TIP Davida Vrby #63: Špenát v zubech

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Špenát v zubech

Jste rádi, když vám někdo řekne, že máte špenát v zubech, že máte rozepnutý poklopec? Asi ano. Na chvíli se zardíte, stav napravíte, poděkujete a život jde dál.

Docela nedávno jsem byl v situaci, kdy mi dal kolega dost ostrou zpětnou vazbu. Dalo by se říci, že na mně nenechal nit suchou. Šlo o školení vysokých manažerů na téma firemní kultura. Věděl jsem, že se první část školení nepotkala s očekáváním zcela na 100 %, ale Net Promoter Score (tedy vyhodnocení školení) nad 70 potvrdilo, že to byl úspěch. NPS > 70 je ve službách vnímáno jako mega dobrý výsledek. A ejhle, ostrá zpětná vazba. Nebyl jsem na ni připraven. Vůbec jsem ji nepřijal s povděkem jako v případě špenátu mezi zuby.

S malým odstupem jsem si však uvědomil, že to je vlastně velmi podobné a srovnání se špenátem mi pomohlo vše odlehčit. Na věc jsem se podíval pragmaticky a pochopil, že je do příště co vylepšovat. Taky jsem zadumal o tom, co a jak bych říkal, kdybych zpětnou vazbu v podobné situaci dával já.

Zpětnou vazbu přijímat, ale i dávat, je třeba se učit. Jde o sadu znalostí, dovedností a hlavně o osobní postoj. O vědomé rozhodnutí, zda budu zpětnou vazbu vnímat jako kritiku nebo příležitost k rozvoji.

Jasně, že b) je správně (i když to někdy opravdu bolí). Necht‘ je vzpomínka na špenát v zubech „zkratkou“ k vašemu dobrému rozhodnutí.

David