TIP Davida Vrby #66: Emoce a fakta

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Emoce a fakta

Nebo možná ještě jinak. Emoce jsou fakta. Asi vám to zní dost kontraintuitivně, možná až nesmyslně. Ale já si to opravdu myslím. A pokusím se svou úvahu vysvětlit.

Tak jak se cítíme, jaké máme emoce, takovou práci odvádíme, tak se chováme v týmu nebo třeba i doma. Jak se cítíte, když vám někdo nedůvěřuje? Jak jste potom produktivní? Je v tom absolutní kauzální souvislost.

Pokud to tak máme my, věřte, že jinak to není ani u lidí kolem vás, ve vašem týmu. Proto je nutné věnovat velkou pozornost emocím, stejně tak jako finančnímu dashboardu nebo např. designování nového výrobku. Je to ryze pragmatická úvaha, pokud by u vás myšlenky postavené na morální odpovědnosti nezabíraly.

Snad asi nejhorším emočním stavem, který si dovedu představit, je apatie, kdy lidé už nevěří, že by se mohlo něco dobrého stát, rezignovali. Oproti tomu je frustrace ještě docela dobrá. Frustrovaný člověk je naštvaný, ale má zájem věci měnit. Tohle vše jsou v podstatě fakta, která není správné podceňovat. Opakem frustrace a apatie jsou stavy spojené se smysluplnou prací v týmu, který vás doplňuje v kompetencích, s podporou vedení a v prostředí, které vás inspiruje. Jak to máte vy – od 0 do 10?

Co u vás používáte pro zjišťování stavu emocí? Kromě autentických rozhovorů jeden na jednoho se velmi osvědčily retrospektivy s celým týmem nebo také křivky emocí, kdy si každý popíše průběh nějakého období (třeba měsíce). Pokud nepoužíváte, zkuste. Pro obé najdete spoustu informací na webu.

— David