Vytvořte si paměťový palác

Držitel Guinnessova rekordu Chao Lu si dokázal zapamatovat v přesném pořadí 67 890 čísel. Tento muž, stejně jako další paměťový šampioni, používá techniku paměťového paláce.

Paměťové paláce tvoří základ mnemotechnik. Jsou to imaginární paláce, které si vytvoříme ve své mysli. Nemusí to být přímo budova, která představuje palác, může to být jakákoliv cesta, na které si zvolíme určitá místa, která nám budou sloužit k ukládání a vybavování si informací, které si chceme zapamatovat.

Do paměťového paláce si můžeme uložit různé typy informací od nejjednodušších věcí, jako jsou nákupní seznamy, různé typy učiva, balíčky karet, a třeba i celé knihy.

Jak se takový paměťový palác vytvoří?

Není tak složité, jak to možná zní. Tady je stručný návod.

Paměťový palác by měl být pro začátek nejlépe nějaká cesta nebo místo, které dobře znáte. Může to být dům, ve kterém bydlíte, cesta do práce, obchodní centrum,...

Zkuste

  • Bydlíte v 3 pokojovém domě.
  • V každém pokoji si zvolte 5 věcí (míst), které vás určitým způsobem oslovují a zůstávají na svém místě.
  • V koupelně by to mohlo být například: umyvadlo, zrcadlo, vana, pračka, wc.
  • Pokud jste si zvolili v každém ze tří pokojů 5 věcí (míst), vytvořili jste si 15 míst, která vám budou sloužit k ukládání věcí, které si chcete zapamatovat.
  • Teď zavřete oči a vybavte si postupně každý z těch tří pokojů a v každém z nich si vybavte těch vašich 5 zvolených věcí (míst).
  • A teď si k těmto místům můžete přiřazovat věci, které si chcete zapamatovat. Nejjednodušší bývá pro začátek nákupní seznam.

Seznam věcí, které si chceme zapamatovat: brambory, lístky do kina, pivo, květinu, a třeba noviny.

Místa v koupelně: umyvadlo, zrcadlo, vana, pračka, wc.

Příklady asociace:

  • umyvadlo a brambory: představte si, že doma nemáte dost talířů, tak vysypete brambory do umyvadla a jíte je přímo z něj
  • zrcadlo a lístky do kina: jdete třeba na film o King Kongovi? Představte si, že se podíváte do zrcadla a místo sebe v něm vidíte King Konga
  • záchod a pivo: představte si, že doma nemáte žádný alkohol. Jdete k wc, otevřete nádržku na vodu a z ní vytáhnete vychlazené pivo, které jste si tam schovali a máte radost, jak jste na to vyzráli.

A další položky si zkuste asociovat sami. Nezapomeňte, že se neklade žádné omezení, právě naopak – čím neobvyklejší, šílenější a emočně nabitější představu vytvoříte, tím lépe vám utkví v paměti.

Až si propojíte 5 míst s 5 položkami, stačí vám zavřít oči a vybavit si jen: umyvadlo, zrcadlo, vanu, pračku, wc a automaticky se vám u každého místa vybaví i věc, kterou jste si chtěli zapamatovat.

Výhodou je, že si tímto způsobem dokážete vybavit bez problému i 50 položek.

Obecně lze říci, že po vytvořené asociaci, kterou si potom ještě jednou v hlavě zopakujeme, nám mohou takto uložené „věci“ zůstat v paměti i několik dní a pokud si je budeme opakovat, tak třeba i napořád.

Možná nám zabere trochu více času vytvoření si asociace prvních dvou věcí, ale stačí většinou několik hodin praxe a už si dokážeme hravě zapamatovat věci rychleji, než by nám trvalo zapsat si je na papír.

Nezapomeňte, že paměťové paláce tvoří základ mnemotechnik. Jejich trénování zlepšuje nejen paměť, ale navíc i kreativitu a schopnost se soustředit. Odkazy na další články věnované tréninku paměti naleznete v šedivém rámečku pod textem.

— Zuzana Ruman Koláriková, Consultant, Project & People Driver at ODYSSEYcz


Článek pochází z Portálu pro udržitelnou optimální výkonnost – ODYSSEY Fit For Business

Jeho obsah je ideální pro každého, kdo hledá vyváženější a moudřejší přístup k zacházení se svou životní (a tedy i pracovní) energií. Standardně jsou články z fit4biz.cz přístupné pouze předplatitelům, v rámci našeho partnerství ale každý měsíc vybíráme jedno téma, které zdarma zpřístupníme všem našim čtenářům. Právě proto se tady víc než jinde hodí ono klišovité „Neváhejte si přečíst i další články!“ Přístupné totiž budou pouze po omezenou dobu…

Další publikace z kategorie Svěží mysl a paměť

Svěží paměť díky paláci >>

Paměť >>

Osvěžte si mozek >>

Mnemotechnické pomůcky >>

Jak snížit riziko vzniku demence >>

Výživa, která prospívá paměti >>

Nepřehlédněte

Máte (pracovní) bokovku? ... Nebojte se ji přiznat!

Len aby sme nezbohatli

Sklamaní

Tretia tretina

Jan Mašek: Networking a inovace – Kde na to beru čas a jak žiju

Jak vám IKEA skříň může pomoci se sebeuplatněním?

Když z okna kanceláře koukáte na doutnající sopku

Petr Pouchlý: Jak efektivně a prakticky přistoupit k vlastnímu seberozvoji

Na time management je pozdě

Všímavostí k lepší koncentraci

Ako žiť v záplave zbytočností?

Jak na emoce

Puberťáci s nálepkou Z vstupují na scénu

Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

Velikost není všechno aneb Nikdo z nás není výjimečný

Co si myslí o Brain & Breakfast na Gymnáziu Přípotoční?