Filip Dřímalka: Digitální transformace začíná digitálně schopnými lidmi

Filip Dřímalka platí za mezinárodní kapacitu v oblasti digitalizace. Se svou společností Digiskills pomáhá bezpočtu středních a velkých firem proniknout do světa digitálních inovací.

Na cestě, která ho na jeho pozici dovedla, vyzkoušel od každého trochu, avšak technologie ho doprovázely na každém kroku. Nyní se je snaží přiblížit všem, kdo chtějí udržet krok s dnešní dobou.

V našem rozhovoru jsme se bavili o metodologii a přístupu k práci, o cestování, přednáškách či knize, kterou momentálně píše. Jako vždy jsme vybrali jen některé části rozhovoru. V plném znění si ho můžete pustit na konci stránky.

Všiml jsem si tvých různorodých začátků. Začínal jsi studiem práv, zabýval se mezinárodním obchodem a dnes je z tebe odborník na digitální inovace. Jaká byla tvoje cesta?

Na střední škole jsem dělal akademické debatování a všeobecně mě bavila práce s informacemi. Studium práv jsem bral jako přirozenou cestu, ale už během něj jsem zjistil, že by mě samotné právo moc nebavilo.

Taky jsem v té době začal pracovat – tehdy v zákaznickém servisu jedné americké firmy – a každé dva roky práci měnil. Ze zákaznického servisu, kde člověk řešil pouze samé problémy, přes sales a mezinárodní obchod až po marketing.

Po šesti letech jsem začal podnikat a založil firmu, kde jsem mohl věci a projekty střídat bez špatného svědomí, že každé dva roky měním práci.

Někdo je dobrý typ na to, že přijde do džungle a proseká cestu, někdo je dobrý v tom, že z té cesty udělá hliněnou cestu, kde už může projet motorka, a někdo z ní udělá dálnici. Mě spíš baví prosekávat džungli.

Mohl bys nám trochu popsat tvé první projekty a podnikání? Čím jsi začínal?

Šlo spíše o nárazové projekty – mě hodně baví věci objevovat, zkoušet a zavádět. Jsem schopný postavit jakýkoliv projekt za relativně krátkou dobu, ale pak už mě nebaví ho rozšiřovat.

Nedávno jsem slyšel docela dobrou paralelu: Někdo je dobrý typ na to, že přijde do džungle a proseká cestu, někdo je dobrý v tom, že z té cesty udělá hliněnou cestu, kde už může projet motorka, a někdo z ní udělá dálnici. Mě spíš baví prosekávat džungli.

Řeknu příklad. Když se objevil první live chat, tak jsem se s tou firmou domluvil a udělal white label pod vlastní značkou. Ten jsem prodal do pěti firem, z toho do jedné velké korporace, a zase šel dál. Byly to velice zajímavé projekty, ale žádný se nepřetavil do udržitelného byznysu.

Mám velký přehled o tom, jak můžou technologie pomoct byznysu a otevřít mu nové příležitosti.

Dalo by se tedy říct, že tvá nejsilnější stránka je schopnost rozjet projekt?

Jak v čem. Nechci, aby to znělo namyšleně nebo rádoby skromně, ale mám velký přehled o tom, jak můžou technologie pomoct byznysu a otevřít mu nové příležitosti. Ať už ty dva světy propojuji v logistice, marketingu nebo HR, mám znalost toho, jak technologie a byznys fungují. To je asi má nejsilnější stránka.

Jak ses dostal k rozhodnutí, že se budeš věnovat zrovna digitálním inovacím?

Když jsem založil Know How Klub, pořádali jsme s několika známými workshopy. Každý měl své téma: Petr Ludwig prokrastinaci, Honza Laibl sales, Karel Novotný brand. Já to své téma neměl příliš uchopené. Na jedné straně jsem ukazoval věci z byznysu a aplikace, na druhé digitalizaci jako celek. Ta témata byla zdánlivě rozdílná, ale vlastně to už tehdy dávalo velký smysl dohromady.

Takže to spíš byla evoluce. Dělal jsem to dlouhodobě a časem jsem to byl schopný pojmenovat a označit pojmem.

Vím o tobě, že hodně cestuješ. Pracoval jsi na vlastním projektu, který spojoval lidi z různých oblastí. Jak vnímáš práci na dálku? Máš s tím dobré zkušenosti ve svých firmách?

Je to naprostá nutnost. Já jsem obrovský fanda i ambasador práce na dálku. Práce, v rámci které lidé využívají technologie. Nejen proto, aby byli efektivnější, ale hlavně proto, aby mohli věnovat čas samotné práci.

Spousta firem mluví o digitalizaci, ale ty nejzákladnější technologie jako digitální podpis, bezpapírová kancelář nebo online komunikace a kolaborace využívají jen jednotky, možná nižší desítky procent. Technologie, které máme k dispozici, jsou obrovsky podužívané.

O digitalizaci firem

Jedna z hlavních aktivit, kterými pomáháš firmám, jsou konzultace. Co si podtím mám vlastně představit?

Je to spolupráce ve dvou rovinách. První je ta, kdy firma cítí, že potřebuje do digitalizace šlápnout. Všude kolem nás je velký tlak na digitalizaci a firmy většinou tápou. Často se s managementem bavíme o tom, jak digitalizovat zvenku a zevnitř, jak na to připravit lidi a jak celkově digitální inovace využít.

Druhá jsou konkrétní projekty. Vznikají, když má firma problém a věří, že technologie jsou cesta, jak ho vyřešit. Ať už je to v logistice, personálním oddělení… Zkrátka kdekoliv.

Digitalizace není projekt, ale proces. Technologie jsou jenom prostředek k tomu, abychom zjednodušovali práci a zvyšovali přidanou hodnotu tomu, co už reálně děláme.

Zkus mi popsat, co digitalizace pro firmu znamená. Občas mám dojem, že se jedná o komplexní změnu, která převrátí firmu naruby…

Spousta firem mluvících o digitalizaci nechápe, že digitalizace není projekt, ale proces. Technologie jsou jenom prostředek k tomu, abychom zjednodušovali práci a zvyšovali přidanou hodnotu tomu, co už reálně děláme.

Organizace a firmy jsou velmi komplexní. Proto věřím změnám, které jdou postupně. I velké projekty, jako např. přechod celé firmy do Cloudu, by měly začít postupně – zaváděním dílčích inovací a komunikací s lidmi o tom, jak pracují, jak by se jim dala práce zjednodušit a jak tyto změny zavádět do svých týmů. Zavedením nového nástroje či vytvořením digitálních produktů pro klienty se firma stává agilnější, pokud se to udělá pořádně.

Například když jsme organizovali datový hackathon pro našeho největšího zákazníka, Škoda Auto, pomohli jsme objevit firmu Geneea, která se zabývá analýzou strukturovaných textů. Dnes se díky tomu tato technologie používá v HR oddělení na práci s životopisy. A takových příkladů je mnoho.

Kdy je vlastně firma připravená na inovaci a digitalizaci? Zejména u velkých firem to může být těžké. Impuls k transformaci přijde shora, ale celá firma asi připravená být nemusí…

Vždy říkám, že transformace možná není úplně vhodné slovo, protože za mě je to nikdy nekončící proces. Technologie se rozvíjí neuvěřitelnou rychlostí a my jako lidé se jim často nestačíme přizpůsobovat. A organizace ještě více.

Pro mě je digitální transformace o tom, alespoň trošku vymazat rozdíl mezi rychlostí technologického pokroku, lidskou připraveností a agilitou organizace. Tady pracuji s něčím, čemu interně říkám HOT index – Human, Organization and Technology readiness for digital tranformation, tedy lidská, organizační a technologická připravenost na digitální transformaci.

Nikdo neví, jak bude digitální svět vypadat za pět, deset, patnáct let. Zvyšování připravenosti je proto ideální stav, protože firmy budou schopné reagovat a přizpůsobovat se. A bude jedno, jak bude digitální svět vypadat.

O projektu Digiskills

Tvůj současný projekt – Digiskills – tě momentálně hodně vytěžuje. Kdy jste na něm začali pracovat?

Na Digiskills jsme začali pracovat vloni. Jedná se o nástupce Know How Klubu, který sloužil pro vzdělávání firem. Tam jsme prošli evolucí od klasických školení k online školením s hodinovými přednáškami.

Ukázalo nám to, že svět se posunul do fáze, kdy nikdo nemá čas, lidé neudrží pozornost a je strašně moc možností, příležitostí a informací, které lidé potřebují zjednodušit.

I malé kroky dokáží efektivně posunout organizaci k tomu, aby znala technologie a uměla je používat.

Můžeš mi popsat, jak Digiskills pomáhá zvyšovat digitální vzdělanost a dovednost ve firmách?

Hlavní produkt je microlearning – krátká vzdělávací videa. Chceš se naučit technologii? Můžeš se podívat na 15 krátkých videí. Nejsou dlouhá, mají maximálně 3 minuty, průměrně kolem jedné minuty. Jedno video tě má naučit jednu danou věc, jednu dovednost.

Máme přes 150 kurzů a tři hlavní témata: trendy a technologie, což je o inovacích a startupech, digitální dovednosti, což je o používání nástrojů a aplikací. A třetí jsou kancelářské aplikace, Office 365 od Microsoftu a G Suite od Googlu.

Vše v digitálním prostředí – máme vlastní vzdělávací portál, chatbota, děláme vzdělávací kampaně ve firmách… I malé kroky dokáží efektivně posunout organizaci k tomu, aby lidé v ní znali technologie a uměli je používat.

Nicméně i aplikace se neustále vyvíjí a mění, musí pro vás být velká výzva držet s nimi krok…

Kdybychom se šli podívat vedle za kluky z produkce, uviděli bychom, že mají trochu šedé vlasy. :) Samozřejmě, je to velká výzva. My věci hodně sledujeme, ale zjistili jsme, že na samotných aplikacích a technologiích zas tak moc nezáleží. Důležitější jsou příklady, jak tyto technologie a aplikace využít, na co a v jakých případech. Tedy hezky česky zaměřit se na use cases, best practices a power tips.

Snažíme se dívat, jak využívají aplikace a online služby ti nejprogresivnější a nejproduktivnější lidé ve firmách. Z toho pak děláme metodiku pro ostatní. Snažíme se i inspirovat – ukázat ti nástroj, o kterém jsi nevěděl, abys ho začal používat.

Co ambice a Digiskills?

Naše ambice jsou velké, vysoké. Chceme, abychom se stali first-call company v oblasti vzdělávání v digitalizaci. Když někdo řekne „potřebujeme naučit lidi pracovat se softwarem” nebo „chceme naši firmu posunout v digitalizaci“, Digiskills musí být první věc, která ho napadne.

V audiorozhovoru se navíc dozvíte...

Jak vůbec Filip se svým týmem Digiskills rozjížděl? • Co byla největší výzva? • Co se skrývá pod zkratkou MPP? • Jak to vypadá s jeho připravovanou knížkou? • A kde se Filip vidí za 10 let?

CELÝ ROZHOVOR

Nepřehlédněte

Data Talk: Petr Nemeth (Dataddo)

Data Talk: Martina Gelnerová (Apify)

Data Talk: Ivo Pleva a Michal Bočvarov (Dopravní podnik Ostrava)

Data Talk: Oleg Vojtíšek (Pohřební průvodci)