Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

Martin Ruman se svou firmou Odyssey už téměř 15 let pomáhá naplňovat lidský potenciál v byznysu. Věří totiž, že špičkových výsledků jde dosáhnout i bez drancování lidí. V našem rozhovoru se objeví témata smysluplnosti, vědomé práce nebo důležitosti denních rituálů. Probereme téma osobní produktivity a zmíníme i způsoby, jak pracovat s energií dlouhodobě a ve více rovinách. Na konci přepisu nejlepších částí našeho rozhovoru najdete celý rozhovor ve formě podcastu.


Se svou poradensko-vzdělávací agenturou Odyssey pomáháš zlepšovat individuální i týmovou výkonnost ve firmách. Jak ses dostal k tomu, co děláš?

Já vždycky říkám, že haluzí. Žádný promyšlený plán v tom totiž nebyl. Během studií psychologie jsem se začal zajímat, jak všeobecně vědy o člověku uplatnit v byznysu, jak přispívat k jeho rozvoji skrze rozvoj lidského potenciálu.

No a právě tehdy mě někdo ze spolužáků natáhl do už existující Odyssey. Můj budoucí společník Sean Turner tam hledal někoho, kdo mu pomůže rozvíjet lidi ve firmách pomocí prožitku a pracovat s týmovou dynamikou. Poměrně záhy potom Sean odešel a mně to tak nějak spadlo do klína. Odyssey jsem převzal a od té doby ji vedu.

O ODYSSEY

Co přesně tedy v Odyssey děláte?

Jsme průvodci na misi, které říkáme „pěstování smysluplné práce s lidmi v byznysu“. Svět jako takový se strašně rychle vyvíjí a s ním i svět práce. Lidskost ale bohužel tak trochu vlaje za tím vším. A my se právě snažíme lidskost, selský rozum a přirozenost do pracovního světa vracet. Samozřejmě za účelem dosahování byznys cílů – ale také pro větší spokojenost, vyrovnanost a kvalitu života těch, kteří ten byznys tvoří.

„Je nesmysl snažit se makat pořád víc, ale stejným způsobem. Dělat stejné věci větší silou. Udržitelné zlepšování výkonnosti znamená pracovat chytřeji.“
Martin Ruman

Co pro tebe znamená sousloví „Fit For Business“, které používáte jako slogan?

Pro nás v Odyssey pojem Fit For Business obecně funguje jako jednoduchá mantra, která nás průběžně vrací k tomu důležitému. U našich klientů vždy hledáme to nejzákladnější, co jim umožní „být fit pro byznys“, vzhledem k jejich ambicím, cílům a vizím. Ať už jde o osobní produktivitu, vedení lidí, fungování týmů nebo firemní kulturu.

No a pro mě osobně je Fit For Business taková idea udržitelného optima. Je pro mě důležité, abych to, co dělám, dělal s opravdovým nasazením. Chci mít ze své práce prožitek a cítit, že mi energii, kterou do ní dávám, zase dobíjí.

O ENERGII A NÁVYCÍCH

Během našeho rozhovoru jsi už párkrát nakousl slovo energie. Já o tobě vím, že je to něco, čím se hodně zabýváš. Přiblížil bys mi, co pro tebe tohle slovo znamená a jak s energií jako takovou pracuješ?

V naší práci vnímám slovo energie především fyzikálně. Jako kapacitu vykonat práci. Dobrá analogie jsou v tomhle vrcholoví sportovci. Ti většinu času trénují a regenerují, aby mohli jednou za čas podat špičkový výkon. V byznysu naopak většinu času „závodíme“ a příprava s regenerací se do nám do programu skoro nevejde…

To, co své klienty učím já osobně, hodně stavím na vědomém budování návyků, které pomáhají s energií pracovat přirozeně. V rovinách smyslu a hodnot, rovině mysli, rovině emocí a rovině těla. Zaběhlé způsoby práce a fungování byznysu jdou totiž často proti tomu.

„Většina stresu není z toho, že toho máme hodně, ale že toho máme hodně nedokončeného.“
Martin Ruman

Uvedl bys nějaké příklady těch přirozených návyků?

Přirozené nastavení mozku je, že dostaneš malý energetický kick, kdykoliv dokončíš tvar. To je taková nenápadná informace, která ovšem, když ji chytře zapojíš do time managementu, může dělat divy. Mám na mysli úplně jednoduše zakomponovat do každodenního fungování co nejčastěji možnost něco dokončit. A může to klidně dopadnout až tak, že se naučíš „energeticky odměnit“ i za dokončení naprosto dílčí věci v rámci velkého úkolu.

Klasik žánru, pan Covey, říká: „Většina stresu není z toho, že toho máme hodně, ale že toho máme hodně nedokončeného.“ A má samozřejmě pravdu.

Další příklad jednoduchého návyku v rovině mysli, který souvisí s dokončováním, je singletasking. V mnoha firmách je to nastavené tak, že je multitasking ctností. V podstatě tě nutí zvládat mentálně pokrýt hodně věcí zároveň. Neurověda ale krásně ukazuje, že dávat vědomou pozornost více věcem najednou mozek prostě neumí. A že rychlé přepínání mezi nimi stojí hodně energie. Takže plné soustředění na jednu věc po druhé je hospodárnější.

Všechno jsou to drobnosti, ze kterých se dá ale poskládat velká skládačka produktivity a vyrovnané výkonnosti.

O PRÁCI S KLIENTY

Jak vypadá vaše práce u klientů?

To všechno, co říkám, překlápíme do produktů. Jedním z nich jsou individuální konzultace, které se dělají koučovacím způsobem. Do nich přinášíme expertízu a jdeme skrz ty čtyři zmiňované úrovně smyslu a hodnot, mysli, emocí a těla.

V ideálním případě si kouč sedne s každým člověkem v týmu a pobaví se s ním o tom, jak svou osobní energii vnímá on sám, co mu ji dodává a co mu ji bere. Spousta z nás samozřejmě dělá spoustu věcí intuitivně, ale zároveň si někdy nevědomky škodí. A s tím se dá hodně pracovat.

Začneme individuálně, ale postupně se posouváme o úrovně výš, až dospějeme k tomu, jaký přístup k práci tvůj tým nebo firma má. A jak moc „Fit For Business“ to pro tvůj byznys skutečně je. Co chybí a co je potřeba změnit. Taková cesta pak má, na rozdíl od nějakých školení naslepo, reálné a dlouhodobé výsledky.

„Smysluplnost se dá prožívat i ve velké organizaci.“
Martin Ruman

Mnohem těžší to určitě musí být v nějaké velké organizaci. Jak to funguje tam?

U větších klientů to samozřejmě vypadá jinak. Ve výsledku většinou pracujeme s manažerskou populací, ale aby to mělo dopad, tak se stejně potřebujeme dostat úplně až k lídrům lídrů. Což v korporaci znamená až do boardu. A tam se samozřejmě nedostaneme jenom tím, že někomu zavoláme a řekneme: „Dobrý den, Fit For Business je super.“

Nejdřív potřebujeme na lidech, kteří našimi workshopy prochází, ukázat reálný užitek. Důležité je najít a ukázat přidanou hodnotu, která ovšem není odtržená od jejich byznysu. To je docela častý problém soft skills branže, protože když se taková věc dělá masově a rádoby univerzálně, tak velmi často nemá aplikovatelnou hodnotu.

My jdeme takovou cestou, abychom poznali danou firemní kulturu i prostředí a pochopili, společně s parťáky na straně klienta, co konkrétně znamená být „Fit For Business“ pro ně. A ne včera, ani vlastně dnes, ale do budoucna.

Je pro nás důležité, abychom ve velké organizaci i my dokázali prožívat smysluplnost společného počínání. A víme, že to jde.

Zpátky k osobnímu pohledu. Co dělat pro to, abych nevyhořel?

Máme na to kurz, který se jmenuje „Jak hořet a nevyhořet“. (smích)

Když to řeknu jednoduše, univerzální princip tkví ve všímavosti v širším slova smyslu. Žít vědomě, což samozřejmě znamená i vědomě pracovat. A dělat pro to hodně na těch čtyřech úrovních, o kterých jsem mluvil – tedy úrovních smyslu a hodnot, mysli, emocí a těla.

Zajímavé je – když to vezmu čistě empiricky –, že v genezi vyhoření můžeš vždycky najít moment tzv. odpojení hlavy. Představ si, že máš hypotéku a k tomu buduješ kariéru. Přitom tě ale štvou vztahy a lidi v práci. Když to všechno ignoruješ a ukládáš si tyhle pocity do sebe, stává se z nich žrout energie. A ten tě dřív nebo později dožene a sejme.

O RED BUTTONU

Jsi jedním ze členů sítě Red Button. Proč?

Kvůli Maškovi. (smích)

Red Button je pro mě zhmotnění mé přirozené tendence budovat sítě pro spolupráci. Já to vždycky tak dělal a Odyssey je i díky tomu tak trochu úkazem na našem trhu.

Vůbec jsem nemusel přemýšlet, jestli podpořím Red Button. Je to něco, co jsem měl vždycky ambici udělat. I proto jsem byl hrozně rád, když s Red Buttonem kluci přišli a začali do něj vkládat tolik energie.

Hodnoty respekt, expertíza a sdílení jsou super, když se řeknou a napíšou na web. Ale je úžasné skrze reálné interakce v Red Buttonu vidět, jak se lidi a firmy mezi sebou propojují a učí spolupracovat. To je pro mě potenciální zdroj úplně nové úrovně přidané hodnoty, kterou můžeme nejen s Odyssey vytvářet.

CELÝ ROZHOVOR

Nepřehlédněte

Na time management je pozdě

Jak jsme (ne)zlepšili mezilidské vztahy

Lukáš Kružberský: Bez Romana Stupky by dneska Red Media možná vůbec nebyla

Jed prosperity: Suroviny a dotace

Petr Skondrojanis: Skvělým firmám pomáhám být ještě lepší

Nepoměr žen a mužů ve firmě aneb Zkoušíme vyřešit slepou skvrnu

Všímavostí k lepší koncentraci

Ako žiť v záplave zbytočností?

Jak na rozjezd firmy

Fixní kontrakt a vývoj? Recept na selhání

Jak na emoce

7 problémů rostoucích firem a jejich řešení

Vykašlete se na dojmologii. Klíčové je ověřit nápad u koncového zákazníka

Roman Stupka: Chcete změnit svou firmu k lepšímu? Pak musíte nejdřív změnit sebe

Puberťáci s nálepkou Z vstupují na scénu

Královna Koloběžka – Řízení obchodu „napůl“?

6 kroků jak jen nečekat a začít s aktivním obchodem

Velikost není všechno aneb Nikdo z nás není výjimečný

Václav Lavička: Odhalím tahouny vašeho týmu

Peter Bolebruch: Fungovat na projekty je v dnešní době úplná hloupost

Co si myslí o Brain & Breakfast na Gymnáziu Přípotoční?

Dalibor Pulkert: O odvaze pustit se do vlastního podnikání a posouvání společnosti

Svět plný hoaxů a bullsh*tů? Čert aby se v tom vyznal