XRLeaders - první ponaučení

Je 13hodin a Tomáš si upravuje účes a trochu opocený obličej, aby mohl na další call, který ho dnes čeká. Právě prošel workshopem ve virtuální realitě. Někde v sobě ale cítí, že se otevřel zcela nový svět. Před třemi hodinami vybalil zaslanou sadu VR a po 45 minutách se potkal se svými kolegy a kolegyněmi ve virtuální galerii. Byl doma v pracovně a povídal si ostatními, gestikuloval, smál se. Společně s ostatními si vzal “neexistující” skleničku a připili si. Zvládl něco, co ho ještě před hodinou ani nenapadlo. Vyzkoušel si i aplikace, které ukázaly, že to, co vypadalo jako nákladné sci-fi, je ve skutečnosti zhruba tak složité jako nainstalovat a spustit novou appku na iPhonu. Půjde to využít v práci? Co na to řeknou děti a manželka? Kolem virtuálního ohýnku putoval mluvící předmět, kolegové se rozhodli dělat vtípky a opékali 3D model pandy, někdo další si dělal selfie pod hvězdami … a pak jsme se poslouchali. Krátká reflexe, skupinové foto jak z teambuildingu a rozloučení. Sadu VR bude mít ještě na víkend a něco mu říká, že vyzkouší i hry a další možnosti. Ale teď už musí na další call…


XRLeaders je projekt, kterým chceme ukázat již existující výhody virtuální reality pro business. Vznikl kombinací zkušeností Martina Holečko (Etnetera group, Future Port Prague, Virtuplex, VRgineers), Michala Šrajera (Happiness@work, Confer-O-Matic, RedButton) a Luboše Malého (The LEGO Group, RedButton, earthnest). Týmová práce, učení soft i hard skills, mindfulness a dalším oblastem se díky VR otevírají zcela nové možnosti.

Projekt jsme nastartovali v dubnu tohoto roku a již nyní můžeme nasdílet poznatky z prvních pěti workshopů ve VR. Možná někdo z vašich zaměstnanců nebo vedení bude mít chuť využít VR, tak ať jste o krok napřed.


Radost z pohybu i mírná nevolnost. Ergonomie práce ve VR je lepší, než se zdálo.

Mysleli jsme, že hmotnost VR sady nebo dioptrické brýle mohou být obtíž. Toto se ukázalo jako liché. Ti, kdo nosí brýle, je buď nepotřebovali, nebo si na sadu dali přiložený adaptér. Hmotnost se řeší tím, že sada vydrží cca 2hod nabitá, a tudíž je potřeba dělat přestávky, kdy si krční svaly odpočinou. Ve zhruba 1 případu z 10 se ale objevila závrať či nevolnost. Rychle vymizí a prý u druhého a dalšího použití se už neopakovala, ale je potřeba s tím počítat. U “agresivnějších” zážitků, jako je třeba horská dráha, pak vyloženě radíme sedět.

Co je naopak milé překvapení, je dopad práce ve stoje a v pohybu. Je možné si i měřit kalorie. Pro administrativní, znalostní i manažerské pozice by toto mohlo být ze zdravotních důvodů velkou výhodou.

VR už není pro nadšence a “geeky”. Výhodou je znalost počítačových her

Velká část našich workshopů je tzv. Onboarding - nastavení sady, zprovoznění, představení aplikací, vytvoření avatarů a spolupráce ve virtuálním prostředí. Toto všechno děláme na dálku. Naštěstí se po měsících lock-downů výrazně posunula schopnost fungovat skrz Teams, Zoom a další nástroje. Bez nich by onboarding probíhal těžko a nevynikla by základní výhoda týmové práce ve VR - “cokoliv a odkudkoliv”. Je potřeba ale říct, že třetina účastnic a účastníků projde uživatelsky přívětivým postupem v podstatě bez asistence a někdy i večer před samotným workshopem. Není náhoda, že v této skupině převládají počítačově zdatnější lidé a také ti, kdo mají zkušenosti s herním prostředím. Vždy nastane u alespoň 1 účastníka/ice nějaká nečekaná komplikace (wi-fi, záměna prstů, chyba aplikace apod.), ale až na jednu výjimku se povedlo vše na dálku vyřešit. To nám tak trochu potvrzuje, že VR již dávno není jen pro nadšence a technicky zdatné. Naprostá většina zvládne první kroky, ovládání a do 1 hodiny umí uchopit virtuální objekty i se pohybovat v “paralelním světě”, jakkoliv stojí na místě. Důkazem je vždy virtuální přípitek na konci onboardingu.

Aplikace pro jednotlivce, týmy i firmy

Dejme tomu, že technologie již není ani příliš drahá a ani příliš komplikovaná. Co ale s tím mohu prakticky dělat? Druhá část workshopu ukazuje přesně toto. Ve chvíli, kdy mohou účastníci/ice být samostatní, dáváme “rozchod”. Každý/á si ve 40 minutách může vyzkoušet aplikace, které jsou již nyní dostupné. Báli jsme se, že toto bude příliš velké sousto, ale i když jsme k dispozici během celého workshopu na Zoomu a můžeme poradit, málokdy je to potřeba a na kamerách sledujeme, zvědavost a experimentování v přímém přenosu. Pro jednoduchost jsme z nepřeberného množství appek vybrali ty, co mají největší potenciál pro firmy. Vše funguje jako GooglePlay nebo App Store, ze kterých si stahujete mobilní aplikace. Z podobného Oculus Store je možné si stáhnout a spustit aplikace do VR brýlí. My jsme vybrali následující:


1. Týmová spolupráce

  • Aplikace, které umožňují setkávání, tvoření, každodenní komunikaci, využití virtuální kanceláře ale stejně tak i prostředí pro interviews, onboarding nebo 1:1
  • příklady: Spatial, Glue, VRChat

2. Rozvoj Soft skills

  • VR umožňuje simulaci situací a školení v bezpečném prostředí. To se hodí např. pro zvládání kulturních rozdílů, diversity & inclusion nebo trémy z prezentování
  • příklady: Bodyswaps, Virtualspeech

3. Rozvoj Hard skills

  • Jednou z nejrozšířenějších aplikací je trénink nanečisto. Ať už se jedná o bezpečnost práce, požární ochranu nebo opakované úkony - s VR to znamená “kdykoliv a odkudkoliv”.
  • příklady: OSHA VR Training, Fire Extinguisher VR, Transformer oil sampling

4. Mental well-being a mindfulness

  • Díky intenzivním vizuálním vjemům je VR dobrým pomocníkem v duševním zdraví. Můžeme se přenést do přírody, efektivně se zbavit stresu i se lépe soustředit.
  • příklady: Liminal, Flow, Tripp, Readymind

Posezení u ohýnku je vynikající tečka

Po rozchodu a individuálnímu experimentování se vracíme zpět do prostředí aplikace Spatial a tentokrát kolem virtuálního ohýnku. Cílem je reflexe a sdílení dojmů. Na začátku workshopu by toto vůbec nebylo možné a každý/á by se soustředil/a na samotné prostředí a ovládání. Nyní je již většinou pohoda, drtivá většina účastníků/ic vymýšlí vtipy a VR přestává být neznámým prostředím. Hlavní otázkou je: “Jaké to pro Vás bylo?”, a také “Jaké příležitosti pro využití VR vidíte u Vás ve firmě?”

Mixují se pozitivní reakce jako, že je to naprostá paráda, že to otevírá nové obzory a možnosti hlavně v tréninku, marketingu apod. stejně jako méně pozitivní reakce, že ovládání bylo komplikované nebo že se v nějaký moment dané účastnici/ovi neudělalo dobře. Část lidí mívá i obavy o návykovost a vliv na vztahy mezi lidmi a jiní už se ptají, do kdy mohou sadu testovat doma i s rodinou. Rozptyl je opravdu velký a díky zážitku si snad každý/á udělá názor pro sebe. Nicméně přesně toto sdílení je důležitým prvkem a každému dochází, že 3 investované hodiny směřovaly právě sem. Není to meeting a není třeba dělat rovnou závěry. Tady jsme “brousili sekeru".

Workshop končí až vyzvednutím VR sady

Mezi workshopem a vyzvednutím VR sady bylo původně pár hodin až 1 den. Ukázalo se ovšem, že tento čas je málo, protože každý/á si aspoň ještě jednou sadu nasadí, vyzkouší i nebusinessové aplikace, hry, videa a získá mnohem kompletnější přehled, zážitek, sebedůvěru.

Workshopy jsme proto přesunuli na středy nebo čtvrtky a sady vyzvedáváme až další pondělí. Vypadá to, že pracovní využití nejde oddělit od toho osobního, což asi není velké překvapení.

Docela častá zkušenost je, že si účastníci/ice pořízují své VR sady Oculus Quest 2 domů pro sebe, partnera/ku nebo děti. Hlavní těžiště je ale pro nás zlepšení konkurenceschopnosti, pracovního prostředí nebo customer/employee experience. Pošleme proto vždy i info balíček a rádi propojíme na ty, kdo umí dodat do firem konkrétní vybavení i řešení. Naše práce tady končí, ale jak to tak vypadá, tak nové možnosti a práce dalších naopak díky XRLeaders workshopům začíná. Třeba bude jednou z ČR srdce vývoje i využívání moderních technologií a my tomuto můžeme pomoci.