Chovejte se k zaměstnancům jako k zákazníkům, budou angažovanější

Ján Uriga je původním vzděláním psycholog. Odjakživa ho bavila behaviorální psychologie. V disertační práci zkoumal, proč a jak se rozhodují leadeři, a přitahovala ho sociální inteligence. Ve své HR praxi a konzultační činnosti v poradenské společnosti PwC se věnoval inovacím, change managementu, firemní kultuře a digitalizaci. V současné době své znalosti behaviorální psychologie uplatňuje a rozvíjí v naprosto nových tématech, které vývoj přináší. Zvedá se vlna zájmu o analýzy chování a motivace zaměstnanců. Firmy začíná zajímat zaměstnanecká zkušenost. Její analýze a možnostem využití ve firemním prostředí se věnuje PwC Experience Centrum, které Ján Uriga vede. Sám sebe dnes považuje víc za behaviorálního ekonoma než psychologa.

Jak se mění HR management v době digitalizace?

Není to revoluce z pátku na pondělí. Žádná dramatická změna neprobíhá, protože všechny ty trendy přicházejí postupně. To však neznamená, že se věci nevyvíjejí a že by HR mělo přešlapovat na místě. Také HR do té robotizace a digitalizace postupně nabíhá. Ale musí si dát pozor, aby globální trend nebyl o moc rychlejší než vývoj v HR, aby HR nezůstalo pozadu.

Roli HR v budoucnu bude vystihovat jiný význam, než jak jsme HR chápali doposud. HR bude znamenat Humans and Robots. Budoucnost HR totiž vnímám jako propojení lidí a robotů, přičemž HR stále zodpovídá a bude i v éře digitalizace zodpovídat za performance management. A třebaže se už do některých procesů v HR zapojují roboti a třebaže dnes všichni mluví o technologizaci, tak v budoucnosti, a některé firmy už to požadují dnes, bude byznys po HR chtít, aby udrželo a rozvíjelo tzv. Human touch – lidskou stránku řízení výkonu. To HUMAN zkrátka nadále bude pro rozvoj byznysu velmi důležité.

Osobně si myslím, že v budoucnu zůstane v organizacích jedno jediné oddělení Human a bude to HR. Je úplně jedno, jestli to bude speciální oddělení uvnitř firmy nebo externí dodavatel. Podstatné je, aby v organizaci zůstalo HR jako služba, která propojuje lidi a roboty a zajistí potřebný výkon pro zákazníky. Cílem bude propojovat zákaznickou a zaměstnaneckou cestu.

Článek byl publikován v prosincovém vydání časopisu HR forum pro rok 2018. Jeho autorem je Alena Kazdová a fotografie pochází z dílny Johany Kratochvílové.