Digitální podnik budoucnosti, 1. část

Budování digitálního podniku příští generace není o technologiích, ale o změně. A není to otázka jestli, nýbrž kdy a jak. Digitální transformace totiž není o slovu digitální. Digitální ekonomika je primárně zaměřena na uspokojování zákaznických potřeb ve výrazně širším a zásadně jiném kontextu než dříve, a to díky novým exponenciálním technologiím.

Autor šestidílného seriálu o úskalích budování digitálního podniku Ing. Libor Witassek, MBA, je transformačním manažerem firem. Dlouhodobě se specializuje na oblast kybernetiky druhého řádu se zaměřením na řízení podniku jako živého organismu. 

Zastával posty transformačních manažerů v globálních korporacích, byl poradcem řady prestižních společností. V loňském roce byl jmenovaný výkonným ředitelem Nadace ZET prof. Zeleného, kde inicioval podnikatelské aktivity zajišťující dlouhodobou udržitelnost Nadace a trvalou podporu nových podnikatelských záměrů nejen v ČR, ale i ve světě. 

Libor Witassek vydal knihu poznámek ze své manažerské praxe nazvané Tajemství managementu v éře turbulencí. Kniha je k dispozici jak v digitální formě, tak nově i v tištěné podobě. Zájemci si ji mohou zakoupit na příslušných portálech e-knih nebo na www.dcvision.cz.
Autor šestidílného seriálu o úskalích budování digitálního podniku Ing. Libor Witassek, MBA, je transformačním manažerem firem. Dlouhodobě se specializuje na oblast kybernetiky druhého řádu se zaměřením na řízení podniku jako živého organismu. Zastával posty transformačních manažerů v globálních korporacích, byl poradcem řady prestižních společností. V loňském roce byl jmenovaný výkonným ředitelem Nadace ZET prof. Zeleného, kde inicioval podnikatelské aktivity zajišťující dlouhodobou udržitelnost Nadace a trvalou podporu nových podnikatelských záměrů nejen v ČR, ale i ve světě. Libor Witassek vydal knihu poznámek ze své manažerské praxe nazvané Tajemství managementu v éře turbulencí. Kniha je k dispozici jak v digitální formě, tak nově i v tištěné podobě. Zájemci si ji mohou zakoupit na příslušných portálech e-knih nebo na www.dcvision.cz.

Za vyhynutí dinosaurů nemůže jen asteroid

Od počátku poslední globální recese uběhlo deset let a mnoho se toho v naší ekonomice nezměnilo. Stále marnější boj o nižší náklady, nepochopení pojmu zákaznická zkušenost či nostalgická snaha o návrat na „tradiční“ předrevoluční trhy až po úsměvné pokusy hledání pomoci u politiků, aneb typické syndromy vymírajících dinosaurů. Stejně jako kdysi dinosauři nevymřeli jen kvůli pádu asteroidu a příčinou bylo více faktorů, tak i v dnešní transformující se ekonomice je faktorů úspěchu či neúspěchu více, ale jedno začíná být zjevné. Firemním dinosaurům uštědří digitální ekonomika poslední ránu z milosti.

Digitální ohrožení

Řada manažerů zatím stále nevnímá nástup digitální ekonomiky jako ohrožení svého tradičního podnikání, mají totiž pocit, že jejich produkt či službu nelze digitalizovat, jako jde třeba denní tisk. V tom se mýlit nemusí, avšak v pohledu na nástup nových technologií se tragicky mýlit mohou. Digitální ekonomika není primárně o produktu ani o službě, ale o budování skvělé zákaznické zkušenosti. A platí to jak pro průmyslové giganty, tak pro menší hráče ve službách či lehkém průmyslu. Ostatně deník New York Times si již svou digitální transformací úspěšně prošel a zvládl nečekaně rychlou změnu svého ekoprostředí. Francouzský gigant Schneider Electric prošel transformací od výrobce v těžkém průmyslu k dnešnímu lídrovi digitální platformy pro poskytování řešení v energetice a automatizaci. I velké metalurgické, chemické či potravinářské korporace již dnes operují v novém digitálním ekoprostředí, jen si to zatím někteří pantátové nechtějí připustit a asteroid se rychle blíží.

Příležitosti pro nové business modely

Digitální platformy, digitální řešení či digitální výrobní linky mohou být nástrojem pro zvýšení přidané hodnoty a růst obratu o desítky procent. Nelze jednoduše zdigitalizovat staré procesy, špatný proces bude poté jen špatný digitální proces. Digitální business modely jsou primárně o nové nabídce přidané hodnoty pro zákazníka, o novém vzorci pro dosahování ziskovosti, o nových klíčových zdrojích a o nových procesech pro dodávky služeb a produktů zákazníkům. Digitální business modely jsou dnes klíčovým aktivem pro úspěšnou transformaci podniku do nového světa podnikání.

Digitální pilulka pro sebe

Řada firem jako například GE či česká SpoluWorks započaly cestu k digitálnímu podniku iniciativou v digitalizaci vlastních procesů. Cílem nebylo získat další data pro další analýzy, ale skutečná snaha zvýšit produktivitu všech svých aktiv. Digitální dvojče, nástroje pro řízení aktiv nebo smart factory dokážou otevřít cestu k úsporám v řádu miliónů euro. Vznikají tak zcela nové „digitální“ profese, a podniky tak musí naučit své pracovníky pracovat a uspět v novém digitálním prostředí.

Nové služby pro zákazníky

Mezi zaměstnanci John Deere bylo v roce 2006 již polovina inženýrů, a i poté nabírali inženýry většinou se zaměřením na umělou inteligenci a satelitní systémy. Společnost založená v roce 1837 se 60 000 zaměstnanci, tradičně vnímaná jako výrobce pluhů a traktorů, začala v roce 2000 implementovat čipy a senzory, sbírat data od svých klientů, mj. o stovkách tisíc akrů jejich farem, aby vyvinula softwarová řešení pro úspory hnojiv, optimalizaci agroprocesů podle počasí, autonomní řízení podle satelitních map, specializované know-how o výsadbě, prediktivní údržbu, a nakonec komplexní řešení pro ziskové řízení farem. Kam zmizelo přísloví „ševče, drž se svého kopyta“, ztratil snad John Deere svůj fokus? Nikoliv. Apple již také neprodává primárně mobily, Amazon již dávno není jen obchod s knihami atd.

Poskytovatel globální platformy

Jelikož digitální ekonomika je primárně o budování skvělé zákaznické zkušenosti, zásadní se stává péče o koncového zákazníka, aneb špatná zpráva pro české montovny. Novými globálními hráči se stávají tvůrci nových digitálních ekoprostředí. I proto John Deere již nyní otevírá přístupy do svých aplikací pro další vývojáře ve světě, aby vyvinuli své aplikace pro další použití i mimo USA. Když vstoupíte do ekoprostředí John Deere, který traktor si poté koupíte?

Klíčovou otázkou tedy je, kdo je můj zákazník a v čem je má klíčová dovednost? Naštěstí nemáme jen dinosaury, a tak se tedy v příštím čísle podíváme na digitální business modely.

Nepřehlédněte

Data Talk: Petr Nemeth (Dataddo)

Data Talk: Martina Gelnerová (Apify)

Data Talk: Ivo Pleva a Michal Bočvarov (Dopravní podnik Ostrava)

Data Talk: Oleg Vojtíšek (Pohřební průvodci)