Digitální podnik budoucnosti, 3. část

Na počátku seriálu o digitálním podniku jsme zdůraznili význam klíčové otázky, kdo je můj zákazník a v čem je má klíčová dovednost, ve druhém díle jsme pak představili různé digitální podnikatelské modely. Dnes pokračujeme v digitální transformaci hledáním digitální konkurenční výhody, odpovědi na třetí klíčovou otázku pro digitální lídry.

Autor šestidílného seriálu o úskalích budování digitálního podniku Ing. Libor Witassek, MBA, je transformačním manažerem firem. Dlouhodobě se specializuje na oblast kybernetiky druhého řádu se zaměřením na řízení podniku jako živého organismu. 

Zastával posty transformačních manažerů v globálních korporacích, byl poradcem řady prestižních společností. V loňském roce byl jmenovaný výkonným ředitelem Nadace ZET prof. Zeleného, kde inicioval podnikatelské aktivity zajišťující dlouhodobou udržitelnost Nadace a trvalou podporu nových podnikatelských záměrů nejen v ČR, ale i ve světě. 

Libor Witassek vydal knihu poznámek ze své manažerské praxe nazvané Tajemství managementu v éře turbulencí. Kniha je k dispozici jak v digitální formě, tak nově i v tištěné podobě. Zájemci si ji mohou zakoupit na příslušných portálech e-knih nebo na www.dcvision.cz.
Autor šestidílného seriálu o úskalích budování digitálního podniku Ing. Libor Witassek, MBA, je transformačním manažerem firem. Dlouhodobě se specializuje na oblast kybernetiky druhého řádu se zaměřením na řízení podniku jako živého organismu. Zastával posty transformačních manažerů v globálních korporacích, byl poradcem řady prestižních společností. V loňském roce byl jmenovaný výkonným ředitelem Nadace ZET prof. Zeleného, kde inicioval podnikatelské aktivity zajišťující dlouhodobou udržitelnost Nadace a trvalou podporu nových podnikatelských záměrů nejen v ČR, ale i ve světě. Libor Witassek vydal knihu poznámek ze své manažerské praxe nazvané Tajemství managementu v éře turbulencí. Kniha je k dispozici jak v digitální formě, tak nově i v tištěné podobě. Zájemci si ji mohou zakoupit na příslušných portálech e-knih nebo na www.dcvision.cz.

V dnešním propojeném světě, kde primárně rozhodují spotřebitelé, je velmi důležité znát pozici, ve které firma buduje svoji konkurenční výhodu. K tomu je potřeba si odpovědět nejen na předchozí dvě otázky, kde jsou největší rizika digitalizace pro mou firmu a který digitální byznys model je pro nás vhodný. Z globálních průzkumů vyplývá, že konkurenční výhoda v digitální ekonomice leží v jedné nebo více následujících oblastí.

Obsah produktu nebo služby

Rozvoj produktů a služeb v digitální ekonomice vede k rozšíření zdrojů možného zvyšování tržeb a ziskovosti. Je tedy potřeba zhodnotit, jak skvělé produkty a služby firma poskytuje. V této oblasti jsou zásadní rozdíly i v tom, v jakém průmyslu či odvětví se firma pohybuje. Poměrně logická je tvorba digitálního obsahu v oblasti hudby, filmovém průmyslu nebo v IT sektoru. Mnohem hůře se vytvářejí digitální produkty v sektorech dobývání surovin, energetice či ve zdravotnictví. Přesto, ve všech sektorech se digitální produkty bouřlivě prosazují na trhu. V energetice jsou to aplikace umožňující obchodování s přebytky energií, ve zdravotnictví široká škála produktů a služeb monitorujících aktuální zdravotní stav, poskytování zdravotního poradenství či prodej zdraví prospěšných produktů a služeb. V konzervativním sektoru dobývání surovin to můžou být aplikace sledující vliv na životní prostředí a zapojení zákazníků na snižování ekologické stopy. Typickým příkladem kvalitního obsahu je Tripadvisor s nabídkou milionů restaurací, hotelů, hodnocení služeb, map, průvodců, ceníků a dalších informací, to vše s přístupem 455 milionu návštěvníků webu měsíčně. Jako vždy, nakonec rozhodují čísla, která indikují dopad podnikání na daného zákazníka či komunitu.

Zákaznická zkušenost

Budování zákaznické zkušenosti pomáhá v prodeji přes více prodejních kanálů a zvyšování příjmů od individuálního zákazníka. Typickým příkladem jsou banky před 10lety a dnes. Zatímco před léty se banky snažily o tu nejlepší hypotéku nebo nejlepší půjčku, dnes se zaměřují na tvorbu multiprostředí, které je plně dostupné v mobilním telefonu a jehož cílem je poskytování skvělé zákaznické zkušenosti v oblasti péče a zabezpečení rodiny, poskytování služeb osobního bankovnictví či VIP péče pro podnikatele. To vše upevňuje osobní vztah zákazníka a banky. V případě firmy Tripadvisor je pak zákaznická zkušenost budována speciálními funkcemi vyhledávání, jednoduchého objednání služby či naváděcími službami pro cestovatele. V bance pak digitální zaměření vede k optimalizaci všech finančních toků rodiny, či dokonce poskytnutí výhod při sdruženém nákupu energií nebo ve slevách v partnerských sítích maloobchodu.

Platforma

Vývoj digitální platformy slouží k podpoře ekonomiky z rozsahu, neboli minimálním nákladům a lepším maržím. Digitální platforma je především o tom, jakým způsobem je dodána služba či produkt, jak je podporováno budování skvělé zákaznické zkušenosti. Komplikované je to v tom, že digitální platforma musí propojit nejen firmu se zákazníky, ale musí i efektivně zapojit motivované zaměstnance, kteří skvělou zákaznickou zkušenost reálně tvoří. V návaznosti na digitální byznys modely je pak důležité posoudit a uvést do praxe schopnost pracovat globálně či jen v rámci lokální komunity.

Kombinace obsahu, zákaznické zkušenosti a profesionální digitální platformy pak vytvoří unikátní konkurenční výhodu v digitálním prostředí. Zásadním faktorem je nedělat chyby, musíme identifikovat výhody a rozvíjet je. V opačném případě se zákazníci, a zvláště mladí lidé, přesunou ke konkurenci, jako například k Amazonu nebo někomu jinému, kdo dokáže poskytnout excelentní zákaznickou zkušenost v různých sektorech.

Strategickou příležitostí jsou mobilní aplikace, které dokáží získávat okamžitou zpětnou vazbu od zákazníků a implementovat hlas zákazníka dovnitř firmy. U mobilních aplikací se tedy jedná o schopnost naslouchat zákazníkům a rychle reagovat na jejich podněty, dříve, než je na všech možných internetových sítích ostuda na světě. Mobilní aplikace rovněž nahrazují typické podnikové recepční, které přijímají hosty do korporace a zapisují jejich číslo občanského průkazu do knihy hostů.

Příště se zaměříme na otázku Internetu věcí a jeho potenciál.

Nepřehlédněte

#9 HOTCAST Filipa Dřímalky: Erika Vorlová

Digitální podnik budoucnosti, 4. část

#8 HOTCAST Filipa Dřímalky: Rudolf Urbánek

Nahoře je člověk sám a nejvíc tam fouká… aneb proč založit správní radu

Digitální podnik budoucnosti, 2. část

#7 HOTCAST Filipa Dřímalky: Jiří Mizera

Začarovaný kruh stagnace Česka

Digitální podnik budoucnosti, 1. část

Proč selhávají startupy v marketingu?

#6 HOTCAST Filipa Dřímalky: Kamil Rataj

O principech svobodné firmy se 70 % hendikepovaných

#5 HOTCAST Filipa Dřímalky: Magda Pořízková

O životě v korporacích a firemní kultuře

O digitální transformaci a vyšších maržích

#4 HOTCAST Filipa Dřímalky: Petr Beneš

Forbes Insider: Jak napravit vztahy mezi znepřátelenými kolegy z exekutivy?

Forbes Insider: Jak mám kontrolovat, že zaměstnanci v mé výrobní firmě odvádějí svou práci dobře?

#3 HOTCAST Filipa Dřímalky: Daniel Čapek

Forbes Insider: Jak ve firmě zavést flexibilní pracovní podmínky?

Leoš Jiřele: Proč řídím průmyslové družstvo svobodně a jak se inspiruju Baťou?

Jiří Filemon Fabián: Podcast o decentralizovaných týmech

Projekty ze života: Petr „Jezevec“ Pouchlý / Court of Moravia

ArtBees startuje svůj 3. cyklus kurzů pro začínající podnikatelky

Rozhovor Jána Košturiaka pro MM Spektrum: Připravme se na budoucnost

5 tipů, jak na digitální kulturu ve vaší firmě

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 6.

Jak se z přepracovaného mikromanažera stal ředitel přinášející pozitivní energii

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 5.

Případovka solidpixels.: Realizace webu pro UP21

Ekonomické zpomalení na obzoru. Záchranným kruhem může být cirkulární ekonomika

Nový podnikatel se smysluplným byznysem je výstup Outboxers

Forbes Insider: Jak motivovat lidi v době, kdy se firmě nedaří?

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 4.

Úspěšná strategie: Znamená to být nejlepší, nebo odlišný? | Napněte plachty #001

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 3.

Umělá inteligence vytvoří nové pracovní příležitosti a každoročně navýší světové HDP o 1,2 procenta

Stroje nás nahradí tam, kde jim nemůžeme konkurovat

Rozhovor: Jak pracuje Petr Pouchlý AKA Jezevec, kapitán svobodné firmy Court of Moravia

Průměrnost versus excelence

Play priority poker

Petr Beneš: Co Vy na to pane Švarc?

Filip Dřímalka: Od stařičkého notebooku ke korporátním konzultacím

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 2.

Filip Dřímalka: Digitální transformace začíná digitálně schopnými lidmi

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 1.

Filip Dřímalka: IT bylo dříve dominantou IT oddělení, dnes je každý ajťák.

Filip Dřímalka: Digitalizace je prostředek k dosahování lepších výkonů

Jak jsme (ne)zlepšili mezilidské vztahy

Lukáš Kružberský: Bez Romana Stupky by dneska Red Media možná vůbec nebyla

Jed prosperity: Suroviny a dotace

Petr Skondrojanis: Skvělým firmám pomáhám být ještě lepší

Jak na rozjezd firmy

Fixní kontrakt a vývoj? Recept na selhání

7 problémů rostoucích firem a jejich řešení

Vykašlete se na dojmologii. Klíčové je ověřit nápad u koncového zákazníka

Roman Stupka: Chcete změnit svou firmu k lepšímu? Pak musíte nejdřív změnit sebe

Královna Koloběžka – Řízení obchodu „napůl“?

Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

6 kroků jak jen nečekat a začít s aktivním obchodem

Václav Lavička: Odhalím tahouny vašeho týmu

Dalibor Pulkert: O odvaze pustit se do vlastního podnikání a posouvání společnosti