Jak vypadají inovace v českých firmách?

Ani náš koncept Innovation Roadshow nezůstal nezasažen koronavirem. Zrovna, když jsme rozbíhali třetí běh, museli jsme změnit rytmus a místo offline setkávání přímo ve firmách na chvíli přehodit naše aktivity do online prostředí. Ale nebyli by to inovátoři, aby si s podobnou drobností neporadili! Organizační tým nabízí pomoc s uspořádáním akce online. Také jsme roadshow prodloužili o dva měsíce, tak abychom firmám dali dost času přizpůsobit se novým podmínkám. Navíc každých 14 dní v pátek se opakují inovační snídaně, jejichž cílem je popovídat si nestrukturovaně a bez předem daného tématu, stejně jako byste se potkali v kuchyňce nebo v pauze při setkání ve firmách. I díky těmto drobným změnám má třetí běh Innovation Roadshow za sebou už tři měsíce potkávání online, a další tři v kombinovaném režimu online a offline ještě čeká.

Zajímá vás, jak vypadaly ony tři měsíce netradiční Innovation Roadshow očima našich inovátorů?

V březnu Luboš Malý a Jakub Růžička ze společnosti LEGO představili inovátorům z Innovation Roadshow pojem Inovační Ekosystém. Přeci jen pro LEGO patří inovace do celého řetězce návazných aktivit. Inovace zapadají do každé části firemního procesu – od technologií budoucnosti až po marketingovou malosériovou výrobu. Inovace v marketingu a technologiích jsou ze své podstaty jiné. Každá z nich má jiný vliv. Jaký je vliv životního cyklu inovace. Každá má jiné “zákazníky” a dokonce se i jinak měří. LEGO chce do svého inovačního procesu zapojovat co nejvíce zaměstnanců. Proto tam mají prostor pro drobné “zlepšováky” jako třeba transformace distribučního procesu.

Digital Ant a Lukáš Obdržálek prozradili, že i marketing se přibližuje inovacím. Jde jej používat agilně. Jak si na vlastní kůži zažili účastníci naši Roadshow. S každým z nich Lukáš prodiskutoval jejich aktuální výzvy. Lukáš své rady shrnuje slovy: "Trh rozhoduje a díky agilnímu přístupu k marketingu mu můžete snadno naslouchat a vyhnout se tak zbytečným slepým uličkám.

Inovace mohou vypadat i jako virtuální prohlídky. Microsoft nachystal pro inovátory nejen tu, ale dal také nahlédnout na to, jaká data dnes mohou senzory sbírat, i přímo z obchodního regálu. Petr Váša, Nikola Pleska a Michal Horáček prozradili, co vše umí chatboti, jakými technologiemi lze propojit fyzický a digitální svět a jaké Microsoft technologie pomáhají rozpoznat zákazníka. Obchodníkům to pomáhá lépe zacílit marketing a odhadnout, jak by mělo vypadat umístění produktů v obchodě. Když obchodník zná, jakou má zákazník náladu, ví jestli reklama funguje a jakou vyvolává emoci. Představte si svět, kde si můžete všechny tyto inovace na vlastní smysly osahat. To přesně na vás čeká, když navštívíte zákaznickou zónu v centrále Microsoftu na Budějovické. Ani se nemusíte objednávat. Stačí přijít.

Inovace ale nejsou jen o technologiích a fyzickém světě. Roman a Jana Hřebečtí spolu s Markem Menclem inovátorům ukázali, že i způsoby práce je možné inovovat. Nabídli zkušenost, kdy otočili očekávání účastníků. Sdílet se dá i prožitkem. Místo toho, abyste přednášeli a sami zářili, dáte možnost zazářit druhým. Přesně takovým prožitkem Pábení skvěle hosty svého setkání inovátorů provedlo. Dvě mouchy jedním setkáním! Inovátoři odcházeli obohaceni o techniku práce, jejíž efekt si sami zažili, a ještě se mohli inspirovat praktikami, kterými další společnosti přispívají k udržitelnosti v jejich organizaci.

Společnost Coca-Cola HBC, zase připomněla, že inovace mnohdy není o nových technologiích, ale o tom ty stávající využít k novým účelům. Věděli jste, že výrobní stroje na nápoj Coca-Cola se každý den po dobu koronakrize proměňují na několik hodin na stroje, vyrábějící prázdné nádoby na dezinfekci? Technologie v Coca-Cole mají, a inovativně a flexibilně je použili pro nový, potřebný účel. Ladislav Jelen a Jan Václav Kašpar ukázali, že inovace pro ně znamená také hledat cesty, jak pomáhat. Třeba do automatů místo nápojů dát roušky, nebo zajistit pitný režim nejen pro lidi v první linii boje s virem, ale také všechny, kdo přispívají k fungování v nouzovém stavu ČR a SR. Pěkná akce zaměřená na CSR oblast v nouzové době.

Inovace nejsou jen o technologiích, ale i o způsobech práce. Hezky bychom to mohli ilustrovat z potkání, kterým nás provedl Vlasto Kocián ze společnosti KROS. Tahle firma není na trhu žádný nováček, už 25 let podniká a s tím souvisí úspěchy i neúspěchy. Poučné ale bylo, jak KROS měnil zaběhnuté způsoby práce na více agilní. V KROSu zaváděli před 10 lety SCRUM. Počáteční obavy rozptýlila správná motivace jednotlivých členů týmu, dobrá komunikace, poskytnutí volnosti, aplikace vlastních kreativních nápadů, postupů a řešení jednotlivce. A že to bylo dobře ukázal čas. Nyní jsou zaměstnanci efektivnější, spokojenější. Dokonce mají svého manažera štěstí, který se stará o jejich spokojenost.

Zavádění inovací může být dřina, ale když máte komunitu, o kterou se můžete opřít, je to skvělé,
Vlasto Kocián, KROS

Zuzana Paulovics a Zdenka Plánková nám představily, jak funguje ČSOB akcelerační program Start it. Na českém trhu existuje mnoho přístupů ke způsobu spolupráce se startupy a fintech společnostmi. ČSOB to uchopila jako CSR projekt, neinvestuje do equity, ale pouze do PR startupů i banky. Startupové projekty nemusí podporovat core business banky, ale CEO startupu musí mít jasnou představu o business příležitosti, mít kompetence k její realizaci a má z půlky vyhráno. K realizaci mu v rámci pětiměsíčního programu pomohou mentoři z interních řad banky, ale také zkušení podnikatelé z trhu. Tyto startupy pak mají lepší šanci uspět také v běžném výběrovém řízení na dodavatele banky v případě, že se jedná o zajímavou technologii, která bance pomůže v inovacích.

Ve startupovém tématu částečně pokračoval i Jan Veselý na akci Univerzity Karlovy, konkrétně představením její Inovační laboratoře, kterou Honza vede. Pro něj je laboratoř "preinkubačním" krokem pro potenciální startupy z řad studentů. Pro univerzity znamenají inovační laboratoře skvělý přechodový můstek mezi univerzitním a reálným obchodním světem. Pomáhají zde studentům překonávat strach z neúspěchu, inspirovat je různými technikami a principy v rámci týmové tvorby, ale také tím, že je důležité sdílení pocitů mezi sebou. Principům férového partnerství mezi univerzitami a firmami se budeme speciálně věnovat ve speciální panelové diskusi v rámci ještě tohoto běhu inovační roadshow.

Květen nám ukončil Dalibor Pulkert skvělou akcí na téma IDEA BOX: Cílem není inovace, ale inovátor. Po kick-offu to byla díky koronaviru teprve první akce v prostorách firmy. Cesta k produktu bývá klikatá, obzvláště k produktu, který má za cíl vytvořit návod, jak testovat nové produkty na trhu a vytvořit jeho prototyp. Diskutovali jsme, do jaké míry je takový idea box motivující k samostatné práci člověka s nápadem a do jaké míry je potřeba pomoc facilitátora, například formou pravidelných webinářů. Jaké kompetence jsou potřeba pro inovátora, který jej využívá, proč by měl znát své IKIGAI a proč je vhodný jako nástroj pro práci v rámci talent managementu v rámci korporací. Důležité pro Dalibora je, aby autor nápadu přišel na to, že „každé řešení nemusí mít problém, ale každý problém má řešení."

Polovina roadshow je za námi. Byla to jízda a bude ještě větší. Červen už je kompletně nabitý akcemi – online, offline i kombinovaně. Už teď se moc těšíme.

Chtěli byste se také stát součástí komunity inovátorů?

Chcete se podělit o své zkušenosti? Chcete nabídnout inspiraci druhým nebo se sami inspirovat? Máte pocit, že si nemáte s kým o inovacích povídat a od koho se učit? Mluvíme vám z duše? SKVĚLE! Právě teď je totiž ten správný čas, registrovat sebe nebo společnost, ve které pracujete, do 4. běhu, který startuje na podzim 2020. Všichni věříme, že už si budeme online či offline verzi setkání vybírat dle potřeb tématu a firmy :) Těšíme se na vás.

Podívejte se, jak jsme ukončili v únoru druhý běh:

Nepřehlédněte

Libor Mertl: Od průšvihu k průšvihu s nadšením

Daniel Gamrot nejen o digitální produktivitě

Je nutné vždy definovat, jakého obchodního manažera vlastně firma chce

Jak fungují Kamarádi do deště?