Udržitelné tržiště - Earthnest

„Chceme vybudovat online market place jako je Mall nebo Alza, ale s velkou mírou nezávislosti, nebyznysového přístupu, rovného přístup všem, bez sledování dat a všech těch chmur současné digitální doby,“
Luboš Malý

Luboš Malý, Martin Hák a Ondřej Svoboda spolu studovali gymnázium. Pak se jejich cesty rozešly a když se po deseti letech opět potkali, založili spolu Earthnest. Platformu, kde se budou prodávat pouze ověřené výrobky nebo služby, které splňují kritéria udržitelnosti stanovené OSN.

Výrobky a služby si doporučují lidé v rámci budované komunity, tak zvaných hnízd, jak naznačuje i název projektu. Každý měsíc se sejde nad určitým tématem deset až patnáct lidí, doporučují si navzájem produkty a služby s daným tématem spojené. Poslední setkání v prosinci se týkalo například udržitelných dárků.

„Lidé si něco doporučí a my potom výrobce, prodejce oslovíme, jestli nechtějí být součástí tržiště,“ dodává Malý. Sám na jednom z posledních setkání doporučoval třeba službu Z pokoje do pokoje, kterou před tím vyzkoušel. Na webu Earthnest je dnes možné koupit například čaje Sonnentor, obaly a taštičky od společnosti Meryup ušité konkrétně z banneru, který dlouho halil Národní muzeum v Praze, nebo recyklované výrobky od společnosti Forewear.

Témata jednotlivých setkání Earthnest se dají sledovat na facebookové stránce Earthnest a od doby covidu běží vždy i v online podobě přes Zoom.

Jak přitáhnout další lidi.

Příští rok by chtěl Luboš Malý se svými kolegy rozšířit okruh lidí, které může udržitelné nakupování zajímat. A dostat se tak dál od nadšenců, kteří si obchody bez obalu či jinak udržitelné výrobky vyhledávají sami. Mají cíl dostat se s Earthnest do bonusových a benefitových programů firem.

„Jsou to jinak daněné peníze, a proto i lidé, pro které není udržitelnost hlavní motivátor k nákupu, by mohli mít zájem si tu a tam takto nakoupit, protože to bude jednodušší, zajímavější, levnější,“ vypočítává výhody nového přístupu Luboš Malý. Tím by se zlepšila i logistika a snížily její dopady, protože by se výrobky nemusely dovážet každý zvlášť ve stovce obalů, ale mohly by být do firmy doručeny třeba v přepravce až na recepci.

Luboš Malý a jeho spoluzakladatelé si projekt zatím financují sami, nicméně na další rozšíření by rádi sehnali investora. „Investorům se to vesměs líbí, ale přijde jim to komplikované. Zatím rosteme organicky,“ uvádí Malý, který zároveň pracuje v Lego Group, kde má na starosti technologické inovace.

„Snaha je, aby do budoucna vznikly malinkaté odnože Earthnest i v dalších zemích a setkávání probíhala všude. Lidé by si na nich doporučovali výrobky a služby a bylo by to všude po světě,“ představuje jejich dlouhodobou vizi.