Virtuální realita jako nástroj pro týmovou spolupráci a práci na dálku. Projekt XR Leaders vyplňuje mezeru na trhu

Praha, 3. května – Virtuální realita je nástrojem, který už dávno není určený pouze pro gaming. Využívá se pro produktové prezentace, školení zaměstnanců nebo se v ní provádí marketingové výzkumy. V byznysu je ale vnímána stále jako solitérní zkušenost, která lidi izoluje a uzavírá do pomyslné virtuální bubliny. Změnu v tomto směru přináší nový projekt XR Leaders, který má za cíl firmám přiblížit, jak mohou v
dnešní době využít VR pro spolupráci v celých týmech nebo pro práci na dálku. Využívá k tomu vedené skupinové workshopy ve virtuální realitě, do kterých se lidé vzdáleně připojí z kanceláře nebo pohodlí svého domova pomocí předem dovezených VR brýlí. Projekt oficiálně odstartoval 1. máje, na Svátek nové práce, jak v nadsázce XR Leaders říkají.

Využití VR pro vzdálenou spolupráci

Pandemie koronaviru zásadním způsobem ovlivnila pracovní prostředí tisícům lidí, kteří se z kanceláří přesunuli na dlouhodobý home office. Mnoho z lidí, kteří díky pandemii na home office přešli, se už do kanceláří nevrátí nebo jen částečně. Urychlil se tak přechod k tzv. hybridnímu způsobu fungování, kdy část týmu pracuje vzdáleně a část je v kancelářích.
Zoom a jiné komunikační platformy pro online setkávání se staly každodenní součástí pracovního dne mnohých z nás. I přesto, že zapnuté webkamery umožňují alespoň částečný sociální kontakt, pocitu ve virtuální realitě, kdy člověk vnímá prostor a fyzickou přítomnost svých kolegů a může s nimi pracovat na společných projektech, se to nevyrovná. „Přinášíme na trh projekt, který firmám nechá zažít nejnovější možnosti využívání virtuální reality v byznysu pro práci a týmovou spolupráci. Stejně tak jako má dnes každý svůj mobilní telefon, bude mít v blízké budoucnosti i své vlastní VR nebo AR brýle a setkávání ve virtuálním prostředí, porady, týmové meetingy, workshopy, školení i produktové prezentace budou stále běžnější součástí fungování každé firmy. Tento trend začíná už teď, ale hodně firem si stále neuvědomuje, jak velký potenciál pro ně využití virtuální reality může mít. To chceme díky projektu XR Leaders změnit a pomoci českým firmám získat náskok a konkurenční výhodu,” shodují se na cíli projektu jeho spoluzakladatelé Luboš Malý, Michal Šrajer a Martin Holečko.

VR jako nástroj pro rozvoj byznysu firem

Základní tříhodinový workshop XR Leaders, pro 5 až 15 lidí, obsahuje tři základní moduly. V prvním mají firmy možnost naučit se ve virtuálním prostředí pro workshopy a meetingy pohybovat a zažít si, jak se jejich týmu ve VR spolupracuje. K účasti není třeba žádné zvláštní vybavení ani předchozí zkušenost s VR. Každý člen týmu se v rámci onboardingu naučí zacházet s VR headsetem, který mu XR Leaders zapůjčí, a společně se svými kolegy si vyzkouší sadu nejnovějších byznys VR aplikací pro týmovou i individuální práci. V druhé části účastníci zažijí i specializovanější nástroje pro školení zaměstnanců v oblasti měkkých a
tvrdých dovedností a aplikace na nastolení duševní pohody, např. řízené meditace. Během závěrečné třetí části workshopu provede facilitátor celý tým brainstormingem na využití virtuální reality v jejich konkrétním byznysu.
To vše probíhá za maximálního pohodlí všech účastníků, kterým stačí pro připojení do VR lehký a uživatelsky přátelský headset Oculus Quest 2, jehož ovládání je stejně intuitivní, jako manipulace se smartphonem. Starat se nemusí ani o vyzvednutí headsetu. Tým z XR Leaders ho každému doručí na požadovanou adresu a poté vyzvedne. Samozřejmostí je dodržování vysokých hygienických standardů, kdy je před dalším použitím každý headset manuálně vyčištěn a poté vydezinfikován ve speciálním zařízení prostřednictvím UV světla.
Kromě inovativního nástroje, který pomůže firmě v jejím růstu, přináší XR Leaders také spoustu zážitků a zkušeností pro celý tým. Digitální reprezentace člověka ve virtuální realitě, tzv. avatar, nemusí být už dnes pouze animovaná postavička, ale lze ji vytvořit také na základě selfie fotky. Každý má tak svého rozpoznatelného avatara, který dokonce hýbe očima i rty. „Mám osobní zážitek z virtuální reality, kde jsem na jednom virtuálním školení otevřeném pro veřejnost potkal člověka, kterého jsem naposledy viděl před 3 lety v Kalifornii. Obličeje našich avatarů byli tak autentické, že jsme se i bez jmenovek poznali, stejně jako bychom se náhodně potkali na nějaké fyzické akci. Tento zážitek je předznamenáním toho, že se
uplatnění a vývoj virtuální reality už posunul jiným směrem, kde začíná mít VR úroveň reálného zapojení,”
říká Martin Holečko.
I přesto, že se XR Leaders zaměřují na nabídku vedených skupinových VR workshopů, s cílem edukace primárně českého trhu, plánují i další využití jejich základního workshopu. Chtějí umožnit firmám oslovit své zákazníky pomocí neobvyklé prezentace nebo školení svých produktů ve VR. V budoucnu se chtějí zaměřit na rozšíření své VR platformy ve školách a dalších vzdělávacích zařízeních, kde virtuální realita rozšíří možnosti standardní i online výuky.


Kdo za projektem stojí

Za projektem stojí trojice zakladatelů - Luboš Malý, inovační ředitel the LEGO Group a spoluzakladatel
sítě Red Button, Michal Šrajer, spoluzakladatel platformy Happiness @ Work a firmy Confer-o-matic, a
Martin Holečko, spoluzakladatel Etnetera Group a zakladatel Future Port Prague.