Všímavostí k lepší koncentraci

Ať už děláte cokoliv, všímavost je vždy na dosah, stačí se jen nadechnout a vydechnout a plně zaměřit pozornost na to, co právě teď děláte.

Prastaré východní moudrosti, tradice a techniky kultivace mysli a ducha se díky poznatkům z neurověd dočkaly jisté rehabilitace a masivní popularizace v západním světě. Ta má samozřejmě i svou odvrácenou stranu (kdo nemedituje a nemá svého guru, je „out“), ale její pozitiva převládají.

Svou mysl můžeme trénovat

Moderní věda nám dává nový impuls pro obrácení se ke svým vnitřním zdrojům a nespoléhání na vnější berličky. Ukazuje nám, že se náš mozek mění podle toho, jak ho používáme. Že skutečně můžeme svou mysl trénovat. Že můžeme cíleně pěstovat duševní schopnosti a zvyšovat kvalitu své koncentrace i relaxace. A že si můžeme v konečném důsledku opravdu sami v životě budovat a prohlubovat vyrovnanost, produktivitu, spokojenost a laskavost.

Pojďme se spolu (v dalších článcích k tématu) podívat na to, jak se v rostoucí záplavě akcí a informací s nálepkou „Mindfulness“ či „Všímavost“ vyznat. Jak se všímavost liší od prosté pozornosti. Jak může cílené zastavování se pomoci k větší bystrosti, flexibilitě a svobodě v rozhodování. Jak může mít „pouhé“ soustředění se na přítomný okamžik tak silný vliv na zvládání stresu, odolnost a výkonnost, psychosomatickou pohodu, emoční inteligenci i kvalitu vztahů.

Naučíte se velmi přístupné techniky, které se vám už při pár minutách „duševního tréninku“ párkrát denně mohou odvděčit nečekaně silným efektem.

— Zuzana Ruman Koláriková, Consultant and Project&People Driver at ODYSSEYcz

Výzva: Soustředění na dech – 2x denně, celý týden

Pro začátek zkuste prosté soustředění se na dech. Vždy ráno, než vstanete z postele a večer po ulehnutí a zhasnutí. 10x nádech a výdech. S plným soustředěním na to, co se děje v těle.

Než si na techniku zvyknete a mysl se sama zklidní, můžete si pomoci tím, že celou dobu nádechu si budete v duchu říkat „nádech, nádech“ a obdobně při výdechu.

Vytrvejte aspoň týden, ještě lépe dva. A všímejte si, co se děje s vaším dechem, celým tělem a myslí, jak postupně získáváte v cvičení praxi.


Článek pochází z Portálu pro udržitelnou optimální výkonnost – ODYSSEY Fit For Business.

Jeho obsah je ideální pro každého, kdo hledá vyváženější a moudřejší přístup k zacházení se svou životní (a tedy i pracovní) energií. Standardně jsou články z fit4biz.cz přístupné pouze předplatitelům, v rámci našeho partnertví ale každý měsíc vybíráme jedno téma, které zdrama zpřístupníme všem našim čtenářům. Právě proto se tady víc než jinde hodí ono klišovité „Neváhejte si přečíst i další články!“ Přístupné totiž budou pouze po omezenou dobu…

Další publikace z kategorie Všímavost – Mindfulness:

Nepřehlédněte

Tretia tretina

Jan Mašek: Networking a inovace – Kde na to beru čas a jak žiju

Vytvořte si paměťový palác

Jak vám IKEA skříň může pomoci se sebeuplatněním?

Když z okna kanceláře koukáte na doutnající sopku

Petr Pouchlý: Jak efektivně a prakticky přistoupit k vlastnímu seberozvoji

Na time management je pozdě

Ako žiť v záplave zbytočností?

Jak na emoce

Puberťáci s nálepkou Z vstupují na scénu

Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

Velikost není všechno aneb Nikdo z nás není výjimečný

Co si myslí o Brain & Breakfast na Gymnáziu Přípotoční?