Z deníku komuniťačky v Red Buttonu - říjen 2023

Komunikace. Otřepaná fráze říká, že je základem všech vztahů. Ačkoliv není jediným prvkem, který přispívá k budování dobrých vztahů, je nedílnou součástí mixu – a to i v případě vztahů komunitních a síťových.

Příliš mnoho komunikačních kanálů, komunikace smrt

Nevím jak vy, ale já už se i v každodenní komunikaci začínám topit v té spoustě kanálů, kterými komunikovat lze. Někdo jede Whatsapp, někdo e-maily, někdo Slack, někdo Signal, někdo Messenger, někdo Telegram. Někdo je k zastižení jenom přes SMS/volání, někdo přes všechny možné kanály a někdo občas přes žádný z nich. Je to trochu paradox - cest, jak být ve spojení je spousta, ale nemám pocit, že by to bylo jednodušší. Protože volba kanálu často spolkne více energie, než kolik by bylo potřeba na samotné vymyšlení zprávy.

Obzvlášť to platí, když se člověk seznámí s někým novým, nebo se ocitne v nové skupině/týmu a na začátku musí investovat hodně energie do pochopení, jak proudí informace a komu psát kudy, pokud chce dostat odpověď. Postupně si vytvoříte mentální mapu, který z kolegů komunikuje kudy. A který komunikační kanál na něj/ni funguje nejlépe. Následné přemýšlení probíhá pak nějak takhle: “potřebuju rychlou reakci od XYZ… běžně je v poklusu a má plno schůzek, takže volat budu až později, když mi neodpoví… Slack čte, ale spíš nestíhá reagovat, takže mu pošlu sms…oká, co do ní nahustit a co má být hlavní CTA (call to action), abych opravdu získala odpověď”. Mnohem větší kognitivní zátěž to je především v remote/hybridním módu fungování (tedy v asynchronním módu komunikace). V kanceláři za daným člověkem pravděpodobně dojdete a získáte, co potřebujete.

V síti je to v mnoha ohledech podobné. U každého člena si tvořím mentální mapu komunikačních kanálů, kterými se s ním nejlépe spojit. Někdo je na Slacku a reaguje tam rychle. Někdo reaguje spíš na maily a někdo na SMSky. Pro komunikaci 1:1 to není takový problém. Problém nastává při komunikaci hromadné - aka když člověk chce předat všem stejné informace = měli všichni stejný základ. A nad tímhle se síťovým výborem (volená rada spolku Red Button, která se stará o jeho chod) mudrujeme už nějaký ten pátek. A pravidelně se k tomu tématu zas a znovu dostáváme.

Ale ještě než se dostanu ke komunikačním kanálům Red Buttonu, drobná odbočka…

Jak o komunikaci v síti přemýšlím…

V zásadě vnímám v Red Buttonu následující typy komunikace:

  • 1:1 - já-člen i člen-člen; povídání si, pochytávání, jak se mají, co dělají… nebo i čisté předávání podnětů, nápadů, impulzů, řešení projektů - cokoliv
  • onboardingová - podobná 1:1, ale má specifické rysy a potřeby
  • skupinová - komunikuje spolu skupina lidí (něco řeší, diskutují, baví se) - probíhá jak virtuálně (na Slacku), tak offline (hospody, setkání, akce)
  • jednosměrná hromadná - potřeba informovat o dění, příležitostech, apod. - tak, aby všichni věděli, co nového se děje, kde hledat informace, kde se do čeho zapojit apod. (typicky newsletter, články na intranetu)