Budování osobní značky jako cesta k pracovním nabídkám

Pohledem a zkušeností kariérového poradce a kouče se s vámi podívám na to, jak zvýšit počet pozvání na pohovory do firem, které se vám líbí.

Firemní a osobní brand je v oblasti náboru provázaný

O síle firemní značky (a o tom, co to vše vlastně zahrnuje a ovlivňuje) se poslední roky píše nejen na marketing, ale i na HR portálech. Není pochyb, že jak na nás firma působí jako celek velmi ovlivňuje to, kolik lidí se do firmy hlásí… Mezi tzv. “love brandy”, ve kterých by nejeden z nás chtěl pracovat, se řadí často tech firmy typu Google, IBM, Microsoft, řada větších či menších startupů (př. Kiwi, Keboola, SocialBakers atp.), ale také další firmy z jiných branží jako př. Zoot, Impact Hub, ŠkodaAuto, nebo neziskovky typu Czechitas či Člověk v tísni.

Jde primárně o dlouhodobou pověst, kterou samozřejmě dobrý marketing může posunout o level výš, ale určitě ji nemůže “uměle vybudovat”. Dobrá značka je totiž tvořena lidmi, kteří v ní pracují a celkovou atmosférou ve firmě.

Ukažte, kdo jste

Vědět, do jaké firmy se chystám a o jaké místo žádám, je samozřejmě základ. A v dnešní době již existuje vedle VímVíc řada dalších portálů, kde se firmy snaží ukázat něco ze zákulisí, něco z firemní kultury. Ale stejně tak, jak na tom nyní pracují firmy, tak i vy byste měli dát firmě šanci porozumět na maximum tomu, kdo jste vy. Tj. maximálně srozumitelně, autenticky a konzistentně prezentovat vaší osobní značku.

Právě jasné sdělení, odvaha zůstat sám sebou a konzistentnost naší sebeprezentace je základ osobního brandu. To je recept jak vaší značku posilovat. Co ale všechno obnáší a jak to v praxi vypadá při hledání práce? Pojďme na to!

Dejte firmě šanci porozumět na maximum, kdo jste.

Jak svoji osobní značku prodávát?

Když si jen tak letmo promítneme, na čem stojí většina částí průměrného CV, tak jsou to … ano, … jsou to hlavně hard skills a znalosti (tj. kde jsme pro koho kdy vykonávali jakou činnost a kde jsme studovali, učili se nové dovednosti). V životopisech angloamerického střihu už můžeme ale najít mnohem větší důraz na práci s vizí a také na ty tzv. “softovější” části CV (kdo jsem, co je pro mě důležité, co jsou mé talenty). Asi největší problém k přístupu k této soft části naší prezentace vidím, že není dobře pochopena. Spousta mých klientů má na začátku pocit, že jde o nutné zlo, které nedává smysl a “někdo z HR si to kdysi vymyslel, tak to tam teď nějak napíšu”. A ano, pokud k této sekci přistoupíte pouhým Ctrl-C-Ctrl-V “jsem flexibilní, pracovitý, rád se učím novým věcem”, pak takový text opravdu nenese žádnou hodnotnou informaci.

Nepodceňujte vaše soft skills. Ukažte, jaké vize a plány máte.

Přizpůsobte prezentaci vaší osobnosti

Zkuste si představit, že vaše CV nebo LinkedIn je reklama na vás samotné. Je to jako reklamní letáček, který nepřijde do schránky vám, ale personalistovi. A buď zaujme jeho pozornost, nebo ne. A je jasné, že to, který “leták” ne/skončí ve sběru, ovlivňuje i forma. A zde mluvím o autenticitě. Pokud jste introvertní matematik, tak asi nebudete chtít, aby vaše CV byla příliš kreativní změť barev a designu. O kreativitu v podobě barviček za každou cenu opravdu nejde. Můžete však třeba doplnit např. linky na vaše projekty, doplnit odkaz na váš web. Pokud se ale naopak za kreativce považujete, a na takové pozice se i hlásíte, pak naopak suché CV ve Wordu tedy není úplně to, co v danou chvíli prezentuje vaše hard skills. Nejde tedy jen o výše zmiňovanou autentičnost, ale také o konzistentnost (formy + obsahu + vaší osobnosti).

V osobním marketingu to platí úplně stejně. Zde se vaším “klientem” stává firma, kterou chcete oslovit...

Ve chvíli, kdy jen nahodile listujete inzeráty s pracovními nabídkami, střílíte tak trochu naslepo a vydáváte mnoho energie / času zbytečně navíc. Pokud si ale při pravidelné životně-pracovní inventuře (= na práci na osobní značce) pojmenujete aktuálně nejen svoje silné stránky, hodnoty, talenty, ale také vize a na koho chcete v tuto chvíli cílit informaci o vás na trhu práce (tj. kdo je váš pomyslný „klient“ - který typ firmy), pak lépe zvolíte jak nástroje, tak i formu vaší prezentace.

Pokud je vaším profesním snem aktuálně ...

  • … př. dělat pro mezinárodní korporát, pak bude asi fajn vypilovat si vedle CV také LinkedIn v angličtině + v nějakém dalším světovém jazyku
  • … př. pracovat pro německou strojírenskou firmu, pak doporučuji mít vedle LinkedIn také profil v němčině
  • … př. dělat pro některou z místních regionálních neziskovek, pak bude fajn na ně přímo poslat kvalitně udělané CV v češtině, s případným portfoliem dosavadních prací v nezisku
  • … př. pracovat pro místní kadeřnictví, pak bude fajn si udělat jednoduché CV v češtině s odkazem (ať je to adresa nebo QR kód) např. na profesní Instagram s fotkami vlastních účesů
  • … př. změnit práci v IT, pak bude dobré si lehce poupravit jakýkoliv online profil, kde je vaše profesní historie (může jít i o vlastní web), a jít navštívit pár vytipovaných firem na jejich eventy (př. vzdělávací, hackatony atp.)

Jak je z příkladů jasně vidět, nejde jen o kosmetické úpravy CV vzhledem k inzerátu (což považuji za samozřejmost), ale jde o promyšlení si vůbec celkové strategie, na koho chci informace o mě samotném mířit. Kdo je asi bude pravděpodobně číst (př. korporátní HR nebo majitel malé místní provozovny?). To ovlivní i formu zpracování a způsob, kde a jak efektivně tyto informace o sobě samém na trhu práce šířit.

Pár závěrečných rad, jak na to

Je super pracovat sám na svém rozvoji systematicky, dlouhodobě a pravidelně (k denní práci doporučuji rozvojové diáře typu např. www.doller.cz nebo www.mycleverminds.cz. Já jsem toho velkým příznivcem, ale řekněme si narovinu, někdy se nám prostě nechce, jsme unavení, nemáme náladu, nebo prostě máme pocit, že to počká. Takže pokud jste vytíženi, balancujete mezi rodinou, časem pro sebe, prací a vše stíháte taktak, věnujte sami sobě alespoň to minimum, které je podle mého názoru 1x / rok čas alespoň 1 den. Zpracujte si tak jednorázově, jakou cestu jste odkud kam za daný rok prošli, kam směřujete, kdo jste tady a teď. Přímo k takovým životním ročním inventurám jsem pro vás připravila Kariérový diJÁř www.diJAr.cz (který existuje ve verzi pro dospělé, tak pro kluky, holky 13 - 23 let). Není ani tak důležité, jaký nástroj použijete, ale zda budete sami k sobě upřímní. Doporučuji hodit prostě vše z hlavy na papír a být maximálně konkrétní.

Pro milovníky zkratek a rychlých řešení mám bohužel špatnou zprávu: hledání “té pravé” (práce) není o půl hodince, kterou věnuji vybírání inzerátů. Jasně, může to také klapnout, ale kvalitní osobní marketing je dlouhodobá záležitost, která každou akcí, stejně jako sněhová koule, nabaluje další a další kvalitní příležitosti podle toho, co (a jak) o sobě profesnímu světu dáváte vědět. Každou vaší aktivitou, ať je to poslání CV nebo prezentace někde na konferenci, přispíváte dalším kouskem puzzle, co si o vás lidi budou pamatovat.

Stejně jako velké kvalitní značky netvoří svůj brand jednou kampaní, tak i já doporučuji vám všem, abyste o svoji osobní značku pečovali dlouhodobě a pravidelně. Jak už padlo na začátku článku: značka je pověst a pověst ne(vy)tvoříte posláním jednoho životopisu.