Hledání vize (nejen) v Agilní organizaci

OKRs neboli Objectives and Key Results jsou dneska všude. Spousta firem naskočí na tento trendy vlak, ale nemá pro svá OKRs dobré základy. Na to, aby fungovaly, musí mít základ v pevné vizi a strategii. Pokud chcete ve své firmě začít používat OKRs tak, jak bylo zamýšleno, musíte nejdříve udělat pár kroků zpět a vyjít ze své vize a strategie.

Vize – důležité a těžké téma

Nedávno jsem slyšel Arnolda Schwarzeneggera, jak ve svém životopise trefně hodnotí: “Úspěch filmu byl vždy založen na tom, jestli měl režisér hned od začátku jasnou vizi.” James Cameron měl jasnou vizi svého Terminátora. John Milius měl jasnou vizi Conana.

Firma je tvůrčí dílo. Tvůrci velkých firem jako Tomáš Baťa se nedívali pouze na svůj produkt, tj. boty v jeho případě. Budoval firmu a lidi v ní, což viděl jako předpoklad pro vybudování úspěšného produktu na trhu. Ba co víc, díval se nejdříve na sebe. “Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe!” – tvrdí nesmrtelný Baťa ve svém známém citátu. Přitáhl ostatní spolupracovníky na svou osobnost a svou vizi. Spousta zakladatelů, se kterými se setkávám, mají na začátku energii a vášeň pro svou myšlenku, produkt či službu. Ale od samého začátku jsme ve vleku řešení problémů, na které musíme reagovat. Kde vzít zakázky? Kde vzít více lidí? Kde vzít čas? Kde vzít více peněz na rozvoj? Kde vzít větší prostory? Kde vzít více zakázek? A tak pořád dokola.

A když se zadaří, tak se po několika letech probudíme ve více či méně úspěšném koloběhu. Část mozku, kterou rádi a preferovaně využíváme, totiž nebyla evolučně vybavena na definování a dosahování jakési nehmatatelné vize někde v budoucnu. Náš mozek se zdokonalil v reaktivním přístupu na to, co se dělo. I naše plánování do budoucna je tak založené na extrapolaci známého, zažitého. Stanovení “vize” se tak v mnoha případech stává procesem výpočtu cílů na základě marketingových analýz a finančních výsledků z minulých let. Je to jako řídit auto pomocí vyhodnocování pouze obrazu ze zpětných zrcátek.

Když jsem byl manažerem v korporátu ještě před založením RainFellows, můj šéf mi jednou řekl: “Většina manažerů, kteří jsou v korporátu úspěšní a šplhají žebříčkem nahoru, jsou především velmi dobří hasiči požárů.” To bylo před 11 lety. Zatím se mi tento jeho postřeh pořád potvrzuje.

V článku se dále dozvíte o :

  • Lídr jako individuální nositel vize
  • Paralýza definování perfektní vize
  • Vize, strategie a OKRs
  • Vybudujte nejprve sebe
  • Globální RainFellows

Nepřehlédněte

Wednesday talks around people - Štěpán Bartyzal

Walking meeting

Data Talk: Lukáš Uhl

NEJDE TO