Michal Kalousek: Jak nenaštvat mámu aneb jak inovovat ve velkých firmách

V komunitě inovátorů často zaznívají stížnosti, jak je těžké inovovat v korporacích. Jak jsou korporace velké, pomalé, nerozhodné, neefektivní… Jenže když máte jako já zkušenost jak se startupovým prostředím, tak s projekty pro velké firmy, perspektiva se vám změní. Korporace z mého pohledu představují nejpřívětivější prostředí pro inovace. A myslím to vážně. Korporace jsou vlastně jako mama hotel. Jen je potřeba vědět, jak mámu nenaštvat.

U maminky jako v bavlnce

Ta vůbec nejzásadnější věc je, že v korporaci je možné vytvořit funkční inovaci poměrně snadno a s nízkou mírou rizika. Zavedení inovací v korporacích usnadňují totiž zejména takzvané nefér výhody.

Nefér výhody korporací pramení z jejich velikosti, pozice na trhu a výrazných nefinančních i finančních zdrojů. Pokud taková výhoda existuje, je důležité si ji uvědomit v celé šíři, důsledně ji využívat a hlavně si ji udržet po celou dobu projektu. Infrastruktura korporace a její zdroje nám dávají od samého počátku projektu obrovský náskok ve srovnání s kýmkoli, kdo buduje produkt nebo službu zcela na zelené louce.

Máma vždy vytáhne peněženku

Na rozdíl od startupu je v korporaci také jednodušší získat peníze na první fáze projektu. V podstatě stačí, když přijdete s dobrým nápadem za správným člověkem. I ve velkých firmách jsou sice komise, kterým je nutné projekt prezentovat, ale i tak je jednodušší získat peníze v korporaci, než se opakovaně snažit o přízeň investora. Nespornou výhodou, kterou je dobré si uvědomit, je také skutečnost, že neutrácíte vlastní peníze. Obecně totiž platí, že čím větší firma je, tím více má přebývajících zdrojů, tzv. zbytků od večeře. Ty už mnohokrát umožnily vznik projektů, které by jinak zůstaly v šuplíku, nebo je raději nikdo ani nevymyslel.

Máma už není nejmladší, a tak ji každý zná…

Při tvorbě inovací se často zapomíná, že důležitou roli v tom, zda bude inovace úspěšná, nebo ne, hraje známost a důvěryhodnost značky. Takže i v tomto ohledu mají korporace náskok, zvláště ty, jejichž značka je u cílové skupiny dobře zavedená.

Rodinní příslušníci rádi pomůžou

A pak tu máme nefinanční zdroje. Korporace jsou plné specialistů nejrůznějších zaměření, které se rozhodně vyplatí využívat. Chápete? Když jste startup, na každou jednu specializaci musíte někoho najít a zaplatit ho. Proto se často ve startupových projektech redukují zdroje na minimum, což je někdy na úkor kvality výstupů. V korporaci si své zdroje musíte také zaplatit, ale získáte je levněji, rychleji – a navíc s jejich nasmlouváním se v rozpočtu od samého začátku počítá.

Díky odborníkům na dosah ruky a již zajeté infrastruktuře korporace pak menší tým zaměřený na inovace nemusí řešit spoustu provozních věcí, jako je např. administrativa, technické zázemí, nábor a samozřejmě již zmíněná a klíčová (ne)známost značky mezi cílovou skupinou.

Máma ví všechno nejlíp a umí i klepnout přes prsty

Ale abychom nebyli jen optimističtí. Inovování v korporacích má přirozeně i své stinné stránky stejně jako soužití s matkou, pokud vám je 30+. Mezi obvyklé pasti, do kterých se nesmíme nechat chytit, patří autonomie, požadavky na rychlý a velký zisk a financování ročním nákladovým systémem.

Inovační tým může mít určitou rozhodovací moc, ale dříve nebo později narazí na kompetence a odpovědnost jiných týmů. Střety často nastávají s právním či marketingovým oddělením, která mají na věci jasný a nekompromisní názor. A tak někdy zpočátku jasná výhoda v podobě možnosti využívat vnitřních útvarů a oddělení, se nakonec změní v nevýhodu a komplikaci. Takže je dobré s tím počítat.

Máma: Já čekám…

Inovování pod křídly korporace s sebou nese obvykle i jistou netrpělivost. Vedení očekává velké zisky, a to v krátkém časovém horizontu. (Ne)trpělivé čekání na výsledek investice v určitém momentě vystřídá žádost o průběžnou dividendu. Pokud se produkt v tomto ohledu stane neuspokojivým, peníze začnou odtékat pryč.

Máma dává i bere

Korporátní financování navíc velí, že prostředky, které se nestihnou včas utratit, se na konci roku musí vrátit. A na jejich připsání na účet pro příští rok můžeme rovnou zapomenout. Z tohoto důvodu je dobré vytvořit si určitý mezistav, tzv. odlévací budget, nebo si některé věci předplatit. A obecně je dobré myslet na to, že získání přehnaně velkého rozpočtu může v konečném důsledku působit kontraproduktivně.

S mámou se nebojuje

A na závěr už jen telegraficky: Mezi další nebezpečí patří pocit, že jednání inovačního týmu může ohrozit fungující značku. Podrazit vás může také vnitřní rivalita, která přichází s vyhlášením inovačního programu v rámci celé společnosti. No a snad poslední rada: mějte na paměti, že do určitých interních procesů je zkrátka lepší se neplést.

Máma má své mouchy, ale i tak je nejlepší

Ano, prosazování inovací v tuzemských korporacích je stále velmi složité, ale ne nemožné. Velké množství z nich je totiž v rukou zahraničních vlastníků, pro které není český trh dostatečně perspektivní z hlediska spouštění originálních projektů. Na tom však nesou vinu i sami inovátoři, kterým občas chybí ambice pomýšlet na globální služby a schopnost přesvědčit klíčové lidi.

Na druhou stranu inovace v korporacích mají své místo, jen je třeba vytvořit prostředí, ve kterém budou moci uspět. V opačném případě pokusy o inovace zahubí imunitní systém korporace. V procesu inovování za cizí peníze je přitom potřeba porozumět nadřízeným na rozhodovacích pozicích a ukázat jim potenciál inovací, které můžou porazit jiné příležitosti a stát se novým dlouhodobým zdrojem příjmů.

Michal Kalousek

Tvorbu a rozjíždění nových produktů a služeb považuje za své poslání. Byl to on, s kým v roce 2010
 Petr Šídlo založil Direct People, první inovační agenturu na českém trhu. S Direct People již vytvořili téměř čtyři desítky nových produktů a služeb. A věří, že ještě víc jich mají před sebou. Michal sám stojí za několika úspěšnými, a klidně přiznává, že i neúspěšnými startupy, ať už jako tvůrce nebo investor. A s oblibou říká, že inovace bez akce je čirá halucinace.

Článek jsme převzali z českého online magazínu CZECHCRUNCH, na kterém najdete ty nejzajímavější informace ze světa startupů, technologií a byznysu obecně.

Nepřehlédněte

TIP Davida Vrby #50: Jaké máte AQ?

B&B SK: Aký význam má prepojiť svoj biznis na širšiu komunitu?

TIP Davida Vrby #49: Jste více teenager, nebo mudrc?

TIP Davida Vrby #48: „Nevím. To neznám…“

Chief Energy Officer a jeho energetický audit

TIP Davida Vrby #47: Stres

B&B SK: Ak chceš budovať biznis, vybuduj najprv seba

TIP Davida Vrby #46: Máte rádi konflikt?

TIP Davida Vrby #45: Pomalu, nebo rychle?

TIP Davida Vrby #44: Pozor na očekávání

Člověk není kolonka, má svůj osud a příběh

TIP Davida Vrby #43: Psychologie a leadership

TIP Davida Vrby #42: Lídr učitelem

Rozum a intuice musí být v souladu

TIP Davida Vrby #41: Jste ve firmě sladěni?

TIP Davida Vrby #40: Zážitek, chcete-li prožitek, to je, oč tu běží!

Najťažšie je budovať seba

TIP Davida Vrby #39: Pravidlo č. 1

TIP Davida Vrby #38: Máte své cíle?

Petr Skondrojanis: Komunikace v rámci jednotlivých firemních oddělení

RB Podcast: Dan Tržil vyzpovídal Petra Skondrojanise a Davida Vrbu

Michal Šrajer: Demystifikace happiness manažerů

TIP Davida Vrby #37: Super tým!

Wanna be a Culture Jockey? Zapomeňte na to, že firemní kulturu vyladí kávovar

TIP Davida Vrby #036: Brules? Znáte je?

Ján Košturiak: Poznámky ke knize Antifragilita

TIP Davida Vrby #035: Rada nad padák

Jak se stává priorita prioritou? Napněte plachty #002

Jiří Filemon Fabián: Podcast o decentralizovaných týmech

TIP Davida Vrby #034: Ticho mě děsí

TIP Davida Vrby #033: Kensho a Satori. Znáte je?

TIP Davida Vrby #032: Start a přistání

Chovejte se k zaměstnancům jako k zákazníkům, budou angažovanější

TIP Davida Vrby #031: Equilibrium jako kompetence

Opravári sveta a Brain & Breakfast

TIP Davida Vrby #030: BFF

Happiness@Work 2018: Záznamy přednášek

TIP Davida Vrby #029: Síla našich standardů

TIP Davida Vrby #028: Lídrova nástrojárna

TIP Davida Vrby #027: Linchpin?

CULTmag vol4: Speciál Kariérní pouť

Proč je lepší snažit se o WIN-WIN, než krátkodobě vyhrát na úkor druhých?

TIP Davida Vrby #026: Pink & Ming

TIP Davida Vrby #025: 50 000 stop nebo 50 stop?

Proč děláme konferenci Happiness@Work?

Co dělá Chief Happiness Officer a jaká je budoucnost firemních struktur?

TIP Davida Vrby #024: Prvních 100 dní? Pomalu nebo rychle?

TIP Davida Vrby #023: Rovnice štěstí: H=S+V+C

TIP Davida Vrby #022: Čas, nebo energie?

Aktualizováno: 5x Petr Skondrojanis o českých firmách a jejich firemních kulturách. Jak se jimi můžete inspirovat i vy?

TIP Davida Vrby #021: Znáte své SS?

TIP Davida Vrby #020: Kšilty a kravaty!

TIP Davida Vrby #019: Paměť jako slon

TIP Davida Vrby #018: Mastermind

TIP Davida Vrby #017: Hluboko nebo široko?

Budování osobní značky jako cesta k pracovním nabídkám

TIP Davida Vrby #016: Studentem navždy

TIP Davida Vrby #015: Stopa jako vizitka

Jak se vzdělává (Agilní) coach

Reference na Petra Skondrojanise: Cocuma nám pomohla vybudovat dokonalý branding

TIP Davida Vrby #014: Máte svého šaška?

TIP Davida Vrby #013: Jsme průměr(ní)

I ♥ RETRO

Sandra Fridrichová: Frank v Modré pyramidě pomohl nastartovat velké změny

TIP Davida Vrby #012: Nemluvte!

TIP Davida Vrby #011: Na důvěru defaultně

TIP Davida Vrby #010: Jazyk je mocná čarodějka

CULTmag vol3: HR jsou jako prášky

TIP Davida Vrby #009: Transparentnost nade vše!

TIP Davida Vrby #008: „Ten je divnej!“

TIP Davida Vrby #007: Máte definovaný „RELEX“ pro tento rok?

TIP Davida Vrby #006: Korporace je zdrojem všeho zla! Opravdu?

TIP Davida Vrby #005: Přestaňte motivovat!

TIP Davida Vrby #004: „Davídku, napočítej si do 5!“

TIP Davida Vrby #003: Dobré ráno! Ale vážně

TIP Davida Vrby #002: Je tvůj šéf debil? Vyhoď ho!

TIP Davida Vrby #001: „Drama“ do kanceláře nepatří

Petr Skondrojanis: Skvělým firmám pomáhám být ještě lepší

Nepoměr žen a mužů ve firmě aneb Zkoušíme vyřešit slepou skvrnu

5 typů zaměstnanců + 1 navíc

Jak na rozjezd firmy

CULTURE ROCKS, pokec na podiu s jedinečnými lídry současnosti

Roman Stupka: Chcete změnit svou firmu k lepšímu? Pak musíte nejdřív změnit sebe

Puberťáci s nálepkou Z vstupují na scénu

JAK SE Z TOHO NEPO... v digitální době?

Hodnota pro firmu není jen v tom, co víte, ale i co sdílíte…

CULT vol 2: Nezapomněli jsme si hrát?