O umírněnosti, podnikání bez růstu a second handu jako první volbě

Zdravím Vás ze srdce odpočinku a aktivní dávky inspirace, sdílení a radosti v jednom. Z Red Buttonního EQULIBRIA! V Perlové vodě tak hledáme synergie, propojujeme se a užíváme naprosto fenomenálního počasí a společné energie. I přesto držím slib a zatím co čtrnáct dní sdílím, co nového se děje v mém světě v tématu udržitelnosti a cirkularity a bez sdílení by tyto malé zázraky mohly utéct za zraky. Mám pro vás pár tipů, novinek, ale i příležitostí. A to jak pro novou kariérní cestu, ale i pro nápady, kam upíchnout děti o prázdninách v Praze a to - samozřejmě - v tématech ekologie a péče o svět kolem nás. Tak příjemné čtení a já utíkám pečovat o svět v sobě!

Oblečení z druhé ruky brzy jako první volba

Před dvěma týdny jsem měla díky Slavomira BARNOVA, která vede komunikaci a téma udržitelnosti pro českou a slovenskou pobočku H&M, možnost potkat globální vedoucí udržitelnosti Leyla Ertur Genç. Tím, že se značka hlásí k principům cirkularity, tak je pro mě klíčové jejich kroky sledovat. Vzhledem k rozsahu jejich činnosti se nabízí spolupráce se světovými think-tanky a pro jejich měřítko si vybrali již v roce 2015 The Ellen MacArthur foundation. Za dobu spolupráce se tak cirkularita stala opěrným systémem změn, na kterých firma stojí a byť má za sebou celou řadu "opravných" aktivit (do historie značky v oblasti přešlapů teď není čas se opřít, jak by se mohlo nabízet), to klíčové teprve přichází. A to nastupující trend second-handové módy. Proč by to takové značky jako H&M mělo zajímat? Důvod je prostý. Nejnovější zpráva Global data očekává desetiprocentní zastoupení second handu v roce 2024 v míře 10 % a jen do roku 2026 by měl mě růst o 16 % ročně. Dnes má hodnotu 182 miliard dolarů (v přepočtu 3,9 bilionu korun). Což neuniká ani těmto brandům. Proto mě zajímalo, jak se firma staví k tomuto trendu a druhou otázkou bylo téma nové směrnice o natírání na zeleno (o celém rozhovoru vznikne post jakmile na to bude trošku větší chvilka času). No a co se týče věcí z druhé ruky, v tom má značka jasno. Nasedá na koně, kterého zdaleka nepovažuje za mrtvého, jak soudili mnozí odpůrci otáčení oblečení.

H&M již od roku 2015 laškovalo s globální platformou pro kousky z druhé ruky Sellpy přes investorkou prodlouženou ruku H&M CO: LAB a od roku 2019 se stalo majoritním vlastníkem. Leyla tak zmiňovala, že je pro ně oblast obrovskou výzvou a příležitostí a nemíní trend podcenit. Podobný trend ukazuje i Vinted, na kterém je dnes více než milion Čechů a celosvětově má již 80 milionů uživatelů. Oblečení z druhé ruky se tak stává prioritou i vzhledem k odhadům, že je na světě vyrobeno oblečení pro minimálně pět následujících generací a tak kromě otáčení použitých kousků očekávám nárůst upcyclingových značek, boom rozvoje recyklačních technologií i razantní zpomalení módy zakotvené ve Strategii pro udržitelný a cirkulární textil. To nám ale vzhledem k agresivním strategiím firem jako je SHEIN v rámci masové výroby bude ještě chvíli trvat. A nedá mi nedodat, že pokud nakupujete na Sellpy rychlostí blesku a točíte kousky jeden za druhý, tak ani tak svět nezachráníte. Klíčem je skutečná redukce počtu oblečení, jejich nákupu a výměny a zpomalení ve všech směrech. Nehledě na stopu dodání balíčků oblečení nebo návratu nepadnoucích kousků. Méně je více a umírněnost je ještě větší trend než second hand, ale o tom příště.

TIP: pokud byste chtěli navštívit další český projekt, který kromě navracení oblečení do oběhu má i charitativní přesah, udělejte to v síti Moment.