Zdánlivě nesmyslné spojení „štěstí v práci“ je tématem konference Happiness@Work, která se už v říjnu uskuteční v Praze. Její spoluzakladatel a expert na spokojenost zaměstnanců Michal Šrajer upozorňuje, že nepromyšlené zavádění různých „happiness manažerů“ může celé myšlence zlepšování pracovního prostředí spíše uškodit. „To vám potvrdí nejeden zaměstnanec, který dostal ovoce, a přitom spíš potřeboval vidět, jaký má jeho práce smysl,“ říká v rozhovoru pro Neswroom StartupJobs.
Štěstí a práce, to jsou dva pojmy, které většině Čechů nejdou příliš dohromady. Například loňský průzkum společnosti LMC ukázal, že polovinu tuzemských zaměstnanců jejich práce nenaplňuje. A zhruba stejnou skupinu tvoří lidé, kteří nejsou na svého zaměstnavatele hrdí. Poměrně alarmující čísla navíc přicházejí v době, kdy se české ekonomice daří, nezaměstnanost atakuje historicky nejnižší míru a platy rostou nejvíce za poslední roky.
Potíž je možná v tom, že šťastný zaměstnanec ve většině firem zatím stále bohužel není klíčovým parametrem úspěchu. A slovo „bohužel“ je namístě, protože se ukazuje, že šťastní zaměstnanci mohou firmám přinášet vyšší produktivitu i zisky.
Například rozsáhlá studie tří expertů z prestižních byznysových škol (Paris School of Economics, Centre for Economic Performance a University of Oxford) z letošního března zkoumala situaci v 82 tisícovkách firem. A ukázala, že i drobný posun vnímání spokojenosti u zaměstnanců (stačí jeden bod na šestistupňové škále) přinese firmě 20% nárůst přidané hodnoty na každé odpracované hodině. Svá čísla vědci doplnili i konstatováním, že nejvíce se spojitost mezi šťastnými zaměstnanci a ziskovostí projevuje u výrobních firem, což může být návodem právě pro Česko, kde výroba hraje klíčovou roli.
„Spokojenost zaměstnanců lze přitom navyšovat i zdánlivými drobnostmi, které nestojí ani moc času, ani příprav,“ říká Michal Šrajer, spoluzakladatel největší středoevropské konference o štěstí v práci Happiness@Work. Podle něj mohou firmy dát svým zaměstnancům třeba větší autonomii v rozhodování o své pracovní době, případně k nim být laskavější. „I něco tak jednoduchého jako upřímné poděkování za dobře odvedenou práci dokáže zázraky,“ uvádí.