Pro a proti nefunguje. Bohémské dohody zkrátí cestu k udržitelnému pokroku, říká Soňa Klepek Jonášová

Když zpozorovala, že koncept cirkulární ekonomiky v Česku začíná ztrácet hybnost, sáhla po nizozemském inspiračním zdroji. „Nizozemci jsou obchodníci, a když poznají, že ekologická inovace může přinést byznysu možnost akcelerace, škálování či vytvoření spin-offu, vidí v tom smysl,“ říká dlouholetá propagátorka cirkulární ekonomiky Soňa Klepek Jonášová. V podcastu Trendy v udržitelnosti, který vzniká ve spolupráci INFO.CZ a projektu [ta] Udržitelnost, představila koncept Bohémských dohod, tuzemskou obdobu holandského poldrového vyjednávání.

Zakladatelka Institutu cirkulární ekonomiky INCIEN Soňa Klepek Jonášová pozoruje, že ochota firem a dalších subjektů vstupovat do partnerství kolem cirkulární ekonomiky v posledních letech uvadá. „Cirkulární ekonomika je koncept, který stojí na spolupráci. Žádná firma, která s tím konceptem pracuje, není schopna ho obsáhnout sama. Musí nacházet dodavatele a další partnery, kteří jsou ochotní udělat krok navíc. V posledních letech se ochota ke spolupráci téměř vypařila. Pro cirkularitu potřebujeme budovat prostředí, dělat systémové změny. Jasně se ukazuje, že nelze pokračovat dál na úrovni stran pro a proti, protože cirkularita potřebuje spolupráci obou stran. Myslím, že jsme v tomto trochu narazili,“ říká Soňa. 

I ona připouští, že v tomto jí trochu došla trpělivost. Proto zavzpomínala na svá studia v nizozemském Wageningenu, kde se seznámila s inspirativními přístupy k oblasti udržitelnosti. „Studovala jsem tam v letech 2012 až 2014 a od té doby se tam pravidelně vracím. Vždy, když vidím něco zajímavého, třeba budovu ze dřeva nebo ekologickou inovaci uvedenou do praxe, ptám se, jak se to povedlo. A oni odpoví, že všichni zainteresovaní si sedli kolem stolu, pracovali na tom společně a podařilo se to zrealizovat. To zahrnuje různé aktéry; neziskovky, byznys, vládu. Už tehdy hovořili o konceptu Holandské zelené dohody, dávno před evropským Green Dealem,“ přibližuje Soňa. 

Nizozemci jsou podle Klepek Jonášové od přírody obchodníci, proto poznají, když něco dává byznysovou příležitost, a to může a má být i případ environmentálních projektů. „Vidí v tom smysl, když eko inovace může přinést byznysu možnost akcelerace, škálování, vytvoření spin-offu. Jsou to obchodníci tělem i duší, cestují po světě, mají výtlak a poznají příležitost. A ještě jedna zajímavost - oni tomu říkají poldrové vyjednávání, protože doslova říkají ´Nám teče do bot. Jako země musíme hledat rozumná řešení, abychom vůbec mohli fungovat´,“ dodává.