Sandra svítí v síti - Mapujeme strukturu sítě
Píšu o Red Button. O síti, která vznikla jako sen o lepším Česku. O experimentu, který se proměňuje. Zachytávám střípky naší cesty pro budoucí generace. Tentokrát ze stínu vytahuji téma, jak dlouhodobě zkoumáme zdraví, sílu a proměňování dynamiky sítě.
Pohádka o skvělém týmu.
Co jsou základní charakteristiky týmu, o kterém řekneme, že je to skvělý tým?
Jasně, většina z nás první vypálí slovo VÝSLEDKY (a taky výkon). A dál?
Unikátnost, výjimečnost. Tedy EXPERTÍZU.
Hmm.. začínám v tom poznávat Red Button. Když brouzdám v naší síti a ptám se „čím je pro Tebe Red Button?“ nebo „Jakou hodnotu má pro Tebe síť?“, odpověď zněla „přátelství“, „partnerství“, „lidskost“, „podpora“, “být součást gangu, který sdílí stejné hodnoty“, „sdílení know-how“….přišlo mi, že někde na konci nitky vedou ke VZTAHŮM a DŮVĚŘE.
No a když mluvím o Red Button, tak to, co svítí na dálku, je sdílení, vzájemné učení se, rozvoj a INSPIRACE.
V pohádkách bývá princ, ten náš se jmenuje Frank.
Možná náhodou, možná ne, všechny tyhle oblasti pomáhá nasvicovat Frank, za kterým stojí jeden z našich členů - Jirka Fabián. Frank je nástroj, který mapuje týmy a organizace, ale nikoli na základě formální “hodnosti” (která v síti téměř stejně neexistuje), ale na základě neformálních vazeb mezi lidmi.
Pokud vás zajímá ONA (organization network analysis) do hloubky, mrkněte třeba sem. Další odborník v síti na téma organizační analýzy je třeba Jan Veselý.
Sledujeme dlouhodobé trendy.
Princip je, že každý člen má každoročně možnost vyplnit jednoduchoučký dotazník - 5 otázek, které zjednodušují pohled na zmíněných 5 oblastí - výsledky, expertíza, vztahy, důvěra a inspirace. Na základě odpovědí vznikne pavouk, nebo symbolicky síť, která ukáže jak jsme vzájemně propojení (nebo nepropojení). Franka jsme poprvé použili v roce 2017 a máme za sebou 4 roční opakování. To, co vnímám jako nejhodnotnější je právě trend, který nám výsledky mapování ukazují. A samozřejmě, jak účinné a silné nebo naopak liché, jsou změny, které se odehrávají v sítě.
Chvilka plácání se po ramenou. Roste to.
Máme radost z pomyslného grafu, který stále roste. Stále se zvyšuje počet vyplněných dotazníků, narůstá počet členů, kteří k sobě mají minimálně jednu vazbu, je stále větší množství synapsí mezi námi všemi. A zůstává méně odpojených členů.
Odkrývání slepých skvrn.
Frank nám loni odhalil téma nováčků, kteří zůstávali často na okrajích sítě a tak jsme trochu vytunili onboarding (tudy k článku o onboardingu). Díky lednovému mapování už víme, že množství členů, kteří zůstávají viset ve vzduchoprázdnu je méně. Jsou mnohem lépe zapojeni nejen do sítě, ale i do komerční části aktivit.
Tedy abych byla úplně upřímná, stále to není 100%, ale to bychom se neměli kam zlepšovat.
Decentralizace jde pomalu, ale jde.
Další věc, kterou Frank ukázal, že se nám nedaří snížit počty vazeb, které vedou k zakladatelům sítě. Na druhou stranu se nám vytvářet nová centra, tedy zapojovat další lidi, kteří mají důvěru nebo dostatek informací o fungování sítě a ostatní je uznávají. A to byl i jeden z našich cílů. DECENTRALIZOVAT.
Nenápadné naťuknutí a zpětná vazba pro toho, kdo ji chce vidět.
Zároveň se v síti Franka odráží další aspekt a to je zpětná vazba. Pokud v některých měsících-letech člověk přestane v síti reagovat a objevovat se (jednoduše jeho časovou prioritu dostane jiný projekt), v čase mu zpravidla klesne počet vazeb. Všímám si, že počet vazeb, které jsou expertní a výkonové, klesá rychleji než vztahové a nejpomaleji ubývají inspirační a důvěrové vazby.
Také nám z Franka vystupuje jemná zpětná vazba na to, jak se mnou ostatní rádi spolupracují. Pokud jsem stále stejně nebo více zapojen/a do různých aktivit sítě a počet synapsí mi neroste nebo naopak klesá a dostávám se k okraji sítě, pak je to i druh feedbacku na to, jak spolupráci se mnou parťáci vnímají. Ne každý je vidí a slyší, ale už na tom pracujeme. Stay tuned.
Kolem sítě máme stále velkou bublinu. A prostor pro zlepšení.
To, co stojí za pozornost, je samozřejmě i téma, kde se nám nedaří. Dlouhodobě je mezi odpojenými (nebo nezapojenými) stále stejná skupina lidí. A tady nám schází recept, co s tím. A je jedno, jaká slova použiju - jestli silová jako argument nebo nabídka. Nebo softová, tedy diskuse a zájem. Pokud srovnám standardní firmu a síť, největší rozdíl vidím právě tady. V zapojení. Ve firmě lze dělat různé kroky či opatření (ještě mi vyskočil v hlavě korporátní termín “akční plán”), ale v síti to nefunguje stejně. Jsou tu jiná pravidla. Neexistuje hard motivace. Člověk musí chtít. A tak pozorujeme, pře(vy)mýšlíme a zkoušíme.
A co vy?
Kdybyste u vás měli zmapovat váš tým nebo firmu nebo třeba jen vztahy a důvěru mezi lídry vzájemně, jaký obrázek by se vám namaloval?