Sandra svítí v síti - V síti můžeš všechno...a s tím přichází paralýza výběru

Píšu o Red Buttonu. O síti, která vznikla jako sen o lepším Česku. O experimentu, který se proměňuje. Zachytávám střípky naší cesty pro budoucí generace. Tentokrát abstraktně.

"V síti můžeš všechno." To byla (a stále je) jedna z klíčových myšlenek sítě. Ano, samozřejmě, je tam dovětek, …"když pro Tvůj nápad zvedne ruku dostatečný počet lidí." Tahle věta často vedla k mnoha otázkám a nejasnostem.

  • Kolik je dostatečně?
  • Koho se zeptat?
  • S kým a jak se propojit?
  • Jak zjistit, kdo by mohl mít zájem?
  • Proč tu vlastně vůbec všichni z těch lidí, kteří tu jsou, jsou?
  • A jaké to celé má podmínky?

Možnost volby versus frustrace z nejasnosti a neomezených možností

Lidi nemají rádi příkazy. Mají rádi volbu. Zvlášť ti, kteří už toho mají za sebou tolik jako ti v Red Button. To nám bylo jasný jak facka.

Ale...absolutně neomezená možnost zvolit si cokoli, způsobuje paralýzu. Tedy nicnedělání. Frustraci z nejasnosti. Z nenaplněného potenciálu. A taky možná svého nesplněného snu. A pak už jen odpojení a odcházení.

Co s tím?

Dohody nevznikly přes noc, ale v průběhu let

Na začátku jsme tápali. V průběhu času (rozumějte - mnoha měsíců) jsme zjistili, že potřebujeme jasnost. To nejdůležitější, co nám pomohlo ve zjasňování, jsou myslím dohody.

Dohody dneska vnímáme podobně jako třeba pravidla hry. Na hřišti všichni vědí, jakou jdou hrát hru, kdo má jakou roli a co se smí a co už je přes čáru. Protože Red Button je nehierarchie, nebyl tu nikdo, kdo by nadiktoval, jak to má být správně. Dohody vznikaly častou vzájemnou interakcí a spolutvořením. Postupem času jsme spontánně začali říkat věty o tom, co je v síti obvyklé. Některé věci jsme si museli odžít držkopádově????, ale o to intentzivnější naše učení bylo.

Nejvíc jsme se naučili na produktu, který se nepovedl. #RBConnected.

RBConnected vycházela z myšlenky propojování a podpory aktivného sdílení know-how. Stavěla na spolupráci a budování vztahů a posilování kolektivní inteligence a zkušenosti ve firmách. Myšlenka dobrá, produkt nefungoval.

Proč?

  • Protože byl již vymyšlený a vytvořený. Jenom jsme ho přebrali, sladili se kolem něho.
  • Nebyl unikátní.
  • Nevznikl spolutvořením.

A tak vznikla první dohoda. „Produkty“ musí vzniknout spolutvořením alespoň dvou členů sítě. Po roce existence sítě jsme měli první čáru na hřišti. Třeba abychom všichni věděli, kde už je faul. A taky jakou hru hrajeme???? Dneska máme dohody na dvě stránky. Vznikají stále stejně. Ve chvíli, kdy vznikne potřeba vnést větší jasnost a na základě společné diskuse a sdílené zkušenosti.