Scénářové plánování

Máme vizi. Hurá...A co dál? Jasný, dál je přece strategie, ne?!

Ale co když to není tak jasný? Co když máme před sebou nejasnou budoucnost? Co když nevíme, jak nás ovlivní technologická proměna společnosti? Jak moc se změní chování a přemýšlení lidí? A co znamená, že se změní přemýšlení lidí? Tak třeba...

Podle studie KPMG z 2016 polovina oslovených uvedla, že kvůli neustálému připojení ke zdroji informací přestávají plánovat svou budoucnost a nastalou situaci řeší s pomocí mobilu až v okamžiku, kdy přijde.

A neměníme se jen my, mění se i ostatní. V čem tedy budeme unikátní? Co přineseme světu (a lidem) nového?

Směr máme. Zatímco mluvíme o vizi, a s KAŽDÝM týmem procházíme, jaký pohyb bude muset udělat, aby se pohnula celá firma, tak si lámeme hlavu s prostou otázkou “KUDY?”.

Naši průvodci Ondráš Přibyla s Beou Holou navrhli pro mě zcela neznámý přístup: scénářové plánování

Metoda scénářového plánování je založena na popisu možných stavů budoucnosti. Nejde tedy o odhad, plán budoucnosti, ale o popis možného vývoje, který je určen klíčovými trendy nebo událostmi. Jde tedy o vytvoření alternativ, které mohou inspirovat ke strategickým rozhodnutím a strategickému plánování. Scénáře tedy popisují, co se může stát, za jakých předpokladů a jaké to bude mít důsledky.

Někdy je užitečné dát si čas a připravit se. My ho neměli. Měli jsme asi 15 dní, za které jsme se měli všichni “hustě nachytřit” a začít přemýšlet o daleké budoucnosti a trendech ve světě. Zdroje pro zajímavost dávám níže. Nestudovali jsme všichni všechno, ale každý si vzal kousek, který mu byl sympatický.

Na samotný workshop jsme potřebovali i pár odborníků mimo Modrou, kteří nás vytahovali ze standardního myšlení a pomohli otevírat naše obvyklé “krabičky”. Digitální závan u nás rozvířil Petr Beneš z 6D a Filip Dřímalka z Digiskills, future trendy a nové sociologicko-filosofické směry zastupoval Václav Lavička a odborníka na bydlení Jakuba Klímu jsme si vypůjčili od našeho parťáka Hezkey, se kterým děláme naše nové pobočky. Byly to dva nabité dny plné euforie a emocí. Co nám to dalo a vzalo (hodnoceno mým okem)?