Vykašlete se na dojmologii. Klíčové je ověřit nápad u koncového zákazníka

Proces Outboxers od otevírání mysli po vypuštění prototypu na trh
Proces Outboxers od otevírání mysli po vypuštění prototypu na trh

Víte, jak vznikl jeden z globálních lídrů v prodeji obuvi, který byl za víc než miliardu dolarů koupen Amazonem? A co víc, lze si z tak trochu pohádkového příběhu, vzít něco pro vlastní firmu působící na českém trhu?

Když zakladatel balí boty a sám je posílá poštou

Na začátku celého příběhu byl zakladatel Zapposu, Nick Swinmurn, frustrovaný z toho, že v kamenných obuvnictvích nenašel oblíbený pár bot ve své velikosti. Chtěl proto rozjet prodávání bot online s mnohem pestřejší nabídkou modelů i velikostí. Mělo to ale jeden háček.

Investoři i blízcí byli k jeho nápadu skeptičtí. Panovala obava, že si nikdo nebude věc, kterou je potřeba vyzkoušet, kupovat na internetu. Nick obešel okolní obuvi, nafotil fotky bot a nabídl je k prodeji na jednoduchém webu, který se tvářil jako plnohodnotný eshop. Ve chvíli, kdy si zákazník boty vybral a objednal, Nick zaběhl do konkrétní obuvi, boty koupil a poštou sám poslal.

Velmi rychle a za využití minimálních nákladů se ukázalo, že oproti všem domněnkám, prodej bot na internetu funguje. Zákazníci jsou spokojení a zboží masově nevrací. Nick měl jasná čísla, argumentaci pro investory a mohl se pustit do budování eshopu, ze kterého se stal globální lídr.

Co z příběhu plyne?

  1. Vykašlete se na dojmologii. Klíčové je ověřit nápad u koncového zákazníka. Vize, domněnky i předpoklady jsou přirozenou součástí podnikání, poslední slovo má ale zákazník. Nejde o to se lidí ptát, zda by si boty na internetu koupili, ale tu možnost rovnou nabídnout. A obratem získat palec nahoru nebo dolů.

  2. Má smysl začít v malém a levně. Pro ověření nového produktu nebo služby nemusíte upsat miliony do dokonalého řešení. Lze začít tak jako Nick s jednoduchým webem a primitivní logistikou, s tzv. prototypem. Jde o to zjistit, zda má nápad potenciál u zákazníků.

  3. Každý problém má řešení, ale ne každé řešení má problém. Známe to asi všichni. Ve firmách se pod tlakem proměny trhu a konkurenčního boje tlačí na vznik nových služeb s cílem generovat nové peníze. Není výjimkou, že se zasedačkami nese zadání „potřebujeme najít nový zdroj příjmů a peníze nám ponese toto řešení“. Otázkou je, zda dané řešení (které řeší peníze firmě) bude koncového zákazníka vůbec zajímat. Čímž se vracíme k bodu jedna :)

Jak s tím pracovat ve firmě?

  1. Formulujte hypotézy. Uvažujete nad novým produktem nebo službou? Svoji vizi a víru v dané řešení překlopte do hypotéz, tedy předpokladů, které na trhu a v kontaktu s předpokládanou cílovkou rychle potvrzujte nebo vyvracejte. Volte data a zpětnou vazbu namísto dojmologie.

  2. Prototypujte. Na základě potvrzených hypotéz stavte jednoduchá a levná řešení, která znovu testujte se zákazníkem. Jak se ukázalo v případě Zapposu, až skutečná nabídka eshopu s botami ukázala, zda zákazníci budou nebo nebudou kupovat.

  3. Nebojte se zabíjet miláčky. Pokud máte z trhu signály, že dané řešení zákazníky nezajímá, hledejte příčinu a nebojte se projekt zabít. A to i přesto, že se do projektu vkládalo mnoho nadějí nebo má podporu vedení. Z vlastní zkušenosti víme, že není lehké projekt se silnou vizí (nebo silným egem v pozadí :) ) stopnout, ale vyhnete se zmařené investici. A to v podobě peněz i lidské kapacity.

— Aneta Gáborová, Outboxer & Innovation Lead at Outboxers

Nepřehlédněte

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 2.

Jak připravit firmu k digitalizaci?

Filip Dřímalka: Digitální transformace začíná digitálně schopnými lidmi

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 1.

Jan Mašek: Networking a inovace – Kde na to beru čas a jak žiju

Milý bote, řekni mi, kdo je tady nejšťastnější?

Datová horečka stoupá: v osudí je virtuální zlato 21. století

Start-up slang aneb To fakt nejsou nadávky

Filip Dřímalka: IT bylo dříve dominantou IT oddělení, dnes je každý ajťák.

Singularity University Czech Summit: Záznamy přednášek

Filip Dřímalka: Digitalizace je prostředek k dosahování lepších výkonů

Akademie Baťa: Přihlaste se na unikátní sérii seminářů

Petr Pouchlý: Jak efektivně a prakticky přistoupit k vlastnímu seberozvoji

Na time management je pozdě

Jak jsme (ne)zlepšili mezilidské vztahy

Lukáš Kružberský: Bez Romana Stupky by dneska Red Media možná vůbec nebyla

Jed prosperity: Suroviny a dotace

Všetko raz skončí

Petr Skondrojanis: Skvělým firmám pomáhám být ještě lepší

Nepoměr žen a mužů ve firmě aneb Zkoušíme vyřešit slepou skvrnu

Exponenciálny svet

Jak na rozjezd firmy

Mark Post: The Future of Meat

Tommaso Gecchelin: Normal City Cars Will Almost Disappear

Fixní kontrakt a vývoj? Recept na selhání

Jak na emoce

7 problémů rostoucích firem a jejich řešení

Roman Stupka: Chcete změnit svou firmu k lepšímu? Pak musíte nejdřív změnit sebe

Puberťáci s nálepkou Z vstupují na scénu

Královna Koloběžka – Řízení obchodu „napůl“?

Za horizontem inovací

Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

6 kroků jak jen nečekat a začít s aktivním obchodem

Velikost není všechno aneb Nikdo z nás není výjimečný

Václav Lavička: Odhalím tahouny vašeho týmu

Blockchain? Řetězy? Ne, to není povinná zimní výbava...

Peter Bolebruch: Fungovat na projekty je v dnešní době úplná hloupost

Co si myslí o Brain & Breakfast na Gymnáziu Přípotoční?

Dalibor Pulkert: O odvaze pustit se do vlastního podnikání a posouvání společnosti

Svět plný hoaxů a bullsh*tů? Čert aby se v tom vyznal

Jaká byla největší startupová akce u nás?

Marek Gutt-Mostowy: Within Ten Years, No One Will Even Remember Fossil Fuels

Scott Amyx: Things Are Constantly Changing

Otto Fabri: Samořiditelnost se rozšíří mnohem dřív než elektromobily

Liliana Berezkinová: Česká nanovlákna změní světové zdravotnictví

Počítá se vůbec v budoucnosti s běžnými lidmi?

Pražská tržnice se proměnila v přístav. Přístav budoucnosti