Ján Košturiak: Poznámky ke knize Antifragilita

Ako sa dá inovovať? Dostaňte sa do problémov! Ťažkosti prebúdzajú v tebe génia, povedal Ovídus…

Nadmerné množstvo energie, ktoré je uvoľnené v neúspechoch, je to, čo inovuje. Všetko, čo má v sebe život, je do určitej miery antikrehké – ľudské telo dokáže profitovať zo stresorov, aby zosilnelo, ale iba do určitého bodu. Neživý materiál vystavovaný stresu prejde materiálovou únavou, alebo sa zlomí.

Ľuďmi vytvorené mechanické stroje starnú používaním (opotrebenie) potrebujú opravu a údržbu, komplexné organické systémy starnú nepoužívaním (nedostatok svalovej alebo mozgovej činnosti u človeka) a majú samoliečbu.

Krehkosť vyžaduje stabilné prostredie, presné plánovanie, neznáša náhodnosť, krízy, chyby, stresory a chaos. Ľudia aj firmy sa však učia z pádov, chýb. Nassim Taleb kritizuje „krehkáčov“, ktorí chcú všetko vedecky vysvetľovať, plánovať a riadiť – deťom dávame antidepresíva a zametáme chodníčky, lekári „liečia“, namiesto toho, aby umožnili organizmu uzdraviť sa, politicii a finančníci nakopávajú ekonomiku a bojujú proti krízam, namiesto toho, aby nechali tento systém bez intervencii a umožnili krízam očistiť ho od parazitov.

Dnešná medicína skrehčuje ľudí a potom sa ich snaží zachraňovať. Pre Matku prírodu nie sú dôležité názory a predpovede, na čom záleží, je prežitie. Spoločnosť posúvajú dopredu inovátori, ľudia, ktorí konajú, podnikatelskí dobrodruhovia, ktorí skúšajú, nie centrálni plánovaći a byrokrati. Vlády a korporácie žijú z rozprávania, kecov, prognóz, ktoré nefungujú. Svet sa vyvíja vďaka prežitiu a nie názorom typy „predpovedal som to“ alebo „hovoril som to“. Neprežívajú myšlienky, ale ľudia, ktorí majú správne myšlienky, ktoré ich vedú k tomu, aby robili dobro.

Ve videu vám Ján knihu a její hlavní myšlenku představuje osobně:

citace z knihy:

Antikřehká firma

Žijeme ve světě, kde stačí stisknout tlačítko na tabletu a přinesou nám domů jídlo, teplá i studená voda nám teče z kohoutků na různých místech v domě, topí se nám, mnohé věci ovládáme na dálku přes mobilní telefon, v on line režimu můžeme sledovat všechny důležité události ve světě. Když jsem byl malý, tak si moji prarodiče museli uvařit nejen jídlo, ale i vyprodukovat suroviny na jeho přípravu - maso, mléko, máslo, zelí nebo brambory. Vodu jsme si nosili ve vědrech ze studny, topili jsme v peci, a četli časopis Svět socialismu.

Porovnejme tyto dva světy. Dnešní, plný komfortu a ten minulý, postavený na těžké práci. A představme si situaci, že na několik dní nebo týdnů vypadne elektřina. V dnešním světě budeme mrznout, nebudeme schopni uvařit vodu, všechny služby a ovladače nám přestanou fungovat, nevybereme si ani peníze z bankomatu, telefon se nám vybije. Sníme zásoby z chladničky a nebudeme si mít kde koupit další potraviny, neboť v obchodech zkolabují zásobování, sklady, počítačové systémy, registrační pokladny a další složité systémy. Nemluvím o kolapsu v nemocnicích, v dopravě nebo v podnicích. Ve světě prarodičů se zapálila svíčka nebo petrolejka a vše fungovalo normálně dál. V některých částech světa by si výpadek elektřiny ani nevšimli.

Že se to nemůže stát? Nassim Taleb píše o Černých labutí - událostech, které se nedají předpovědět, neboť se vymykají obvyklým zkušenostem a očekáváním a mají nedozírné následky (negativní nebo pozitivní). Celá historie lidstva je protkána Černými labutěmi. Nassim Taleb však hovoří io křehkosti a její opaku. Schválně - co je opak křehkosti? Odolnost? Robustnost? Stabilita? Pevnost? Pružnost? To vše jsou vlastnosti, které zajistí, že se systém po různých otřesech a šocích vrátí do původního stavu. Opakem křehkosti však je antikřehkost (antifragile), která zajistí, že se systém otřesy, nepohodou, problémy, šoky nebo krizemi zlepšuje, rozvíjí, posouvá dál.

Příklad křehkosti a antikřehkosti jsme viděli začátkem roku v přímém přenosu. Ve Francii honili tisíce policistů s helikoptérami tří teroristů. Komplexní společnost byla traumatizována z jejich krutého násilí, částečně paralyzována policejními manévry a evakuaci obyvatelstva v Paříži zasedala vláda s prezidentem. Hrozná ukázka toho, jak dokážou decentralizované, jednoduché a přímočaré systémy rozkládat systémy komplexní. Historie je plná podobných příkladů o kolapsech složitých společností.

Nepíšu to proto, abych sentimentální vzpomínal na svět mého dětství nebo strašil tím, že nás ovládnou teroristé. Jsem však přesvědčen, že se musíme více připravovat na to, jak být méně závislí na centrálních systémech. Předpovídat budoucnost je nesmysl, důležitější je připravit se na ni. Budeme v ní řešit stále více problémů, které nejsou popsány v knihách a případových studiích, neboť se ještě nikdy nestaly. Přemýšlejme nad tím, jak rozvíjet naši vlastní antikřehkost - začít můžeme s fyzickou námahou, s cvičením svého myšlení a řízení na nové, neočekávané situace, hledáním příležitostí v krizích a změnách, které nám život přináší.

Mnohé firmy dnes fungují takto a jsou křehké:

  • Na všechno mají směrnice a standardy, tisíce dokumentů pro auditory a kvůli alibi, když se něco stane. Když nastane nová, neočekávaná situace - všichni jsou bezradní. Zdravý rozum, agilitu, podnikavost, kreativitu a schopnost přežít nikdy nenahradí dokumenty. Viděl jsem firmu, ve které měli zajímavý projekt s pracovním názvem "ISO jde do nebe." Na dvoře zapálili ISO směrnice, které roky sepisovali a doprovodili byrokracii a formalismus do věčnosti.
  • Budoucnost předpovídá a plánuje podle minulosti, a když se plány nenaplní, všichni jsou zmateni. Namísto pochopení toho, že budoucnost se nechová podle vzorců z minulosti, se neustále přepisují strategické a podnikatelské plány. A ve chvíli, kdy jsou psané, je všechno jinak. A tak dokola.
  • Organizují se brainstormingu a rozvíjí se kreativita bez realizace, v mnoha firmách se dělají "PowerPointové inovace" bez skutečné akce. Nápady nejsou inovace. Pokud máte úžasný nápad, o kterém si myslíte, že rychle vyděláte miliardy, tak se vzbuďte. Musíte brousit byznys model se zákazníky, dokud to opravdu nebude úžasný byznys. Powerpoint nestačí. Věci se mění takto: Akce - zpětná vazba - korekce - akce - zpětná vazba - korekce ... úspěch.
  • Každý si pracuje na svém písečku, oddělení si oddělení plní své cíle, posílají různé zprávy a organizují jejich oponentury, místo toho, aby spolupracovaly jako tým na společných cílech.
  • Šéf firmy Google, Eric Schmidt, nedávno napsal, že firmy minimalizují riziko namísto toho, aby maximalizovaly svobodu a rychlost. Mluvil o to, že firmy by měli dát dohromady lidi, který označuje jako "smart Creatives (spolupracovníci, kteří mají technické znalosti + podnikatelství + kreativitu), umožnit jim přístup k nejnovějším technologiemi, vytvořit jim podmínky a nechte je tvořit velké věci.
  • Skutečného zákazníka nahradili poradci, analytici, technici a jiní odborníci, kteří ho nikdy nepotkali a vůbec neznají jeho skutečné problémy a plány. Skutečná akce je stále častěji nahrazována plánem, reálné výsledky prezentacemi.

Všimli jste si, že firmy, které prošly mnoha krizemi, jsou životaschopnější než ty, které žádné krize řešit nemusely? Máte zkušenost s tím, že výborné pracovní podmínky a nadstandardní platy někdy nevedou k výjimečným výsledkům? Byl jsem ve firmě, jejíž majitelé cestují po světě a nadšeni hledají zákazníky na velké projekty. Jejich spolupracovníci sedí v bačkůrkách ve firmě a stěžují si, že jim majitelé včas nezajistili gastrolístky a čaj se správnou příchutí. Myslím si, že je dobré vystavit lidi ve firmě určité nepohodě, vlivům na trhu, šokům a změnám, které musí cítit a chovat se jako podnikatelé, ne jako zaměstnanci.

V jiné firmě ředitel cestuje celý týden po Evropě a shání objednávky, aby mu v pondělí jeho spolupracovníci, nadávali, že mohl dohodnout lepší ceny a delší dodací termíny. Na dvoře stojí kamion, projekty a objednávky nejsou dokončeny včas a v požadované kvalitě ale po skončení pracovní doby jde většina pracovníků s čistým svědomím domů.

Křehké firmy, křehcí lidé - při prvním problému se sesypou. Existuje i vyšší stupeň - firmy, které přežijí problémy a krize ve svém okolí. Nejvyšším stupněm rozvoje podniku jsou však firmy antikrehké - firmy, které z problémů a krizí vyjdou silnější než předtím.

Některé rozdíly mezi křehkou a antikřehkou firmou jsou naznačeny v tabulce 1.

Ve škole nás učili hodně o tom, jak bylo. Mnohé teorie a modely byly vhodné pro svět stability a předvídatelnosti a ukazuje se, že to, co fungovalo včera, dnes funguje méně a zítra nás může přivést do záhuby. Mnozí ekonomové dodnes nepochopili, že ekonomické systémy a podniky nefungují jako mechanické stroje. Bezradně točí kolečka na vstupu a očekávaný výstup nepřichází. Špatná zpráva pro ty, kteří ve škole poctivě studovali manažersky - ekonomické teorie řízení podniku - mnohé budete muset zapomenout a budete se muset naučit řešit situace, které ještě nikdy nenastaly. Dobrá zpráva pro ty, kteří do těchto škol nechodili nebo vynechávali přednášky. Máte o jeden problém méně - nemusíte se nic odučit, stačí se vám zorientovat v novém světě byznysu a pěstovat svou antikřehkost.

Křehká firma

Antikřehká firma

Firma se snaží vyhýbat krizím nebo eliminovat vlivy krizí na její fungování

Firma využívá krize jako příležitosti k posílení a zlepšení své konkurenční schopnosti

Většina zaměstnanců je izolována od turbulencí a problémů v okolí firmy a spoléhá se na správné rozhodnutí majitelů a vrcholových manažerů

Spolupracovníci sdílejí a chápou změny v okolí firmy, uvědomují si, že jsou všichni na jedné lodi a spolupracují na potřebných změnách ve firmě tak, aby firma posílila svoji pozici

Pracovníci pracují podle definovaných cílů a standardů, problém nastává při radikálních změnách - převratná technologie na trhu, náhlý propad trhu, inovace konkurentů apod.

Pracovníci se chovají jako společníci, jsou proaktivní a schopni eliminovat mnohé problémy v předstihu, rychle a efektivně reagují na náhlé a nepředvídatelné změny

Lidé ve firmě jsou šťastní, spokojení, žijí si jako v bavlnce a odmítají změny

Lidé ve firmě jsou zocelení náročnými projekty a změny berou jako samozřejmost

Lidé ve firmě jsou zavaleni množstvím úkolů, projektů a operativních problémů

Lidé ve firmě se zabývají zásadně důležitými věcmi, na které mají reálný vliv

Lidé jsou trénováni na případových studiích z minulosti na zvládnutí nejlepších praktik

Lidé jsou trénováni na řešení neočekávaných situací a hledání vlastních řešení a vlastní cesty

Ve firmě se sepisují vize, poslání a strategické plány, v případě neúspěchu se přepisují

Ve firmě se dělají kroky k dosažení strategických cílů, v případě neúspěchu se korigují a dělají se další kroky

Firma se orientuje na předpovídání budoucnosti (forecasting), přičemž využívá modely z minulosti

Firma se orientuje na objevování budoucnosti (foresighting), přičemž využívá schopnost vidět nové trendy

Hierarchie, řízení shora, vynucená disciplína, stimulace a homogenita v názorech

Decentralizovaná struktura, autonomní týmy, svoboda a odpovědnost, motivace a heterogenita v názorech

Analýza a eliminace rizik, hra na jistotu, robustní vývoj projektování nových příležitostí, kritika chyb a neúspěšných projektů

Využívání riskování v malém, experimentování a akceptace chyb a omylů při hledání nových příležitostí, agilita

Firma hledá manažery a pracovníky, kteří jsou pracovití, disciplinovaní a orientovaní na plnění strategických cílů

Firma hledá kreativní podnikatele, kteří umí zpochybňovat zaběhaná řešení a baví je řešit "neřešitelné" problémy

Nepřehlédněte

B&B SK: Ak chceš budovať biznis, vybuduj najprv seba

TIP Davida Vrby #46: Máte rádi konflikt?

TIP Davida Vrby #45: Pomalu, nebo rychle?

TIP Davida Vrby #44: Pozor na očekávání

Člověk není kolonka, má svůj osud a příběh

TIP Davida Vrby #43: Psychologie a leadership

TIP Davida Vrby #42: Lídr učitelem

Rozum a intuice musí být v souladu

TIP Davida Vrby #41: Jste ve firmě sladěni?

TIP Davida Vrby #40: Zážitek, chcete-li prožitek, to je, oč tu běží!

Najťažšie je budovať seba

TIP Davida Vrby #39: Pravidlo č. 1

TIP Davida Vrby #38: Máte své cíle?

Petr Skondrojanis: Komunikace v rámci jednotlivých firemních oddělení

RB Podcast: Dan Tržil vyzpovídal Petra Skondrojanise a Davida Vrbu

Michal Šrajer: Demystifikace happiness manažerů

TIP Davida Vrby #37: Super tým!

Wanna be a Culture Jockey? Zapomeňte na to, že firemní kulturu vyladí kávovar

TIP Davida Vrby #036: Brules? Znáte je?

6 dôvodov prečo si najať sieť a nie firmu

TIP Davida Vrby #035: Rada nad padák

Jak se stává priorita prioritou? Napněte plachty #002

Jiří Filemon Fabián: Podcast o decentralizovaných týmech

TIP Davida Vrby #034: Ticho mě děsí

TIP Davida Vrby #033: Kensho a Satori. Znáte je?

TIP Davida Vrby #032: Start a přistání

Chovejte se k zaměstnancům jako k zákazníkům, budou angažovanější

TIP Davida Vrby #031: Equilibrium jako kompetence

Opravári sveta a Brain & Breakfast

TIP Davida Vrby #030: BFF

Happiness@Work 2018: Záznamy přednášek

TIP Davida Vrby #029: Síla našich standardů

TIP Davida Vrby #028: Lídrova nástrojárna

Propojení v síti #002: Petr Skondrojanis a Peter Bolebruch

TIP Davida Vrby #027: Linchpin?

CULTmag vol4: Speciál Kariérní pouť

Proč je lepší snažit se o WIN-WIN, než krátkodobě vyhrát na úkor druhých?

TIP Davida Vrby #026: Pink & Ming

TIP Davida Vrby #025: 50 000 stop nebo 50 stop?

Proč děláme konferenci Happiness@Work?

Co dělá Chief Happiness Officer a jaká je budoucnost firemních struktur?

TIP Davida Vrby #024: Prvních 100 dní? Pomalu nebo rychle?

TIP Davida Vrby #023: Rovnice štěstí: H=S+V+C

TIP Davida Vrby #022: Čas, nebo energie?

Aktualizováno: 5x Petr Skondrojanis o českých firmách a jejich firemních kulturách. Jak se jimi můžete inspirovat i vy?

TIP Davida Vrby #021: Znáte své SS?

TIP Davida Vrby #020: Kšilty a kravaty!

TIP Davida Vrby #019: Paměť jako slon

TIP Davida Vrby #018: Mastermind

Michal Kalousek: Jak nenaštvat mámu aneb jak inovovat ve velkých firmách

TIP Davida Vrby #017: Hluboko nebo široko?

Budování osobní značky jako cesta k pracovním nabídkám

TIP Davida Vrby #016: Studentem navždy

TIP Davida Vrby #015: Stopa jako vizitka

Jak se vzdělává (Agilní) coach

Reference na Petra Skondrojanise: Cocuma nám pomohla vybudovat dokonalý branding

TIP Davida Vrby #014: Máte svého šaška?

TIP Davida Vrby #013: Jsme průměr(ní)

I ♥ RETRO

Sandra Fridrichová: Frank v Modré pyramidě pomohl nastartovat velké změny

TIP Davida Vrby #012: Nemluvte!

TIP Davida Vrby #011: Na důvěru defaultně

TIP Davida Vrby #010: Jazyk je mocná čarodějka

CULTmag vol3: HR jsou jako prášky

TIP Davida Vrby #009: Transparentnost nade vše!

TIP Davida Vrby #008: „Ten je divnej!“

TIP Davida Vrby #007: Máte definovaný „RELEX“ pro tento rok?

TIP Davida Vrby #006: Korporace je zdrojem všeho zla! Opravdu?

TIP Davida Vrby #005: Přestaňte motivovat!

TIP Davida Vrby #004: „Davídku, napočítej si do 5!“

TIP Davida Vrby #003: Dobré ráno! Ale vážně

TIP Davida Vrby #002: Je tvůj šéf debil? Vyhoď ho!

TIP Davida Vrby #001: „Drama“ do kanceláře nepatří

Petr Skondrojanis: Skvělým firmám pomáhám být ještě lepší

Nepoměr žen a mužů ve firmě aneb Zkoušíme vyřešit slepou skvrnu

5 typů zaměstnanců + 1 navíc

Jak na rozjezd firmy

CULTURE ROCKS, pokec na podiu s jedinečnými lídry současnosti

Roman Stupka: Chcete změnit svou firmu k lepšímu? Pak musíte nejdřív změnit sebe

Puberťáci s nálepkou Z vstupují na scénu

JAK SE Z TOHO NEPO... v digitální době?

Hodnota pro firmu není jen v tom, co víte, ale i co sdílíte…

CULT vol 2: Nezapomněli jsme si hrát?