Start-up slang aneb To fakt nejsou nadávky

“Naší dlouhodobou vizí je aktivně přispět, aby se ze střední Evropy stal světový leader pro inovace, vznik nových firem a podporu růstového mindsetu” —  Outboxers

To je důvod, proč se snažíme zvětšovat bublinu lidí, kteří věří, že s nápadem a velkým odhodláním lze vybudovat hodně. Takovým se říká Start-up (kromě dalších asi tak 15 definic…). Nejčastěji je to mladá firma s jedním, ambiciózním, globálním a většinou digitálním produktem.

Člověk objevující startup komunitu, který se chce začlenit nejdřív potřebuje překonat jazykovou bariéru. Rozhodli jsme se proto sepsat základní slangové výrazy, které se v této bublině používají v hojném počtu.

Slovníček start-up natives:

Unicorn

Nejspíš není to první, co budete muset znát. Unicorn se totiž říká startupu, který přesáhl v odhadované hodnotě (valuaci) jednu miliardu dolarů. A proč vlastně jednorožec? Možná proto, že jsou také vzácní, a nekteří by je velmi rádi viděli :)

Exit

Je prodej startupu. Nejčastěji se tak děje proto, že vyrostl. Cílem některých podnikatelů a investorů je rychle vytvořit co nejhodnotnější firmu a tu prodat.

Traction

Proto, aby vznikl Unicorn, musí startup chytit trakci, neboli dobrý tah. Označuje se tak období, během kterého startup rychle roste, získává velké množství uživatelů, jeho cena začíná růst a všichni mají radost. Je to podobné s autem, které stojí na startovní čáře a začnou se mu protáčet kola.. Po chvíli se zahřejí chytí trakci a auto vystartuje rychle k cíli.

Zafundováno

K tomu, aby firma mohla rychle růst, pomáhají investice. Když je startup zafundovaný, znamená to, že má dost peněz od investorů k rozvoji.

Equita

Jenže investor není charita. Investuje proto, aby nakonec získal více, než do podniku původně vložil. Proto si nejčastěji za investici bere „ekvitu“ tzn. procentuální podíl ve firmě. Majitelé mají podíl, ekvitu. Z té se určují práva, zisky, atp.

Raisovat

Znamená nabírat investice, zvětšovat balík.

Jak jdou za sebou investice?

Angel investor

Právě tak se říká investorům, kteří mají odvahu investovat do startupů v jejich ranných fázích. Ať už se jedná o seed investice nebo dokonce tzv. pre-seed investice.

Seed investice

Slouží k tomu, aby startup mohl vyrůst do velikosti, kdy může začít přijímat velké investice (za méně procent). Seed investice je typická pro počáteční fázi startupu, ve které většinou neexistuje více než nápad, business plán a prototyp.

Series A / B / C … investice

Písmenem označované řadové číslo investice. V jedné sérii vstupuje většinou více investorů. Tomu, který přihazuje nejvíce, se říká Lead investor. Kromě pořadového písmene může jít i o fázi, ve které se startup nachází. „A“ jako startující, když už prokázal funkčnost. „B“ jako build se používá k růstu, nabírání nových lidí, zvětšování týmů a ladění produktu. „C“ často odpovídá škálování — velké výdaje na marketing pro expanzi do zahraničí atd.

IPO (Initial Public Offering)

Označuje vstup firmy na burzu a odprodávání akcií (podílů firmy) . Firma se tak stává veřejně obchodovatelná. Do té doby jsou investice do firmy přístupné spíše velkým fondům a investorům.

ICO (Initial Coin Offering)

Novější pojem, který se váže ke Kryptoměnám. Označuje se tak prodávání kryptoměny ještě před vstupem na burzu. Tím vývojáři získávají zdroje a kupující doufají ve velké zhodnocení. Je to obdoba IPO, vývojáři odprodávají část měny za účelem získat prostředky pro rozvoj a správu měny. V podstatě crowdfunding pro vývoj nové kryptoměny.

Orientační dělení koláče/ekvit.
Orientační dělení koláče/ekvit.

VC (vécéčko, Venture Capital fond)

Vécéčka jsou fondy, jejichž úkolem je investovat, růst, množit investiční kapitál a dál investovat. Agregují více investorů dohromady a díky tomu umožnují velký investorský potenciál. Ty největší fondy disponují kapitálem v řádu miliard dolarů.

Vesting

Je způsob, jehož cílem je rozdělit evkitu mezi zakladateli ve správném poměru. Existuje vesting pool (procentuální část firmy), který se rozděluje po určitých letech. Standardně to funguje tak, že zakladatel vestuje v 5ti ročním cyklu. Tzn. že pokud odejde z firmy po 3 letech, bude ve firmě vlastnit pouze 3/5 domluvené ekvity. Je to způsob, který chrání spolumajitele před rychlým odchodem ostatních zakladatelů. Obdobně fungeje vesting pro zaměstnance, kteří po určité době v startupu mohou odkoupit podíl ve firmě.

Convertible note

Je speciální investorská půjčka, která přechází v podíl až po splnění určitých milníků. To pomáhá investici v okamžiku, kdy je složité odhadnout cenu starupu — jednoduše aby si investor neřekl na začátku o moc velkou ekvitu. To je způsob, jakým se startup chrání před nevýhodným a příliš brzkým vstupem investora. Například když startup rychle naroste, vyplatí investorovi pouze část ze zisků.

Inkubátor / akcelerátor

Je tým lidí (obývající jeden prostor), který se skládá z mentorů, investorů atp. Ti se snaží startupu v začátcích co nejvíce pomoci a dovést ho k exitu. Způsob placení se může měnit. Nejběžnější je výměnou za podíl ve firmě (ekvitu). Standardně to bývá 0–10 %. Definicí se inkubátor od akcelerátoru liší zejména tím, že se soustředí na úplné začátky. Naopak působení akcelerátora bývá časově omezeno, a jeho cílem je katapultovat startup do světa velkých ryb. Obvzláště u nás se tyto pojmy často zaměňují.

Pitch (elevator pitch) [pič]:

Nebojte, startupista nemusí mluvit sprostě. Označuje se tak rychlé představení startupu. Slovo je původně z baseballu, kde se tak označuje nadhoz. V pár minutách vysvětlit nápad, business plán, odhahovaný růst, tým, prostě vše podstatné. Takže, když někdo po vás bude chtít, abyste šli pičovat, nebojte, nemyslí tím postavit se doprostřed místnosti a začít všem nadávat.

Deck (pitch deck)

Označuje se tak prezentace, sada slidů. Jejím cílem je pitchnout startup pro čtenáře. S ním budete obepisovat investory, jestli se s Vámi sejdou. Doporučuju podívat se na firmy alá Facebook, Airbnb, LinkedIn, YouTube, … které vznikly jako startupy. Tady máte pro inspiraci jejich Pitch decky.Všimněte si i roku, ze kterého pocházejí! Můžete mrknout i na doporučení, jak vytvořit úspěšný Pitch deck.

. . .

Tak co, cítíš se být chytřejší? Znát slang (terminologii) je dobrý začátek, jak se zorientovat. Dalším krokem je vědět něco o domorodcích a hvězdách dané oblasti. To je důvod, proč se hodí najít si informace o úspěšných startupech, jejich investorech a obecně o osobách (osobnostech) motajících se okolo. Ke slušným přehledům patří: AngelList nebo CrunchBase. Jak se říká, kdo není tady, jak kdyby ani startup nebyl.

Pokud by tě zajímalo víc a nevíš kam dál se podívat, klidně napiš nebo přidej komentář.

Jakub Pogran, Outboxer & Technology Enthusiastic at Outboxers

Nepřehlédněte

Future Port Prague 2018: Záznamy přednášek

Rozhovor s Pavlem Kysilkou nejen o českém školství

Propojení v síti #001: Martin Ruman a Filip Dřímalka

Direct People: První studie o cirkulární ekonomice v Česku je tu (CZ/ENG)

Vnímam vedu ako objavovanie Božieho tajomstva

Stroje nás nahradí tam, kde jim nemůžeme konkurovat

Peter Bolebruch: O organizacích, jejich strukturách a alternativních způsobech řízení

Direct People: Inovace nezačíná nápadem, ale jeho hledáním

Filip Dřímalka: Od stařičkého notebooku ke korporátním konzultacím

Jak připravit firmu k digitalizaci?

Filip Dřímalka: Digitální transformace začíná digitálně schopnými lidmi

Jan Mašek: Networking a inovace – Kde na to beru čas a jak žiju

Milý bote, řekni mi, kdo je tady nejšťastnější?

Datová horečka stoupá: v osudí je virtuální zlato 21. století

Singularity University Czech Summit: Záznamy přednášek

Akademie Baťa: Přihlaste se na unikátní sérii seminářů

Petr Pouchlý: Jak efektivně a prakticky přistoupit k vlastnímu seberozvoji

Na time management je pozdě

Všetko raz skončí

Nepoměr žen a mužů ve firmě aneb Zkoušíme vyřešit slepou skvrnu

Exponenciálny svet

Mark Post: The Future of Meat

Tommaso Gecchelin: Normal City Cars Will Almost Disappear

Jak na emoce

Vykašlete se na dojmologii. Klíčové je ověřit nápad u koncového zákazníka

Puberťáci s nálepkou Z vstupují na scénu

Za horizontem inovací

Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

Velikost není všechno aneb Nikdo z nás není výjimečný

Blockchain? Řetězy? Ne, to není povinná zimní výbava...

Co si myslí o Brain & Breakfast na Gymnáziu Přípotoční?

Svět plný hoaxů a bullsh*tů? Čert aby se v tom vyznal

Jaká byla největší startupová akce u nás?

Marek Gutt-Mostowy: Within Ten Years, No One Will Even Remember Fossil Fuels

Scott Amyx: Things Are Constantly Changing

Otto Fabri: Samořiditelnost se rozšíří mnohem dřív než elektromobily

Liliana Berezkinová: Česká nanovlákna změní světové zdravotnictví

Počítá se vůbec v budoucnosti s běžnými lidmi?

Pražská tržnice se proměnila v přístav. Přístav budoucnosti