Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.
Kolik stojí firemní kultura?
Docela často horlivě přesvědčuji lídry, že investice do firemní kultury by měla být jejich prioritou. Uvádím skvělé příklady jako Microsoft nebo domácí Airbank a třeba Decathlon. Pokud se mi podaří zájem vybudit, následuje otázka: Kolik to všechno vlastně stojí? Opravdu, kolik stojí mít kulturu, která dobré lidi přitahuje (a udrží), která přináší inovace a výsledky?
Úplně bez peněz to nejde. Silná kultura je o vztazích a do nich se musí investovat (v práci i doma). Pokud si tedy řeknete, že je pro vás kultura důležitá, bude to stát nějaké peníze. Určitě to také spolkne čas a energii, kterou dané prioritě firma musí věnovat. Vyplatí se to. Studií na dané téma je spousta. Garantováno! Kdo nevěří, ať tam běží.
Nicméně, někdy se může kultura opravdu (aspoň na první pohled) hodně prodražit. Třeba když vyhodíte nejlepšího prodejce, protože dlouhodobě porušuje firemní hodnoty. Známý je příběh CVS (americká retailová firma), která se rozhodla, že nebude prodávat cigarety. Šlo to proti jejich poslání. Stálo je to roční obrat ve výši 2 mld USD. Docela pecka. Akcie spadly, ale brzy byly zpět.
Podobných příběhů, kdy firma oželí rychlý obrat ve prospěch udržení hodnot, bych mohl jmenovat spoustu. Skvělý zdroj podobných vyprávění je nová kniha Simona Sinka The Infinite Game, kde popisuje firmy (a lídry), které jsou posedlé vyhráváním kvartál co kvartál, ale i ty, jako Patagonia, kterým jde o něco více. Doporučuji.
Dodržování firemních hodnot je jako posilování charakteru firmy. Co vaše firma, má dobrý charakter? Staráte se o něj? Dáte vědět, když se firma vydává na šikmou plochu?
— David