TIP Davida Vrby #087: Spolu-práce

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Spolu-práce

Snad každá větší firma v současné době zmiňuje slovíčko collaborate (neplést s cooperate) někde ve své firemní brožuře. Velmi často je collaboration (raději překládat jako spolupráce nikoli kolaborace s negativní konotací) uváděna dokonce jako klíčová firemní hodnota. Je to hodnota, nebo spíše kompetence, nebo obojí? O to mi ale teď nejde.

Firmy v poslední době vydávají spoustu peněz za nové moderní prostory a technologie (MS 365, GSuite, Asana…), které by měly spolupráci podporovat. Nicméně zapomínají někdy na to hlavní, na psychologické faktory, jež úroveň spolupráce ovlivňují. Jejich pochopení je hodně o učení se novému.

Vše začíná u postojů (Opravdu chceme více spolupracovat?). Potom přichází znalosti (Něco se o tom musím naučit.). Po čase se dostaví kýžené dovednosti. Nikdo se z knihy o ježdění na kole ještě nenaučil jezdit. A tomu všemu pak pomohou dobře promyšlené kanceláře a technologie.

Co se ale máme učit? Třeba více poslouchat a méně mluvit, klást dobré otázky. I empatie se dá doučit. To víme od Dana Golemana. K tomu musíme být zcela komfortní se zpětnou vazbou – dáváním a dostáváním. Toto vše skvěle popisuje článek HBR.

Krásně se to také potkává v ne zcela nové knize Patricka Lencioniho 5 disfunkcí týmů. Myslím, že je absolutní povinností přečíst ji, pokud vedete tým. V dané situaci znovu připomenu i projekt Aristotle, kde se na příkladu Google týmů potvrzuje, co je v knize psáno. Psychologické bezpečí je klíčem ke spolupráci.

Můj tip: Lídři, kteří se trápí špatnou úrovní spolupráce, by měli začít otázkou: Co jsem udělal pro lepší spolupráci v mém týmu? Spolupráce je, lídři, výsledek vaší práce.

— David