Zažívá vaše firma první úspěchy? Je dobré mít svého Wozniaka a začít budovat vztahy v týmu

Podle toho, jak svoji firmu nastavíte hned na jejím začátku, se bude s velkou pravděpodobností odvíjet i její budoucnost, říká Petr Skondrojanis.

V začátcích podnikání se zakladatelé často řídí svou intuicí, ale jak se firma zvětšuje, sestavuje se tým a přicházejí první úspěchy, je třeba začít řešit některé záležitosti promyšleněji. Od základů, které se položí hned na startu, se odvíjí klidně několik dalších let fungování a může na nich záviset bytí či nebytí firmy. Jak na to a na co si dát pozor?

O tom ve svém komentáři pro CzechCrunch píše Petr Skondrojanis, zakladatel Cocumy, což je zkratka pro tržiště firemních kultur (Company Culture Market). Jeho cílem je přibližovat lidem společnosti právě skrze jejich firemní kulturu a Skondrojanis teď vysvětluje, proč může být pro každého zakladatele důležité mít svého Steva Wozniaka nebo Jeffa Johnsona nebo jak budovat vztahy s lidmi, kteří mohou brzy sedět ve vašem představenstvu.

V minulém komentáři jsem zmiňoval, jak správně nastartovat svoji firmu ještě před založením, jak pracovat s vaším jak, jakých chyb se vyvarovat a čemu se intenzivně věnovat již od prvního zážehu v hlavě. Nyní se pokusím přiblížit k tomu, jak si správně počínat v momentě, kdy je firma stále ve svých počátcích, ale už se začínají objevovat první úspěchy. A máte kolem sebe svůj úplně první tým.

Mnoho lidí si myslí, že do dvaceti lidí je firma intuitivní záležitostí podléhající impulsům zakladatele. Ano, může to tak být, ale opět zmíním, že to je jako s každým jiným začátkem – čím je promyšlenější, tím je lepší. Dejme tomu, že rolujete po ranveji a těsně před startem si uděláte rychlý „fly control check“ – než se odlepíte od země a vzlétnete k prvním milionům.

Nepřehlédněte