Brain&Breakfast s Janem Staňkem - Co vše (z)mění elektromobilita

Jsme první generace, která pocítí klimatické změny, a jsme poslední generace, která s tím může něco udělat. Když se podíváme na emise CO2 na hlavu, tak my v České republice jsme dokonce větší znečišťovatelé než v Číně. Jak se k této situaci postavit a zkusit ji změnit se s námi na říjnové inspirativní přednášce Brain&Breakfast podělil Jan Staněk.

Jan Staněk, ekonom a táta 3 dětí, se snaží od roku 2019 jako Electro Dad skrze YouTube a Stream inspirovat milion lidi k přechodu na elektromobil a čistou energii. Ve svém profesním životě se věnuje investicím do inovačních technologických startupů jako zakládající partner brněnských Purple Ventures.

Jak to všechno začalo

Od roku 2009 pracovně působil 2,5 roku v Číně. Dobu strávenou tam označuje za transformační životní zkušenost. Nevidíte tam totiž modrou oblohu, jak je rok dlouhý. Když tam přiletíte, nedýchá se vám lehce, cítíte ten smog. Když si pustíte vodu z kohoutku, tak občas zapáchá.

Češi jsou na hlavu větší znečišťovatelé než Číňané.

Kam jako svět spějeme

Ještě za našich babiček se chodilo všude pěšky. Dnes máme tolik automobilů, že se staly zdrojem největšího znečištění ovzduší. Při tom už několik let máme možnost nabíjet elektroauta čistou lokální energií z fotovoltaiky a kapacita infrastruktury pro nabíjení elektromobilů je využita jen ze 2 %.

Průměrná česká domácnost má největší energetické náklady na osobní přepravu. V ČR je 10,6 milionu obyvatel a 8,7 milionu silničních motorových vozidel a z toho se blížíme k 7 milionum osobních automobilů. Zažíváme i takové paradoxy, kdy například v Liberci je více registrovaných automobilů (120 000) než obyvatel (100 000).

Těžíme 15 miliard tun fosilních paliv. Plně dekarbonizovaná ekonomika bude ale potřebovat těžit tak 400x méně. Zahráváme si tak se stabilitou klimatu. Ve chvílí kdy klima "rozkmitáme", budeme čelit mnohem častějším výkyvům- záplavám, vlně veder a sucha (požáry), a už nebude cesty zpět k dosažení opětovné rovnováhy.

Česko je v podílu nových osobních elektrických vozidel cca 3-4 roky za průměrem zemí EU.

Mýty o elektromobilech

Dnešní technologie nabízejí už zajímavé možnosti, kdy elektromobily překonávají jízdní vlastnosti aut spalovacích. Například životnost baterie nejnovějších aut od Tesly vydrží až milion kilometrů. Po 300 000 km je degradace baterky 8 % kapacity. Česko je ale v podílu nových osobních elektrických vozidel cca 3-4 roky za průměrem zemí EU. Objevuje se u nás totiž řada předsudků jako:

  1. Nikam to nedojede
  2. Není kde nabíjet
  3. Musíte nabíjet pořád a trvá to věčnost
  4. Nabíjení je dražší než nafta
  5. Baterka odejde za 3 roky (jako u mobilu)
  6. Výroba baterek drancuje planetu
  7. Baterka skončí na skládce
  8. Jízda bez zvuku (a smradu) motoru je o ničem
  9. Jen pro lidi s domem, pro lidi v paneláku bez šance
  10. Počkám si na vodík....

Pusťte si celou přednášku Jana Staňka a zjistěte, jaká je skutečná realita.

Skečnout záznam z přednášky od Dominiky Kadeřábkové
Skečnout záznam z přednášky od Dominiky Kadeřábkové

Zaujalo?

Užijte si záznam či poslech a přijďte na další snídani. Těšíme se!


Kam dál?

Brain&Breakfast s Ondrášem Přibylou - PROČ SE NECHOVÁME PODLE TOHO, CO VÍME

V současné době docela dobře víme, jak řešit velké společenské problémy jako je klimatická změna nebo epidemie koronaviru. Proč se ale jako společnost nechováme podle toho, co víme?

Brain&Breakfast s Danou Drábovou - (Ne)spoutaná energie

Jadernou energetiku doprovází mnoho mýtů a legend. Jaká jsou ale fakta a dá se jaderná energie spoutat? Jaké jsou možnosti a rizika energetiky pro naší budoucnost a jaké jsou vůbec možnosti pokrytí st…

Nepřehlédněte

Data Talk: Petr Nemeth (Dataddo)

Data Talk: Martina Gelnerová (Apify)

20 let s Facebookem

Data Talk: Ivo Pleva a Michal Bočvarov (Dopravní podnik Ostrava)