Brain&Breakfast s Josefem Holým - Výpočetní propaganda

Dezinformace, polarizace společnosti, sociální sítě, digitální kulty, bany, lži o covidu, o vakcínách, o Pirátech, o Vrběticích, řetězové e-maily, hádky se strejdou na rodinné slavnosti, umělá inteligence, trollí farmy, botnety, algoritmy, dopamin a mnoho dalšího... Možná jste si ani nedovedli představit, co vše je dnes v online prostředí možné. O to více je potřeba vědět, co s tím můžeme jako jednotlivci, rodiny, firmy i celé státy dělat.

Josef Holý společně s Alexandrou Alvarovou stojí za projektem Kanárci v síti, který usiluje o osvětu v tématu online propagandy. V této Brain&Breakfast nás Josef provedl světem šíření desinformací na digitálních platformách a nastínil i to, jak se účinně bránit.

Procházíme transformační dobou, kde se mění architektura toho, jakým způsobem spolu komunikujeme díky sociálním sítím a digitálním platformám.

Pandemie covid-19 celou situaci akceleruje a v podstatě denně čelíme něčemu, co lze bez nadsázky nazvat epidemií desinformací. I proto Josef zasadil své povídání o tom, jak funguje dnešní svět desinformací v online prostředí, do perspektivy biologické epidemie, tzn. do vztahu prostředí, kde se šíří virus/bakterie, které potřebují svého hostitele:

Agent - virus

Přemýšleli jste někdy o tom, kde se vzaly memy? Že nejde jen o vtipné gify či video? Mem je jednotka kulturní informace, která má svůj obsah a má motivovat k akci a vyvolat emoce. V online světě se přenáší komunikačními kanály, žije v serverech, na sociálních sítích a v našich hlavách.

Prostředí - online

Online platformy, které jsou řízeny algoritmy, slouží jako dokonalý nástroj k šíření desinformací. Jejich úkolem nám je doručit personalizovaný obsah, který udrží naši pozornost. Čím déle udrží naši pozornost, tím větší je šance, že klikneme na reklamu, kterou nám podle našeho chování zacílí. V podstatě prodávají pravděpodobnost, že někdy v budoucnosti klikneme na reklamu. Rčení, že pokud je služba zdarma, tak vy jste produkt, se dá upravit spíš na to, že my jsme v podstatě surovina, ze které vzniká produkt, jde o naše vzorce chování. Hranice mezi marketingem a propagandou je velmi tenká. Můžeme říct, že ji definuje pouze etický rámec lidí, kteří se v tomto businessu pohybují.

Hostitel - náš mozek

Klíčem k fungování našeho mozku je i/racionální myšlení a neuroplasticita. Přirozeně přes smysly přijímáme daleko více informací, než jsme schopni zpracovat, tzn. v marketingu se rozhodujeme na základě heuristických zkratek. Jsme zatíženi předpojatostí a kognitivními zkratkami, abychom se zvládli rozhodnout v komplexním prostředí. Chováme se emočně, proto jsme manipulovatelní. Díky neuroplasticitě našeho mozku dochází k tomu, že čím více jsme něčemu vystaveni, tím to máme radši, proto fungují techniky jako memetické programování a brainwashing. Josef tyto techniky rozebral na příkladu problematiky QAnonu.

Došlo i na témata, zda jsme ve válce, jak je to s aplikací psyops, proč jsou řetězové maily nebezpečné, k čemu jsou botnety, jak to bylo s pálení trenek na Hradě a co můžeme dělat my, jak se online propagandě bránit.


Zaujalo?

Užijte si záznam či poslech a přijďte na další snídani. Těšíme se!


Kam dál?

Vladimír Dzuro: Z masakru tisíců osob můžeme vinit i fake news

Vladimír Dzuro: Z masakru tisíců osob můžeme vinit i fake news

Detektivky, akční filmy a představa, že práce v největší policejní organizaci světa bude stejná jako ve fiktivním světě, přivedla Vladimíra Dzura, vyšetřovatele z české kriminálky, v 90. letech do Int…

 Sledovali jsme za vás: Brain&Breakfast o chudobě a nerovnostech v české populaci

Sledovali jsme za vás: Brain&Breakfast o chudobě a nerovnostech v české populaci

Ze snídane s názvem vybíráme 10 klíčových informací. Přečtěte si jaké...