Dan Tržil: Scéna podcastů se za poslední roky pročistila

Potvrdilo se, že výdrž a konzistence je u tvoření obsahu ta těžká část, říká podcaster Dan Tržil.

Česká podcastová scéna se v posledních třech letech pročistila. Zatímco před pandemií vzniklo za rok až 1200 podcastů, nyní je aktivních podcastů zhruba 1150. „Myslím, že někteří jednotlivci i firmy pochopili, že se nestačí pouze vést na vlně trendu a že podcenili, co je potřeba k vytvoření úspěšného podcastu,“ říká Dan Tržil, tvůrce podcastů Proti Proudu a webu České podcasty.

Byť se podcast v marketingovém mixu už poměrně usídlil, cesta reklamy je o něco složitější. Inzerentů, kteří jsou ochotni investovat do reklamy v tomto audio formátu, není příliš. Jedním z důvodů jsou podle Dana Tržila chybějící data o cílovce jednotlivých podcastů. „Je také nutné přiznat, že jsou tvůrci, kteří reklamou své podcasty monetizovat nechtějí a radši se obrací na posluchače skrze platformy jako Patreon, HeroHero nebo Pickey,“ dodává.

Více o podcastech na českém trhu se můžete dočíst v našem rozhovoru.

Jak se díváte na současnou scénu podcastů? Posunula se někam za poslední tři roky, pomohla ji k rozvoji například pandemie?

Za poslední tři roky se dost pročistila. Před pandemií vznikalo až 1200 nových českých podcastů každý rok, nyní jich vzniká méně. Zároveň se potvrdilo, že výdrž a konzistence je u tvoření obsahu ta těžká část. Pokud budeme brát aktivní podcasty jako ty, které vydaly nový díl v posledním měsíci, napočítáme jich zhruba 1150.

Myslím, že někteří jednotlivci i firmy pochopili, že se nestačí pouze vést na vlně trendu a že podcenili, co je potřeba k vytvoření úspěšného podcastu. Velký vliv na podcasty měl také nárůst podcastů na YouTube. Ten se podle amerických průzkumů stal v uplynulém roce největší podcastovou platformou.