Jak na rozjezd firmy

Momentky z prvního roku — byla to jízda! ;-)

Tak už je to rok, co jsme založili inovační lab. A abychom to neměli ani trochu jednoduché, začali jsme stavět firmu úplně na zelené louce — bez klientů nebo investora. Po roce jsme pořád ti stejní nadšení kluci. Akorát s týmem, zázemím, značkou a klienty jako ČSOB, Česká spořitelna nebo Economia.

V současnosti spolupracujeme s těmito skvělými klienty.

Sice jsme pořád ještě na začátku, ale jsme hrdí na to, jakou cestu jsme zatím ušli. A aby tento článek nebyl jenom sebechválící tlachání, shrnu naše klíčové úspěchy i neúspěchy do praktických tipů. Možná zrovna přemýšlíte, že začnete podnikat nebo jen chcete nakopnout stávající byznys. A třeba vás to v něčem inspiruje.

Proč se rozjezd firmy povedl

Rezonuje s námi citát Reida Hoffmana, zakladatele LinkedIn:

Podnikatel je ten, kdo skočí z útesu a staví letadlo ve volném pádu.

Když o tom přemýšlím, tak jsme z útesu skočili s konkrétními plány letadla v kapse. Měli jsme jasnou propozici, byli jsme s parťákem sehraní a prostě tak nějak věděli, jaké budou další kroky. A hlavně jsme od začátku cíleně podchycovali následující body.

1. Kvalitní síť a kontakty

Můžete mít sebelepší propozici, produkty či služby, ale když se nedostanete k těm správným lidem, pravděpodobně se vám nepodaří se prodat. Podníkání je o tom umět vyřešit problém konkrétních lidí. Ne vynalézt řešení a doufat, že čas od času natrefíte na někoho, kdo si myslí, že mu pomůže.

Proto naprosto vědomě budujeme a udržujeme vztahovou síť se zajímavými lidmi. Je to časově a energeticky velmi náročná práce, kterou chápeme pro náš byznys jako nezbytnou. A držíme se jednoho základního pravidla — čas s námi musí druhou stranu vždy nějak obohatit. Necpeme lidem apriori naše služby, ale snažíme se pomoct třeba radou, napojením, nebo jenom správnými otázkami. Ověřili jsme si, že když pomáháme nezištně, tak se nám to časem vrátí.

2. Generování přidané hodnoty

Můžete mít sebelepší kontakty, ale když vaše práce negeneruje přidanou hodnotu, tak byznys dlouhodobě neudržíte. Jinými slovy dělat práci pro práci, jakkoliv je nablýskaná, je cesta do pekel.

Tím netvrdím, že naše práce je vždy 100% úspěšná. Sice jsme dokázali takové majstrštyky jako ověřit nápad i s prototypem za 10 dní, ale třeba i zabít 3 měsíce práce celého týmu kvůli výstupu, který klient nechtěl. Neúspěch je přirozenou součástí byznysu. Je ale důležité, abyste přinesli něco navíc, co klienta posune dál. Třeba si jen uvědomí, že má žebřík opřený o špatnou stěnu nebo mu pomůžeme s rozvojem jeho lidí. Zkrátka po uzavření projektu musí mít pocit, že jste mu reálně pomohli, ne jen že se „něco dodalo“.

3. Finanční řízení

Cashlow je základ. Pokud nejste schopni uřídit peníze na vašem firemním účtě, tak buďte raději ještě nějakou dobu zaměstnaní a učte se.

Proč to píšu? Nám oběma zakladatelům velmi pomohlo, že jsme si v našem bývalém zaměstnání mohli vyzkoušet tzv. intrapreneurship. To je možnost budovat firmu ve firmě, kde spoluzodpovídáte za finanční výsledky, ale provoz zajišťuje zaměstnavatel. To, že jsme si to mohli zažít nás oba velmi obohatilo (díky, kluci ;-). Pokud na to nemáte nervy, doporučuji zvážit i tuhle možnost. Třeba je to pro vás optimální varianta mezi zaměstnáním a podnikáním.

A ještě si dovolím praktické tipy. Na finanční řízení a reporting nám zatím úplně stačí Google Sheets a pár vzorečků. Účetnictví a daňové poradenství outsourcujeme. Takže jednou měsíčně pošleme doklady účetnímu, který nám vše zaúčtuje a postará se o DPH, mzdy apod. Mimochodem, DPH se odvádí každý měsíc, takže si dávejte bacha na splatnosti vašich faktur. To, co spolehlivě nabourá cashflow je nutnost poslat 21% částky z velké faktury, když vám peníze přijdou třeba až měsíc potom.

4. Procesy a nástroje

Asi si říkáte, proč firma o pár lidech potřebuje procesy. Neděláme to pro teď, ale abychom byli připraveni na budoucnost. U nás tomu říkáme „broušení seker“.

Když jsme byli ještě dva, rozhodli jsme se pořídit CRM Raynet. Proč? Zaprvé jsme chtěli ukládat důležité informace na jedno místo, za druhé jsme si v praxi vyladili proces, ze kterého nyní těží ostatní lidé v týmu. Na jedno kliknutí mají k dispozici relevantní informace a kontext. Informovanost uvnitř firmy je klíčová. Proto posíláme každý týden interní newsletter, aby nikomu nic neuniklo.

Co se týče dalších nástrojů, tak na tyhle nedáme dopustit:

  • Harvest pro zpětnou kontrolu, zda máme správně namířený focus.

  • Forecast pro….forecast projektů :)

  • Wundelist, kde zadáváme operativní úkoly. Mimochodem během prvního roku jsme dokončili 774 úkolů.

  • Slack pro komunikaci + mnoho velmi zajímavých integrací a botů.

  • Veškeré dokumenty sdílíme na Google Drive.

5. Kultura

Už od začátku stavíme firemní kulturu, ve které se lidé nebojí dělat chyby a riskovat. Každý fail navíc dokumentujeme pro další generace. A světe div se, když už něco poděláme, tak se to příště neopakuje.

Naše zeď failů.

Po každém projektu a každý měsíc máme retrospektivu, kde přemýšlíme, jak věci ještě vylepšit. Kaizen je nedílnou součástí naší kultury. Každý týden máme interní vzdělávání. Říkáme si feedback-driven firma — na všechny výstupy dáme „druhé oči“, nebojíme si říct o pomoct. Udržujeme pravidelné strategické porady, kde se cíleně odstiňujeme od běžné operativy a přemýšlíme o budoucnosti, zda jdeme správným směrem.

Možná si říkáte, zda kromě všeho toho stíháme ještě pracovat. Ano, je to velmi časově náročné. Ale my věříme, že budování kultury a správných návyků nás posouvá rychleji než krátkozraká honba za co největším obratem.

6. Zázemí

Firemní zázemí je nedílnou součástí kultury. Dneska už sedí celý tým v naší kanceláři v Holešovicích, na kterou nedáme dopustit.

Náš milovaný kanclík, který jsme si vybavili postupně.

Nicméně na kancelář a vybavení jsme nejdřív museli vyrůst a vydělat. Prvního půl roku jsme sídlili v coworkingu. Řekli jsme si, že když chceme dostát svému jménu a být out of the box, tak se přece nemůžeme zavřít v obýváku. Výběr jsme rozhodně nepodcenili — udělali jsme si rešerši a pár míst si osobně prošli.

Nakonec jsme si vybrali Opero. Jednak se jedná o bezkonkurenčně nejhezčí místo s genius loci (je to v dobrém slova smyslu „posh“, což máme rádi :). Ale hlavně to řídí skvělí lidé, kteří nám poskytují servis, zázemí i dobrou energii. I když už máme vlastní kanceláře, stále si udržujeme členství.

Tady se zrodili Outboxers— coworking Opero.

7. Prioritizace

Podnikání značně rozšiřuje paletu věcí, které musíte mít pořešené. Mám na mysli hlavně papíry — smlouvy, doklady, BOZP, NDA,…což je fakt vopruz. K tomu máme snad jedinou radu. Než se do něčeho pustíte, vždy si spočítejte, jestli je dražší řešit byrokracii vlastními silami, nebo to raději svěřit odborníkům a věnovat se vlastnímu byznysu.

Na čem musíme zamakat

Abyste si nemysleli, že je všechno úplně sluníčkové, tak se docela dost věcí nepovedlo a rozhodně se na to budeme zaměřovat v dalším roce.

1. Lidi

Není nic lepšího, než trávit čas a pracovat s lidmi, které máte rádi a prací se opravdu bavíte. To se povedlo a jsme za to vděční. ALE… u pár lidí jsme adaptaci prostě podcenili. Prostě ne úplně každému vyhovuje přístup „Tak a teď tě hodíme do vody a plav“ nebo „Vzali jsme tě, abys nám říkal, co máme dělat“. Proto spouštíme naší intrapreneurship akademii, kde interním (a nasledně i lidem zvenku) poskytneme vzdělávací program a zázemí, aby postupně vstřebali náš systém práce.

2. Vlastní produkty

Náš byznys model nechceme mít založený jenom na službách. Ačkoli nás to velmi baví a naplňuje, chceme i druhou nohu, kterou budeme moci škálovat. První rok jsme zatím vlastní produkt nedokázali pustit, i když jsme tomu dali docela dost času a prostoru. Na druhou stranu, možná je to pro první rok dobře. Znáte to, když honíte najednou 2 zajíce…

3. Reference

Věříme, že děláme práci, se kterou bychom se mohli chlubit. Nicméně v inovačním byznysu je poměrně složité zveřejňovat něco, co se teprve vymýšlí. Náskok před konkurencí je důležitý. Možná v tomto jenom nejsme vůči klientům dostatečně asertivní. Do dalšího roku jsme si slíbili, že o naší práci bude slyšet.

One more little thing…

Tak to je snad vše podstatné, co snese jeden článek. Jedna věc mi přecejen po prvním roce docela „chybí“. Ještě jsme neměli tu čest čelit nějakému opravdovému failu. Protože dobrou firmu prověří až opravdová krize. To, že to jednou přijde, je jasné. Ale jak říkal legendární trenér Ivan Hlinka: „Hlavně se z toho nepo*rat!“.

Legendární Ivan Hlinka. Jeho krédem bylo nedělat věci složitější, než jsou.

Tak nám držte palce ;-)

— Michal Kardaš, Co-founder at Outboxers