Jak přečíst 52 knih za rok 2/5: Jak si vybudovat čtecí návyk

V prvním díle této série “Jak přečíst 52 knih za rok” jsem psala o tom, kde najít čas na čtení a proč je z hlediska motivace důležité mít vlastní čtecí proč. Dnes s vámi nasdílím další hacky, které mi fungují - tentokrát se budou věnovat vybudování a udržení čtecího návyku.

Jdeme na to!

Udržuju si čtecí návyk

Většinou když někomu na otázku “Jak jsi dokázala přečíst tolik knih?” odpovím, že prostě čtu třikrát denně po deseti stranách, koukají na mě dost nedůvěřivě. Čekají, že je za tím větší magie než pouhá konzistentnost. A tak to ve své hlavě rovnou zamítnou s tím, že jim patrně to tajemství nechci prozradit nebo že jsem zkrátka vrozený talent.

Tak ne, mí drazí. Je to vážně takhle jednoduché. Číst každý den aspoň chvíli. A pokud jste na tom s udržením pozornosti stejně jako já, tak i vícekrát za den po menších částech. To je celá magie.

Jak tedy na to?

Stejně jako u jiných činností i u čtení platí, že trénink dělá šampióny. Pokud váš mozek funguje standardním způsobem (ne jako ten můj), díky pravidelnému čtení pro vás bude stále jednodušší udržet pozornost vždy o něco déle. Zároveň pro vás půjde o automatickou činnost jako je třeba čištění zubů. Nebude to něco, nad čím budete přemýšlet, jestli se vám chce nebo nechce, prostě sáhnete po knize úplně automaticky.

Návyk je ale potřeba nejprve vybudovat.

Najděte si konkrétní čas, u kterého je vysoká pravděpodobnost, že budete moct vzít knihu aspoň na malou chvíli do ruky. Tenhle čas si klidně vyblokujte v kalendáři. Já tak třeba mívala v pracovním kalendáři vymezenou půl hodinu po obědě, aby mi tam nikdo nemohl nacpat meetingy a já měla garantovaný prostor pro profesní seberozvoj.

Pokud není možné nastavit si konkrétní čas, najděte si místo toho nějaký pravidelný čtecí spouštěč. Může to být například probuzení, dojezení oběda, usnutí dítěte, uvaření kafe, sednutí do MHD, ulehnutí do postele apod.

Pak v tuto dobu aspoň chvíli čtěte. Nezáleží na tom, jak dlouho - já klidně v danou dobu přečtu jen jednu stránku. I kdyby to měl být jen jeden odstavec, bude to stačit - nejde o množství, ale o to, vybudovat a udržet v čtení pravidelnost. Někdy se člověku prostě nechce nebo není čas, proto si pro tyto případy potřebujete stanovit svou minimální hranici, díky které návyk dodržíte, přestože v daný den nejsou zrovna nejvhodnější podmínky.

Nepřehlédněte