Jak se změní leadership v „novém světě“?

O leadershipu (a lídrovi versus manažerovi) toho bylo napsáno spoustu. Po úterním vysílání Home Office TV, kde byli hosty Petr Mára a Filip Dřímalka, přemýšlím, kam tahle doba posouvá leadership.

„Good times are bad times & bad times are good times“

Co tím myslím? Jak říkali Filip s Petrem, právě tahle doba ukáže, kdo je doopravdy lídr. Možná ti, co dnes formálně vedou týmy, propadnou a možná dají nové okolnosti kolem nás vyniknout těm, kteří dnes stojí v pozadí. Těm, kteří dokážou podržet tým a postarat se o jeho členy.

V dobách, kdy je všechno předvídatelné (nebo předvídatelnější), platí staré osvědčené pořádky a všechno jede jako po drátkách, je jednodušší vést lidi, mít parádní výkon a dodávat výsledky. Ale dnes to bude možná jinak...

A tak si říkám, co tedy může být TO zásadní v dnešní době?

Umět pečovat

Nová doba. Nový svět. Nová pravidla. Tak takhle jednoduché to samozřejmě není. Každý na novou situaci reaguje jinak. Z rozhovorů se lidé kolem mě nacházejí typicky ve 4 situacích (a ano, vím, že není to vyčerpávající seznam).

(1) Jsou ti, kteří tuhle dobu berou jako výzvu k zastavení a zamyšlení nad svou cestou. Pokud jsou součástí vašeho týmu, asi budou „normálně“ fungovat, ale pravděpodobně nebudou nastaveni na kosmickou rychlost, kterou se možná právě chcete řítit dopředu. Jak o ně pečovat? Můžete jim třeba dát svůj čas. Prostor si popovídat. Naslouchat jim. Pomoct jim se v sobě zorientovat (tipy na takový rozhovor najdete třeba v tomto questu).

(2) Pak jsou ti, kteří se snaží skloubit svoji práci z domova s péčí o děti (které se každou chvíli dobývají do jediného únikového prostoru). Tady je vaše pečující lídrovská role o praktičnosti.

  • Víte, co potřebuje váš člověk?
  • Jak může (doopravdy) pracovat? Nemyslím to, co deklaruje, aby vás nezklamal nebo aby nevypadal, že je neschopný si to doma „zajistit“. Víte, jak má konkrétně rozdělené „směny na děti“ s partnerem?
  • Víte, jaké je pro něj teď přijatelné tempo, aby nepracoval do půlnoci?
  • Víte, jak se může s vámi potkávat, aby se mohl plně soustředit?
  • Jak ho můžete podpořit?
  • Tady je z mého pohledu klíčová role lídra ve vytvoření důvěryhodného a bezpečného prostředí. Pokud jste se o to doteď nestarali, může být trochu obtížnější, aby vám uvěřil. Na druhou stranu – krize je o změně, nových chováních a přístupech, tak i vy můžete překvapit, ne? ;-)

(3) Je tu i skupina těch, kteří nemají závazky a jsou připraveni skočit do čehokoliv nového, a věnovat se tomu nad rámec dalších aktivit… protože se možná taky trochu doma nudí.

  • Víte, kde jim můžete uvolnit prostor pro tvorbu?
  • Diskutujete s nimi o jejich myšlenkách?
  • Rozvíjíte je?
  • Je teď ten správný čas spolu mluvit o jejich další kariéře nebo vzdělávání?
  • Mohou věnovat přebytek energie rozvíjení se v nových dovednostech?
  • Necítí se náhodou osamělí a nečekají od vás taky trochu sociálního kontaktu jako třeba týmové skype wine / zoom beer?

(4) A ano, situace je jiná pro vás, kteří máte klesající business a potřebujete uživit své lidi… a vaši lidi vidí, že business klesá. Co s tím? Vlastně se posouváme k dalšímu silnému „parametru“ téhle doby: vašim hodnotám.

Hodnoty. Jaké doopravdy máte (nebo nemáte) prověří až krizový okamžik

Tady se trochu láme chleba. Možná jste se snažili vytvořit pro lidi prostředí, ve kterém se budou cítit dobře a budou dýchat pro firmu. Jedním okamžikem tohle všechno můžete smazat, nebo naopak nakopnout a získat si loajalitu.

Jak? Rozhovory s majiteli menších-středních firem, které teď nemají tolik zakázek, mně dovedly překvapivě k hodnotám. Mám asi štěstí na lidi, mnoho lídrů kolem mě si neklade otázky „Koho mám propustit a kdy (aby mě to moc nestálo)?“, ale spíš „Jak dlouho budu schopen držet firmu a nepropouštět zaměstnance?“ nebo „Kde najdu další zakázky?“

Taky si povídáme o jejich absolutní otevřenosti vůči zaměstnancům – sdílení finanční situace, (společné) zvažování a diskutování o tom, kdo z týmu potřebuje jaké finanční prostředky a v jakém časovém horizontu. Diskutují ve firmě, jak udělat business udržitelný, co změnit, jestli zvolnit nebo využít tenhle čas k rozvoji interních projektů, na které často není prostor. Vidím absolutní otevřenost. Často i ochotu dát najevo svou zranitelnost, tedy něco, co podporuje důvěryhodnost a akceleruje ochotu týmu vzít kus zodpovědnosti na sebe a být v tom společně. Mluvím o tom, že tu nenastupují právníci a smlouvy, ale tvoří se dohody s ohledem na všechny členy týmu.

Autentičnost

Někdy je pro lídry nesnadné projevovat emoce. Vídám takové, kteří jsou přesvědčení, že musí být „ti, co vždycky všechno vědí, neváhají, umí, poradí, pomůžou...“ Kdy jindy než v této situaci si můžete dovolit být také lidmi? Být sami sebou? Přiznat, že toho je moc (nebo máte starosti, že je toho málo)? Že je to náročné?

Proč tohle všechno? Vžijte se do bot svých lidí… budete se svěřovat svému vždy dokonalému šéfovi, že se necítíte někdy (zrovna teď) dobře? Jak se budete asi cítit? Lidskost a autentičnost je na místě (když tedy nemáte vytřeštěné oči, jako když se řítíte šílenou rychlostí na horské dráze dolů a řvete strachy, to prosím nejdřív zkuste popracovat na svých emocích. ;-))

Směr

Lídr může váhat, ale musí umět dát naději a směr. V době plné nejasností může stačit i krátkodobý, protože jakýkoliv dlouhodobý směr by byl možná založen jen na domněnkách a ničím nepodložených hypotézách.

Je pochopitelné, že toho teď hodně nevíme, na druhou stranu jsou věci, které víme. Dávat směr je tanec mezi pomalým a rychlým myšlením. Někdy je třeba využít příležitost a zabrat a rychle vystřelit, když běží šance kolem. Jindy je v pohodě akceptovat, že některé věci potřebují rozmyšlení a čas. Lídr potřebuje umět vyhodnotit, která je to situace a jakou nastavit rychlost a očekávání lidí. …a když už máte to štěstí (a je to opravdu štěstí? ;-) ), že teď jedete jako o raketový závod, nezapomeňte čas od času zpomalit a opečovat tým. Ne každý umí běžet tryskem týdny, natož měsíce. ;-)

Týmovost

Tým je komplikovaný jako počet lidí a počet vztahů v něm. To, že tým je víc než jeden, je stokrát zdokladovaná pravda. Ale proč to tedy někdy nefunguje? Proč to teď drhne? A proč zrovna teď, když jinak v officu je to vždycky dobrý?

Možná proto, že se nedá jednoduše udělat Ctrl+C + Ctrl+V a to, co funguje v kanceláři přenést do home office setupu a online světa. Má jiná pravidla. Pomáháte tým ukotvit? Usnadnit jim spolupráci i tady? Pokud už na vás vykukují nesrovnalosti, zkuste se podívat na náš quest, který jsme připravovali pro Home Office TV v návaznosti na vysílání s Petrem Márou a Filipem Dřímalkou. Nebo si rovnou stáhněte celý metodický sešit. :-)

Na chvilku se zastavte, a zamyslete se, obstáli jste ve svých očích jako lídr?

Nepřehlédněte

Goodwill Talks | Martin Palička, Etnetera Group

Tip Davida Vrby #137

Tip Davida Vrby #136

Kniha měsíce - březen