Jak zvládnout udržet pozornost desítky manažerů na dvoudenním školení.

Svůj pracovní život velká část z nás přesunula před monitory. Za počítačem či přes telefon zvládáme každodenní schůzky i výuku dětí, mnozí i návštěvy prarodičů. Pokud vás straší jen představa, že dostanete pozvánku na celodenní online workshop, či ještě hůř, že jej budete muset uspořádat, neklesejte na mysli! Máme zkušenost, ze které si můžete pro sebe a svoji praxi odnést, co potřebujete. S těmito zkušenostmi připravíte určitě zábavný seminář, který i v online prostředí kolegy zabaví.

Ne, neslibujeme nemožné.

Red Button má jako jednu z hodnot vzájemné sdílení a expertízu. Sami nabízíme řadu školení, ještě před covidem byla většina z nich osobní. Ale jarní i současná vládní opatření nás donutila hledat cesty, jak i v této době nachystat dobrá a interaktivní školení v online světě. A právě naše vzdělávací akademie R(e)BeLeader si už dvakrát musela projít hybridními či online setkáními. Jan Mašek a Ján Košturiak museli svůj pátý modul dělat online na jaře, i teď na podzim. S jarní verzí nebyli spokojeni na 100 %, tak do té podzimní dali všechno dostupné i síťové know-how a nachystali on-line verzi modulu, který účastníky bavil. A nešlo o ledasjaké účastníky - šlo o desítku lídrů a top manažerů českých a slovenských firem.

"Skvělý modul. Moc děkuji!" "Jeden z nejlepších modulů!"
Citace účastníků

Jaké jsou naše tipy, pro skvělé zvládnutí semináře?

Rádi se s vámi podělíme o všechna poučení, která si z pátého modulu v rámci akademie R(e)BeLeader odnášíme. Na konci října 2020 pátý modul vedli jako obvykle Jan Mašek a Ján Košturiak. A jeho skvělé zvládnutí by se neobešlo bez Sandry Fridrichové, Jindry Lukese a Petra Vágnera - čtěte dál a dozvíte se, jaká byla jejich role.

Prvotřídní technika

I když je možné zvládnout on-line seminář z tepla domova a s jednoduchou webkamerou, nám se vyplatilo do vybavení investovat. Pronajmout si prostornou místnost, kde bylo dost místa pro obrovský monitor, profi kameru, 360° kameru, jabru pro vylepšení zvuku. K čemu to je všechno dobré? Když necháte natáčení na profíkovi, jakým je již zmiňovaný Petr Vágner, prozradí vám, že účastníci budou mít mnohem lepší zážitek z toho, co uvidí, když jim budete nabízet různé úhly pohledu a prostřihy, takže kromě klasické webkamery, doporučujeme i profíka, který umí zařídit, aby účastníci kurzu neviděli dva dny jen výřez vaší tváře.

"Je opravdu obrovský rozdíl pro moderátora, když mohu chodit, vidím účastníky na velké obrazovce před sebou a už jen přítomnost Jindry a Petra zajistí to, že se jako navigátor (lektor) cítím jako bych celé ty dny byl mezi lidma."
Jan Mašek

A jedno doporučení od Sandry Fridrichové: “Nechápu proč, ale mozek s náma hraje divnou hru. Doma za počítačem s kamerou se cítím v bezpečí. Jakmile na mě ale mířil reálný objektiv, bylo všechno jinak. Ztuhly mi nohy a všechno bylo ...nepřirozené, řekněme zatnuté. Takže moje poučení pro příště je, pokud není člověk ostřílený/á moderátor a neoplývá pohotovým vtipem, určitě stojí za to si vyzkoušet stát před kamerou nanečisto.

Příprava scénáře

Zní to banálně? Tak se nad tím zamyslete znovu. Jasně, chcete dát do “režie” informace, co se kdy bude dít. Jistě, potřebujete se všemi sdílet, co chcete, aby v danou chvíli účastníci viděli - obrázek, moderátora, nějaký on-line nástroj… podle toho pak režie přepíná a moderátor má volné ruce a soustředí se na obsah a může sledovat reakce účastníků. Ale zkuste se nad scénářem zamyslet i jinak. Naši navigátoři, klíčnice i hodinář, tedy čtyři průvodci účastníků tímto i dalšími moduly R(e)BeLeader akademie, šli ještě dál. Neřešili jen obsah a formu, jakou jej budou předávat (tedy, kdy budou praktikovat walking meeting, kdy se mají vědomě odpojit, kdy pracovat v tichu a kdy sdílet ve skupině), ale do scénáře si i zaznamenali, jaké emoce či pocity si mají účastníci odnést. To vám pomůže hlídat rytmus i flow obsahu, který předáváte.

“Zároveň je dobré mít v hlavě to, že sebelepší scénář je jen návrh. Není tesán do kamene. Je třeba stále sledovat účastníky a jejich emoce i energii na place a podle toho reagovat. Třeba se nebát otočit kormidlem jinam, pokud energie klesá a mít v záloze víc aktivit, než jste původně počítali.”
Sandra Fridrichová

Pomocníci

Představa, že dva dny před kamerou utáhnete sami, je mylná. Je dobré mít jednak parťáky a zázemí a jednak pro účastníky různé tváře, které plní různé úlohy. My už jsme vám vlastně prozradili, že kromě obou navigátorů byli na místě k dispozici další dva průvodci akademií - Sandra a Jindra. Jednak mohli pomoci s provázením modulem, ale také s technickými záležitostmi, odpověďmi na otázky či řešení technických věcí.

Jan Mašek k tomu řekl: “Osobně si moc nedokážu představit, že bych ještě k tomu všemu, co chci účastníkům předat, měl mít pozornost na jejich rozdělování do breakout roomů nebo hledání videí a věcí, kterých se v diskuzi dotkneme.

Sandra jej doplňuje: “Čím víc se znáte, čím víc komunikujete a čím víc jste předvídatelní pro nejbližší tým, tím lepší minidetaily dokážete vychytat. Navíc je fajn, když vás je víc, protože každý máte své přístupy a můžete se doplňovat. Přijde mi, že v onlinu je třeba víc explicitně vysvětlovat kontext a ladit očekávání a shrnovat hlavní myšlenky. Nečekat, že si je lidé vyzobnou sami - zejména u abstraktních témat.

Online nástroje

Tipů na online nástroje, které nabídnou vašim seminářům trochu interaktivity, jste určitě už slyšeli hodně. Na R(e)BeLeaderovi jsme používali Jamboard a Sli.do. Co je ale jednoduchý nástroj, který může pomoci vašim účastníkům soustředit se na to, co jim říkáte? Co takto on-line zápis ve sdíleném dokumentu?! Právě na 5. modulu Sandra dělala po celou dobu zápis. Zapisovala reakce účastníků, dělala interaktivní poznámky, ale také dělala sketchnoty z přednášek. Účastníci tak věděli, že se k těmto poznámkám budou moct kdykoliv vrátit.

“Měli jsme připravený Kahoot, ale kapitolu ohledně Faktomluvy a kritického myšlení jsme s ohledem na směřování a čas vypustili. Mimochodem právě paleta jednoduchých nástrojů byla jedna z věcí, kterou účastníci spontánně oceňovali.Je fajn mít míru - abyste vychytávek nepoužívali ani málo ani moc :-).“
Jan Mašek

Nepotřebná online vyrušení vypnout, ale nezapomenout se hýbat

Účastníky jsme od začátku vyzvali k tomu, aby byli tady a teď. K tomu jim pomohlo vypnutí všech rušivých aplikací na PC, odložení telefonu a tak dále. V průběhu dvou dnů jsme jim všechna tato pravidla zopakovali ještě párkrát. Navíc jsme věděli, že přizpůsobit se on-line školení je náročné, dokonce to budí odpor - obzvlášť pokud jste doposud byli zvyklí na ofline setkání. Proto tomu naši navigátoři věnovali první cvičení. Navíc dbali na to, aby celou dobu účastníci nekoukali jen do obrazovky. Aby se během dne hýbali. Společně s Janem Maškem dělali krátká cvičení. Jan jim dokonce bez komentářů názorně předváděl sám na sobě, jak na pohyb nezapomenout.

Offline propojení

Nechtěli jsme se vzdát toho, co jednotlivé moduly provází - a to jsou konkrétní fyzické předměty potřebné pro každý z modulů. Proto jsme zařídili, aby o tuto zkušenost nebyli účastníci ochuzeni. Poslali jsme jim balíček, ze kterého jsme postupně tahali jednotlivé propriety. Vyplatí se, když je máte všichni fyzicky v ruce, nejen když sdílíte obrázky. Když už balíček připravujete, myslete i na pauzy - přibalte i čokoládu, nebo čaj :) určitě tím účastníky překvapíte a potěšíte. Druhý tip je, že pokud chcete účastníkům ukázat něco nového, zkuste to mít fyzicky u sebe, raději než na obrázku či videu. Jan si takto do “studia” přinesl svou 3D tiskárnu, nějaké výtisky z ní, i knihy, o kterých se zmiňoval ve svých částech povídání.

“Z pohledu organizace si odnáším, že pokud je třeba cokoliv doručit účastníkům, je třeba vědět CO a PROČ aspoň 3 týdny před setkáním. To co v offline modulu vyřeší návštěva obchodu klidně v den setkání, při on-line modulu zkrátka neudělám.”
Jindra Lukes

Měnit prostředí a aktivity

Opravdu zajímavým zpestřením a skvělou přidanou hodnotou je pozvat si hosty. Zpestří program, obzvlášť pokud jde o lidi, ke kterým by vaši účastníci měli jinak těžký přístup. My jsme zařadili Petra Vítka a Saru Polak. Nejen hosté mohou přinést nové pohledy, i vyzkoušet si jiný svět pomáhá, proto jsme pro zájemce udělali virtuální prohlídku v Confr-O-Matic světě, kde nás za 30 minut provedl Lukáš Cypra. Ukázali jsme si tak trend, kam se může vzdělávání posouvat. Opět důležité bylo to, že si to účastníci vyzkoušeli na vlastní kůži.

Více zpětné vazby

Dalším puclíkem do skládačky je konstantní feedback. Sandra přišla se super nápadem dát účastníkům pozadí, které si měnili s ohledem na vlastní rozpoložení. Byl to další signál pro navigátory, aby věděli, zda u tématu zůstat déle nebo jinak reagovat na situaci Vizuální feedback někdy stačí a vydá za spousty slov. Zkuste to také.

Udrželi jsme manažery dva dny s námi v onlinu a nadšené! Vy můžete taky.

Jan celé dva dny shrnul takto: “Za dva dny plného online předávání zkušeností - první den 9:00 - 18:30 a druhý den 8:30 - 17:00 -, jsem byl opravdu nabitý energií. Myslím, že si to užili i účastníci, kteří do modulu šli s tím, že je to na prd, ale že jim nic jiného nezbývá. Dokázali jsme je zaujmout a vytvořit něco opravdu hodnotného. Dokonce jsme byli schopni přenést emoce. Viděl jsem i slzy. Už vůbec nepochybuji, že se dá udělat R(e)beleader komplet v Online, kde může být na druhé straně klidně 200 lidí.