PADAWAN

Úcta k učitelům je něco, co bych rád viděl kolem sebe častěji. Není třeba si představovat hned nějakého šedého mistra, ale je fakt, že aby se člověk stal učitelem, je třeba si něco odžít. Dalším a důležitým aspektem je umět věc vědomě předat a zároveň mít učitelství nebo průvodcovství zvědomněné.

Protože tohle vnímám opravdu silně, nazval jsem tak i svůj pořad na EDU.

V poslední době myslím na to, jak si vlastně zasloužit to, abych se stal žákem a zda je to vůbec ještě v dnešní době, kde máme vzdělání na dosah ruky, platné a trendy..

Být něčím žákem znamená přijmout privilegium nést odkaz a být patřičně hrdý na to, kde a od koho se učím a také se tak chovat. Znamená to věnovat obrovské úsilí a třeba i pracovat zadarmo, jen abych mohl vidět pod ruce člověku, kterého si cením, a vážit si jeho nebo jejího času a ochoty mi vše ukázat. Je to zajímavý vztah a cesta, kterou se rozhodne jít učitel a žák společně s vědomím, že to nebude na pár týdnů.

Je to už více než deset let, kdy jsem se stal poprvé padawanem.

Člověk, který se mě ujal, je velmi moudrý. Naučil a učí mě mnohému a také mi ukázal úctu ke svým učitelům, kteří jej formovali. Představil mě a dokonce mě k nim i pustil. Měl a má dostatek trpělivosti a já si moc vážím toho vztahu, ze kterého se za ty roky vyvinulo přátelství. Také se už občas na něj nedívám jen zespoda s úctou, ale v určitých aspektech už stojíme vedle sebe. On to sice vůbec nevyžaduje a nevyžadoval, ale přirozená autorita a to, co dokázal, mi nedovolila a nedovolí jinak.

Podruhé to bylo zase trochu jiné, protože můj učitel je mladší. Jdeme společně také už dlouhou dobu a i když způsob učení je jiný, uvnitř to vnímám docela podobně. Nenechám si ujít žádnou možnost diskuze, spolupráce nebo prostě jen být u věcí, které dělá. Je to pro mě obrovský zdroj učení a inspirace, který se projevuje v celém mém životě. Je teď sám na prahu nové etapy, tak se moc těším a budu sledovat, jak to ovlivní jeho cestu dál. Stojím tady sice od začátku více rovně, protože si uvědomuji, že i já více do vztahu dávám.

Učitele jsem si pečlivě vybral a nebo mohu přistoupit na citát, který mám moc rád a říká, že když je žák připraven, učitel se objeví.

Hloubka, ve které oba diskutují, je pro mě častokrát nedosažitelná, ale zároveň rozumím tomu, co říkají. Dávají mi příležitost pochopit, jak o věcech přemýšlí. A právě to pozorování, jak o věcech učitelé přemýšlí, je opravdové bohatství.

“Jsi-li nejchytřejší v místnosti, jsi ve špatné místnosti“

Možná to zní pyšně a namyšleně, ale někde se ve mně ozývá to, že bych také rád začal předávat. Myslím, že to není o mě, ale o filozofii a směru, který byl předán zase mně. Já jej upravil do světa, ve kterém teď žijeme. Moc bych si přál, aby se objevil někdo, kdo by se tomu chtěl opravdu věnovat a po čase zase celou věc zase o kus posunul. Tím bude myšlenka spolupráce, propojování a sítě žít dál.

_________________________________________________________________________

Tato zamyšlení mi slouží k utříbení myšlenek a zároveň jsou pro mě i tykadlem do světa k dalšímu možnému prohlubování daných témat. Pokud s Vámi text cokoli dělá a jste ochotni věnovat čas a energii jakékoli ucelené reakci, budu za ni v této instantní době, moc rád na mém LinkedIn profilu.

- Honza