Proč selhávají startupy v marketingu?

Jakékoliv nové služby, produkty nebo aplikace, které se schovávají pod módním slovem startup, potřebují propagaci jako sůl. Paradoxně se ale většina startupů marketingem moc nezabývá. Šetří na něm, v lepším případě spustí nějakou menší digitální kampaň. Klasická marketingová komunikace včetně PR, budování značky a vizuální identity obvykle nejsou na pořadu dne.

Jedním z důvodů je přílišná sebejistota zakladatelů. Zatímco každý brand manažer chápe, že na jeho nový produkt svět nečeká, většina startupistů si myslí pravý opak. Často si neudělají ani základní průzkum trhu, porovnání s konkurencí, a spoléhají na to, že jim jejich investoři a kamarádi řekli, že „to“ má potenciál. Opojeni vlastní výjimečností čekají, že se projekt bude mezi lidmi šířit sám od sebe. Jakási renesance virálního marketingu. Občas se to podaří a něco výjimečného prorazí, není však radno na to spoléhat.

Startupisté jsou mladí a není jim třeba příliš vysvětlovat digitální kanály. Když už se pro marketing rozhodnou, chápou důležitost sociálních médií, výkonnostní reklamy a content marketingu. V tom je také zakopaný pes. Mnohdy to zvládnou vytvořit sami, ne vždy ale v nejvyšší kvalitě a se správným zásahem správných cílových skupin. Po konzultaci se většinou rychle zorientují a následuje dělba práce na to, co umí opravdu dobře udělat inhouse a co je pro ně výhodnější, když vytvoří externí partner.

Větší potíž bývá s tradičnějšími nástroji komunikace. Někdy je těžké přesvědčit, že dobře dělané moderní PR je sestra obsahové a digitální komunikace a zajišťuje vizibilitu v dalších kanálech. Nejtěžší je obhajoba toho, že vznik služby nebo aplikace není samotným sdělením. Nedočkaví pustí informaci o (často nehotovém) produktu do světa, následně se objeví zprávička na CzechCrunchi, v lepším případě v nějakém větším médiu, a tím veškerá komunikace na veřejnost končí. Zisk zákazníků je nulový. Radím správné načasování a ideálně nějaký výzkum, které potvrzuje, že tato služba řeší reálné potřeby.

Třetím problémem bývá kvalita dodavatele. Propagace startupů je svébytná disciplína. A i když použijete řadu věcí z klasické agenturní práce, musíte se naučit myslet trochu jinak. Některé projekty, které ve světě uspěly, jsou v ČR nedoceněné. Občas je jim hanlivě přezdíváno „marketingové startupy“. Je to například SocialBakers, jehož zakladatel Jan Řežáb byl ovšem velmi silný v umění propagace. Možná měl někdo srovnatelný produkt, ale tohle je prostě jeden z klíčových rozdílů globálního úspěchu. Je Coca-Cola více výjimečný produkt nebo spíše výjimečný marketing?

Měl jsem tu čest od začátku spoluvytvářet komunikaci Zásilkovny. Tehdy za mnou přišla zakladatelka Simona Kijonková a prostě mi oznámila: „Jsme takový malý český startup a chceme porazit Českou poštu. Vím, že je marketing nákladný, a jsem ochotna investovat.“ První rada, kterou jsem Simoně tehdy dal, byla přestat o sobě říkat „malý český startup“. Druhá rada byla použít Simonu jako osobní brand projektu. O pět let později je Simona Kijonková podnikatelka roku a Zásilkovna je rivalem České pošty. Je to samozřejmě především zásluha Zásilkovny a jejich lidí, nicméně bez počátečních investicí do marketingu, které se postupně navyšovaly dle zisků, by možná dnes nebyli tam, kde jsou.

Startupisté se někdy vymlouvají na neochotu investorů dát do marketingu peníze. Rozumní investoři ale schválí investice do všeho, co si startupy obhájí. Tvůrci tomu ale musí sami věřit. Díky službám a agenturám, jako je například Pražský Voucher nebo CzechInvest, se navíc dají na marketing startupů získat i granty.

~ Článek vyšel v časopise Marketing & Media.

Nepřehlédněte

Začarovaný kruh stagnace Česka

Digitální podnik budoucnosti, 1. část

O principech svobodné firmy se 70 % hendikepovaných

#5 HOTCAST Filipa Dřímalky: Magda Pořízková

O životě v korporacích a firemní kultuře

O digitální transformaci a vyšších maržích

#4 HOTCAST Filipa Dřímalky: Petr Beneš

Forbes Insider: Jak napravit vztahy mezi znepřátelenými kolegy z exekutivy?

Forbes Insider: Jak mám kontrolovat, že zaměstnanci v mé výrobní firmě odvádějí svou práci dobře?

#3 HOTCAST Filipa Dřímalky: Daniel Čapek

Forbes Insider: Jak ve firmě zavést flexibilní pracovní podmínky?

Leoš Jiřele: Proč řídím průmyslové družstvo svobodně a jak se inspiruju Baťou?

Jiří Filemon Fabián: Podcast o decentralizovaných týmech

Projekty ze života: Petr „Jezevec“ Pouchlý / Court of Moravia

ArtBees startuje svůj 3. cyklus kurzů pro začínající podnikatelky

Rozhovor Jána Košturiaka pro MM Spektrum: Připravme se na budoucnost

5 tipů, jak na digitální kulturu ve vaší firmě

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 6.

Jak se z přepracovaného mikromanažera stal ředitel přinášející pozitivní energii

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 5.

Případovka solidpixels.: Realizace webu pro UP21

Ekonomické zpomalení na obzoru. Záchranným kruhem může být cirkulární ekonomika

Nový podnikatel se smysluplným byznysem je výstup Outboxers

Forbes Insider: Jak motivovat lidi v době, kdy se firmě nedaří?

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 4.

Úspěšná strategie: Znamená to být nejlepší, nebo odlišný? | Napněte plachty #001

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 3.

Umělá inteligence vytvoří nové pracovní příležitosti a každoročně navýší světové HDP o 1,2 procenta

Stroje nás nahradí tam, kde jim nemůžeme konkurovat

Rozhovor: Jak pracuje Petr Pouchlý AKA Jezevec, kapitán svobodné firmy Court of Moravia

Průměrnost versus excelence

Play priority poker

Petr Beneš: Co Vy na to pane Švarc?

Filip Dřímalka: Od stařičkého notebooku ke korporátním konzultacím

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 2.

Filip Dřímalka: Digitální transformace začíná digitálně schopnými lidmi

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 1.

Filip Dřímalka: IT bylo dříve dominantou IT oddělení, dnes je každý ajťák.

Filip Dřímalka: Digitalizace je prostředek k dosahování lepších výkonů

Jak jsme (ne)zlepšili mezilidské vztahy

Lukáš Kružberský: Bez Romana Stupky by dneska Red Media možná vůbec nebyla

Jed prosperity: Suroviny a dotace

Petr Skondrojanis: Skvělým firmám pomáhám být ještě lepší

Jak na rozjezd firmy

Fixní kontrakt a vývoj? Recept na selhání

7 problémů rostoucích firem a jejich řešení

Vykašlete se na dojmologii. Klíčové je ověřit nápad u koncového zákazníka

Roman Stupka: Chcete změnit svou firmu k lepšímu? Pak musíte nejdřív změnit sebe

Královna Koloběžka – Řízení obchodu „napůl“?

Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

6 kroků jak jen nečekat a začít s aktivním obchodem

Václav Lavička: Odhalím tahouny vašeho týmu

Peter Bolebruch: Fungovat na projekty je v dnešní době úplná hloupost

Dalibor Pulkert: O odvaze pustit se do vlastního podnikání a posouvání společnosti