Šťastní zaměstnanci firmám přináší lepší výsledky. Víme, ale jak na to?

Semco, Atlassian, Zappos, Patagonia nebo Favi. Ptáte se, co mají společného třeba s českými firmami jako je INVENTI, OpenOne, MoroSystems, Dobrý pastier, Iresoft, Etnetera, Sonnentor nebo již Avastem koupeným vývojářským studiem Inmite? Uhodli jste? Ano, jde o firmy, které jsou tak trochu jiné. Svobodné. Autonomie, osobní zodpovědnost, otevřenost v komunikaci a štěstí v práci v nich nejsou neznámé pojmy. Chtěli byste se jim podobat? Vyzkoušejte si jejich praktické tipy z každodenní praxe, které vás nemusí stát ani moc peněz ani moc času.

Nejeden šéf firmy, nebo dobrý manažer (a to nejen HR manažer) hledá cesty, jak přinášet výsledky a nezapomínat přitom na lidi. Vždyť přece jejich pocity (zda cítí, že jejich práce dává smysl, přináší výsledky i jestli se do práce každé ráno těší) stojí za tím, zda firma jako celek přináší očekávané výsledky. Snadno se to řekne. Hůř se to ale opravdu udělá. Jen zřídit pozici Chief Happiness Officera, sledovat míru štěstí kolegů samo o sobě nestačí. Cesta ke svobodným firmám vede přes spoustu drobných malých kroků, které ale mají svoje místo ve strategickém přemýšlení o firmě. A i pokud nehodláte celou svoji firemní kulturu měnit od základu, existuje mnoho drobných tipů, které mohou pomoci posílit vztahy, vazby, a tím i výsledky vašich lidí.

Zkušenosti jiných v koncentrované podobě

Praktické tipy na drobné změny a ukázky z firem se skvělou firemní kulturou sbírá tým Happiness@Work již několik let. A to jak z knih, přednášek, tak i návštěv ve firmách, které otevřeně sdílí své zkušenosti. Mohl tak předvybrat první z těch, které na přednáškách a workshopech vyvolávaly nejvíce zájmu.

“Ptáme se účastníků našich školení i konferencí, co se jim nejvíce líbilo. A úplně na každé akci jsme slyšeli tutéž odpověď: Praktické tipy a ukázky toho, co funguje v jiných firmách. Tyto praktické tipy totiž oceňovali, protože pomohou nejen jim samotným, ale i kolegům, kteří k nim pro radu často chodí. Vytvořit databázi těchto praktických nástrojů tedy byl naprosto jasný další krok. A takhle vznikla Clara,”
popisuje Klára Škvorová z Happiness@Work, která tvorbu Clary vede.

Děkovací kartičky, pískací kuře Helmut a mnoho dalšího

Každá firma je jedinečná. A co funguje v jedné, nemusí beze zbytku fungovat jinde. Ale když se dozvíte, co dělají jinde, budete si to moci vzít jako inspiraci a upravit pro vlastní potřebu. Takto například vznikly děkovací kartičky. Woohoo je začalo používat, aby se u nich nezapomínalo na konkrétní drobnosti i velké úspěchy, které se lidem povedly. Našli si svůj systém, jak nezapomenout děkovat. A podoba - zda jsou kartičky jako dárek na vánočním večírku, každý týden jako součást firemní pošty, nebo jsou poděkování a vděčnost součástí určitých porad (například týmových retrospektiv) - se může ve firmách lišit.

Atlassian byl zase inspirací, jak zkracovat a zefektivňovat schůzky. Použili pískací kuře nazvané Helmut, aby dokázali zastavit kolegy, kteří mluví dlouho a nedávají prostor jiným kolegům, nebo odbíhají od tématu. Už si umíte představit, jak byste něco podobného mohli aplikovat ve svém týmu? A teď si představte, že jich máte k dispozici desítky… Přesně taková je totiž Clara - databáze receptů na skvělou firemní kulturu. Databáze, která obsahuje to nejlepší, co dělají firmy s unikátní kulturou pro své lidi. Obsahuje ověřenou inspiraci zpracovanou do formátu jednoduchých návodů.

Při tvoření Clary neměl tým okolo konference Happiness at Work o inspiraci naštěstí nouzi - má k dispozici už přes stovku tipů a triků. Přeci jen Michal Šrajer již před deseti lety byl prvním Chief Happiness Officer u nás, toho nejen ve svých firmách sám spoustu vyzkoušel. Mnoho tipů přivezl i ze své cesty kolem světa, kde navštívil firmy jako Zappos, Stravu a další. Hodně se jich ptal i na to, co dělá jejich firmy a firemní kultury jedinečnými. Pokračuje v tom i s českými firmami ve svém podcastu.

Nepřehlédněte

Libor Mertl: Od průšvihu k průšvihu s nadšením

Daniel Gamrot nejen o digitální produktivitě

Je nutné vždy definovat, jakého obchodního manažera vlastně firma chce

Jak fungují Kamarádi do deště?