#Tip 6 - Semafor nálady
Může se stát, že špatnou náladu u kolegy(ně) jednoduše poznáme. Nebo se taky může stát, že vůbec netušíme, v jakém rozpoložení je. A najednou nás překvapí přehnaná reakce na neškodný vtípek.
Často jsou lidé v práci pod implicitním tlakem, aby emoce tak trochu potlačovali. V práci se přeci pracuje a doručuje. Emoce tam nepatří. A když tak jen ty pozitivní. Z dlouhodobého pohledu je tenhle přístup podle mě velká chyba:
To, jak se cítíme ovlivňuje to, jak jsme produktivní.
Když mám představu v jakém rozpoložení je člověk, se kterým jednám, můžu své chování podle toho upravit.
Když nemám představu v jakém rozpoložení je člověk, se kterým jednám, můžu nevědomky ublížit.
Pokud podpořím člověka, který se necítí dobře, buduji pevné vztahy a důvěru -> což se 1000x vrátí v budoucnu.
A taky bychom prostě neměli zapomínat na lidskost, empatii a pochopení..
Jak s tím pracovat lépe?
Hezká a jednoduchá inspirace pochází z firmy Semco, kde využívali speciální nástěnku pro lidi ve výrobě. Na nástěnce byla jména všech zaměstnanců. Vedle každého jména byl dřevěný háček. Každý člověk při příchodu ráno do práce vybral jednu ze tří kovových cedulek a pověsil ji na háček:
zelená = dobrá nálada (Good Mood),
oranžová = pozor, něco se děje (Be Careful),
červená = dnes mě prosím nechte být (Not Today Please).
Takový "mood board" může mít mnoho podob, vytvořte si takový, který zapadne do vašeho prostředí. Tady jeden příklad pro lepší představu:
Jednoduchý semafor nálady může být užitečný. Pokud chcete jít více do hloubky a nastartovat týmovou efektivitu, pořiďte si Workshop Box, sadu 8 rozvojových workshopů bez potřeby externího facilitátora.
Zdroj: Semco, text ve spolupráci s @Klára Škvorová
P.S.: Podívejte se na:
#Tip 1 - 5 týmových dysfunkcí
#Tip 2 - 10 společných věcí
#Tip 3 - Smysl v práci
#Tip 4 - Darovací setkání
#Tip 5 - Světový den dárců krve