#Tip 7 - Klíčové momenty

Retrospektiva je nezbytná součást dlouhodobě dobře fungujícího týmu. Každý tým by se měl jednou za určité časové období nebo po projektu ohlédnout a ukázat na to, co fungovalo a zvědomit to, co mohlo být lepší a v čem se může pro příště ponaučit.

Jedna aktivita, která se pro takovou příležitost dá využít se jmenuje “Klíčové okamžiky”.

Co budete potřebovat?

  • Role papíru, fixy, lepíky, stopky nebo online board typu Miro
  • Časová náročnost se bude lišit podle velikosti týmu. Pro 6ti členný tým si vyhraďte cca 2 hodiny.

Jak to funguje?

  • Na odmotaný kus papíru (tak 2-3 metry) doprostřed nakreslete časovou osu. Dlouhou podle období (počtu měsíců), které chcete s týmem projít.
  • Každý individuálně napíše své klíčové momenty za dané období -> 1 lepík = 1 klíčový moment
  • Klíčové momenty by se měly týkat pracovních aktivit a mohou být pozitivní i negativní.
  • Až budou všichni připraveni, budete sdílet. Každý postupně přijde před časovou osu a nalepí své klíčové momenty k danému měsíci nad osu (pozitivní) nebo pod osu (negativní). Všechny momenty (případně top 5 pokud jich je hodně) přitom také stručně představí.
  • Tak by se měli postupně vystřídat všichni členové týmu na všech měsících, které patří do sledovaného období.

Po napsání a nalepení si vše společně projděte. Podívejte se, kdo co prožil a podívejte se na celý rok z hlediska vašeho týmu. Pročtěte si významné momenty, případně se u některých zastavte a popovídejte si o nich trochu více.

Může být taky zajímavé zamyslet se:

  • Jestli máte víc lepíků pod osou nebo nad osou.
  • Jestli se nějaké momenty opakují u více lidí.
  • Jaké je rozpoložení týmu tady a teď.

Jak může vypadat prázdná připravená časová osa

Jak může časová osa vypadat na konci

Takové cvičení může pomoci. Pokud chcete svůj offsite nebo retro posunout na ještě vyšší úroveň, pořiďte si Workshop Box, sadu 8 rozvojových workshopů bez potřeby externího facilitátora.

Zdroj: Semco, text ve spolupráci s @Klára Škvorová

P.S.: Podívejte se na:

#Tip 1 - 5 týmových dysfunkcí

#Tip 2 - 10 společných věcí

#Tip 3 - Smysl v práci

#Tip 4 - Darovací setkání

#Tip 5 - Světový den dárců krve

#Tip 6 - Semafor nálady