Hluboko nebo široko?
Docela často dostávám na různých místech otázku, co bych poradil sobě jako dvacetiletému Davidovi. Pár věcí mi v takové situaci vytane na mysli. Jedna se objeví vždy. Chtěl bych být v něčem mistr, opravdu špička.
Měl jsem štěstí, ale zároveň trochu v samém důsledku smůlu, že jsem byl vždycky šéfem. Stoupal jsem po kariérním žebříčku z pozice na pozici jako manažer „univerzál“ neboli generalista. Teď myslím, že to byla trochu chyba. Nevybudoval jsem si v žádné oblasti „mastery“ – zkrátka to, co odlišuje nejlepší sportovce od těch normálních, nejlepší manažery od těch, kterých je všude docela dost.
Jednou mi kamarád řekl (když jsem se tak trochu litoval), že můj „master“ je vlastně ona velmi široká znalost mnoha oblastí. Asi mi chtěl udělal radost. I přesto si však dnes myslím, že je lepší jít v jedné nebo ideálně ve dvou až třech oblastech do výrazně větší hloubky. Tim Ferriss by řekl něco ve smyslu: „Najděte si dvě unikátní specializace, které vytváří zajímavou kombinaci, a v těch se staňte mistrem.“
Takže malému Davidovi radím, ať jde do větší hloubky a až potom do větší šířky. A protože se svět mění rychle, je zapotřebí hloubky přidávat, třeba každých 5 let další. Teď na jedné pracuji. Vy taky?
— David