Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.
Jste důvěryhodní?
Uběhly 2 roky. Napsal jsem 2x52 tipů. Mám pocit, že k některým tématům bych se měl vrátit, mrknout se na ně z jiné strany. Téma, které je bezesporu nevyčerpatelné, je důvěra. Psal jsem o něm už v tipu 11.
Žijeme ve světě, kde se přestává věřit institucím, politikům, ale třeba i církvi. Na druhé straně nastupujeme do aut lidí, které ani neznáme, dokonce u nich doma bydlíme, protože někdo (taky neznámý) jim dal na internetu 4 hvězdičky. O tom ale teď psát nechci.
Dnes na důvěru pohlédneme z druhé strany. Jste vy sami hodni důvěry? S trochou sebechvály si myslím, že jsem docela důvěryhodný v tom, co dělám. Dlouho jsem ovšem netušil proč. Možná jsem o tom ani nepřemýšlel. Přitom je to klíčová meta-kompetence manažera.
Kam jinam jít pro vysvětlení než za Frances Frei, mou extra oblíbenou profesorkou z Harvardu, která napsala snad nejlepší knihu o strategii, Uncommon Service. Knihu teď ale nechme stranou. Chci zmínit profesorky aktuálně nejoblíbenější téma – jak důvěru získat a jak si ji udržet. Je o tom skvělý TED nebo podcast.
Oč jde? Po dlouhém bádání přišla Frances na (pouze) 3 klíčové faktory důvěryhodnosti. Mluví o trojnožce stojící pomyslně na autenticitě, logice a empatii.
Jak jste důvěryhodní, když prezentujete něco, čemu sami nevěříte, nebo když se chováte tak, jak vám to není přirozené? Jste neautentičtí tedy nedůvěryhodní. Druhá noha je logika. Vysvětlujete něco a ono to nedává moc smysl. Vypadáte jako trouba. Nakonec snad to nejdůležitější. Jde o empatii. Když ji nemáte, nezískáte si lidská srdce.
Aha! Vždyť jde vlastně o starý dobrý koncept Ethos, Logos, Pathos. Oprašte ho. Já na něm musím taky zapracovat. Přihlásil jsem se do kurzu storytellingu.
— David