Úspěšná strategie: Znamená to být nejlepší, nebo odlišný? | Napněte plachty #001

Harvardský profesor Michael Porter tvrdí, že vytvořit dobrou strategii znamená vymyslet unikátní nabídku. Takovou, která má pro zákazníka hodnotu, za níž je ochoten zaplatit – v ideálním případě platit opakovaně.

Jak ale skvělou nabídku vytvořit? Podle profesora Portera je to možné na základě konkrétních aktivit, které firmu odlišují od její konkurence. Dobrá strategie by pak měla určovat, co budeme a co naopak nebudeme dělat. Následně je nutné se jí držet a dále ji rozvíjet.

Jak jednoduché, že? Zní to jako teorie z učebnice nebo jako pouhá fráze? Podívejme se na konkrétní ukázku: strategii firmy, kterou známe asi úplně všichni – a tou je IKEA.

Myslíte, že to je souhra náhod, nebo perfektně promyšlená a realizovaná strategie?

Aby mohla být IKEA levná, její nábytek je rozložený v krabici, kde zabírá minimum místa – jak při dopravě, tak při skladování. Musíme si pro něj přijet na okraj města, kde jsou levnější nájmy, nachodit kilometry jednoduchými a rozlehlými halami, ve kterých výzdobu tvoří jen IKEA produkty (za tu spoustu hloupostí mimochodem utratíme dost peněz). Pokud nenatrefíme na personál (není ho zrovna moc), musíme si nábytek sami najít, ve skladu si ho pak sami naložit a odvézt k pokladně. Tam si můžeme objednat za další peníze dopravu a montáž.

Jsme kvůli tomu na IKEA naštvaní? Nebo tam naopak rodiny pořádají o víkendu výlety, protože si rádi dají k obědu masové kuličky a děti se vyřádí v hracím koutku? Ti, kteří dají přednost výběru v klidu a pohodě někde blízko centra, chtějí pozorný servis, nic nemuset tahat a hledat… ti do IKEA zkrátka nepojedou.

Myslíte, že to je souhra náhod, nebo perfektně promyšlená a realizovaná strategie?

Je IKEA nejlepší, nebo hlavně jiná?

Jestliže podobně promyšlenou strategii máte, pak vám gratuluji. Pokud ne, je nejvyšší čas začít plánovat úspěšný rok 2019!

Nepřehlédněte

#10 HOTCAST Filipa Dřímalky: Petr Atanasčev

Najlepší dizajnér je Stvoriteľ

Jak najít a ověřit smysluplné nápady

O roli korporací, interní motivaci i životě v sítích