Forbes Insider: Jak motivovat lidi v době, kdy se firmě nedaří?

Forbes Insider je platforma, prostřednictvím které si můžete nechat poradit v otázkách byznysu od těch, kteří už podobný problém vyřešili. Na některé z dotazů reagují i členové sítě Red Button.

„Zažíváme těžké časy a několik zaměstnanců jsme museli propustit. Mám plán, jak to celé otočit, ale zároveň cítím, že to spousta zaměstnanců vzdává. Jak jim vrátím krev do žil?

Vždy je třeba znát konkrétní situaci, ale v případech tohoto typu v minulosti fungovalo:

1) Převzetí osobní zodpovědnosti: Krize nebo “těžké časy” mají mnoho příčin a často jde o jejich souběh – chybná strategie, nefunkční vztahy mezi společníky či v managementu, finanční/operativní neefektivita. Tak či onak za to neseme zodpovědnost a zde začíná také léčba vztahu se zaměstnanci.

2) Narovnání vztahů: Často máme tendenci před zaměstnanci dlouho zakrývat nepříjemný fakt, že se firmě nedaří. Vytváříme hierarchický vztah rodič-dítě, kdy se dítě udržuje v umělém prostředí nevědomosti. O to tvrdší rána pak přijde. Druhým krokem by tedy mělo být vysvětlení souvislostí a příčin aktuálních problémů a aktivní zapojení zaměstnanců do hledání řešení.

3) Podíl na úspěchu: Následně je vhodné snížit fixní náklady výměnou za bonusovou složku, když se společně podaří firmu zvednout. Motivovat tedy nejen vizí, ale i hmotně.

4) Odstranění plýtvání: Neefektivní procesy, zaměření na příliš mnoho projektů/úkolů, náklady z dob, kdy se dařilo – to vše je plýtvání, které nejenže brzdí firmu, ale často bývá zdrojem frustrace. Tím jsou ale i zaměstnanci, kteří neakceptují předchozí body (navíc demotivují ostatní). Než se tedy někoho snažit změnit, je efektivnější ukončit spolupráci a přitáhnout “novou krev”, která přijme výzvu. Změna se pak z pohledu zaměstnanců začíná dít.

5) Nebýt na to sám: Zaměstnanci potřebují vidět pozitivní budoucnost na nás, na naší energii, zápalu, přístupu. Je několik možných zdrojů – pravidelné setkávání s lidmi, kteří si podobnou situací prošli, či najmutí kouče. Také existují podnikatelské kluby, kde se taková podpora dá nalézt, jako například BusinessCon.

Roman Šmiřák