Jak jsme (ne)zlepšili mezilidské vztahy

Máte plátno. Víte, co chcete. Ale chce to samé i někdo jiný kromě vás? Existuje více způsobů, jak to zjistit. Ale všechny jsou o tom umět se správně zeptat.

Když jsem vyrazil na začátku roku hledat nové výzvy a nové přátele, vyhlížel jsem spíš konzultantskou činnost. Projekty, ne produkty.

Poslední dva roky jsem dřel na produktu rozkročeném mezi tři platformy. Horko těžko hledal čas alespoň na základní výzkum, bojoval o co nejlepší zavedení UX procesů do firmy. Hledal jsem změnu. Napsal jsem hodně netradiční CV, registroval si doménu dobrej.design a dostal hodně netradiční nabídky.

Co ale silně vystupovalo z řady byl inzerát Outboxers. Hledají zabijáka (špatných) nápadů. Někoho, kdo pozná dobrý nápad od zlého a umí to zdůvodnit. Chtějí svou existencí vytvářet ve světě prostor, ve kterém se rodí nápady a vznikají projekty. Mají své krédo opřené o hledání smyslu, růst, lidi a failování. Za mně moc sympatická sada předsevzetí.

Contactivo, protože na vztazích záleží

Shodli jsme se, že nejlíp se navzájem poznáme při práci. Přesněji při zjišťování, jestli má práce smysl. Ve skříni se našel jeden projekt, který čekal na finální prověření a realizaci. Projekt, který by měl zlepšit vztahy mezi lidmi. Udělat ze šéfů lepší šéfy. Ze zapomětlivců zázračné mnemoniky.

To vše a mnohem víc pomocí vylepšeného adresáře. Taková ta knížka, co v ní měli naši rodiče všechny telefonní čísla. Seznam kontaktů s nádavkem umělé inteligence. Taková ta appka, u které nikdo z hlavy neví, na které obrazovce v telefonu je schovaná. Pracovní jméno: Contactivo. Jako zadání pitch deck, několik starších analýz a původní prototyp v inVision. Hurá validovat!

Nejdřív průzkum, pak až canvas a show

Každá výprava za nápadem by měla začínat průzkumem trhu. V našem případě šlo o neprostupnou džungli.

Standardní appka na správu kontaktů, kterou dostanete spolu se svým nablýskaným iPhonem má víc než malé množství chyb. Na to, že jde o základní funkci telefonu toho moc neumí.

Spojte si to s faktem, že péče o své kontakty (CRM) je středobodem žití každého obchodníka. Výsledná množina čítá přinejmenším pár desítek aplikací. A to jen těch přežívajících, víceméně úspěšných.

Dobrá, konkurence je velká, ale to může nakrásno znamenat prostě jen to, že problém je skutečný a zatím ho nikdo nerozlouskl. Vzniká první verze Lean Canvasu. Výpočet adresovatelného trhu pomáhá modelovat první odhady, čísel a KPIs. Nastavujeme kvalitativní a kvantitativní měřítka úspěchu.

Ukázka Lean Canvasu s rozdíly mezi CRM a PRM přístupem
Ukázka Lean Canvasu s rozdíly mezi CRM a PRM přístupem

Už tedy zhruba tušíme, pro koho chceme Contactivo dělat. U nás to byli původně influenceři, HR, bossové, networkeři — lidi, pro které jsou kontakty profesí, ale obrovské CRM by bylo příliš. A taky náš Dalibor. Zastánce servant leadershipu, rozený síťař. Řešit si vlastní problém je skvělá motivace.

Nedělejte appku — buďte appka.

Máte plátno. Víte, co chcete. Ale chce to samé i někdo jiný kromě vás? Existuje více způsobů, jak to zjistit. Ale všechny jsou o tom umět se správně zeptat. Je načase jít s nápadem ven a otestovat ho na lidech.

Začal jsem se ptát lidí z „cílovky,“ jak řeší kontakty. Nainstaloval jsem si všechno od konkurence, co jsem našel. Připravil Typeform dotazník. Šel jsem se podívat na hřbitov neúspěšných pokusů na ProductHunt a CrunchBase. Načítal si problematiku CRM a vplouval do oboru.

Stával jsem se sám pomalu Contactivem, jako se herec stává svou postavou.

Jako appka, která umí procházet sama od sebe sociální sítě, jsem každé ráno zkoušel procházet sítě kontaktů mého známého a připravoval pro něj shrnutí do mailu. Čaroděj ze země Oz v srdci Evropy. Hledal jsem sladký bod, který by vzbudil zájem u lhostejných respondentů.

Uprostřed toho všeho vyšly články o appce Kontakto od Creative Docku. Jejich přístup byl dost odlišný od toho našeho, ale i tak to byla zajímavá náhoda. V malém českém rybníku (MČR) hned dvě vztahové CRM/PRM appky najednou.

Připomnělo mi to fintechový Wallet a Spendee. Možná by to vydalo na dobré téma do oborové debaty — konkurence, spolupráce a rozvoj podobných projektů v MČR. S kreativci z CD bych to určitě ještě rád probral někdy osobně.

Analogovo-digitální prezentace uvnitř týmu
Analogovo-digitální prezentace uvnitř týmu

Produkt byl potvrzen, hurá do práce!

Nebo že by… Za nás nakonec ne. Finito. Nebylo to snadné, ale nápad ukládáme v rozpracovaném stavu do tekutého dusíku. Téma je lákavé.

Kromě našeho, řeší problém i většiny lidí, se kterými jsem ho probíral. Ale řešila ho doopravdy ta většina? A zaplatila by za jeho vyřešení? Mimo korporátní prostředí zní odpověď, že vlastně asi spíš ne.

PRM (osobní vztahy) je ožehavé marketingově o dost víc než CRM (zákaznické vztahy). Budeme dělat appku, která má ambice nahradit zelenou ikonku se sluchátkem dole v telefonu? Je dostatečné MVP jen přidání tagů ke jménům? (Což jde už teď pomocí Notes u kontaktu v iOS. Zkuste si.)

Vrhneme se na data mining? V čem budeme lepší než FullContact? Co prošvihnuté hovory? Jak nepůsobit jako „šmírák“? A hlavně  —  udělá člověka dobrým šéfem lepší adresář? Zlepší to vztahy mezi lidmi, nebo je to jen „one to many“ přístup a vzájemné vztahy spíš zabíjí?

Tyhle a mnohé další otázky způsobily, že bude Dalibor dál muset používat Wunderlist, do kterého si píše poznámky k lidem. Stejně si na něj za těch pár let čekání na Contactivo docela zvyknul. Já na poznámky používám Clear.app — další To-Do nástroj. Univerzální využitelnost úkolovníčků si ale necháme do dalšího článku.

Dík a nashledanou u příštího nápadu.

Nikolaj Mokrý, UX, service, brand & identity designer at Outboxers

Nepřehlédněte

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 2.

Filip Dřímalka: Digitální transformace začíná digitálně schopnými lidmi

Montovna dlouhodobou prosperitu nezajistí, část 1.

Filip Dřímalka: IT bylo dříve dominantou IT oddělení, dnes je každý ajťák.

Filip Dřímalka: Digitalizace je prostředek k dosahování lepších výkonů

Lukáš Kružberský: Bez Romana Stupky by dneska Red Media možná vůbec nebyla

Jed prosperity: Suroviny a dotace

Petr Skondrojanis: Skvělým firmám pomáhám být ještě lepší

Jak na rozjezd firmy

Fixní kontrakt a vývoj? Recept na selhání

7 problémů rostoucích firem a jejich řešení

Vykašlete se na dojmologii. Klíčové je ověřit nápad u koncového zákazníka

Roman Stupka: Chcete změnit svou firmu k lepšímu? Pak musíte nejdřív změnit sebe

Královna Koloběžka – Řízení obchodu „napůl“?

Martin Ruman: Snažit se makat stále tvrději je nesmysl. Jde o to pracovat chytřeji

6 kroků jak jen nečekat a začít s aktivním obchodem

Václav Lavička: Odhalím tahouny vašeho týmu

Peter Bolebruch: Fungovat na projekty je v dnešní době úplná hloupost

Dalibor Pulkert: O odvaze pustit se do vlastního podnikání a posouvání společnosti