O čem mluvil jeden z nejúspěšnějších slovenských designéru současnosti na poslední Brain&Breakfast?

Víte, že existují elektrokola vyrobená pomocí 3D tisku? Pokud ne, tak o to příjemnější zjištění pro vás bude, když vám řekneme, že společnost, která tento produkt světu představila, pochází ze Slovenska. Jak kolo vznikalo a v čem jsou jeho výhody, představil na další Brain&Breakfast zakladatel společnosti KINAZO, Patrik Paul.

Příběh kola značky KINAZO se začal vyvíjet již v roce 2010, kdy se tým designérů a kreativců pod vedením Patrika Paula potýkal s problémem. Design, který vymysleli, předběhl svou dobu. Z toho důvodu neexistovala odpovídající technologie výroby. Řešení si je ale nakonec našlo samo – oslovila je 3D tiskárna se sebevědomím, že si s jejich návrhem poradí. A to ještě v době, kdy se o 3D tisku téměř nemluvilo.

Přestože je od tohoto tehdy nezvyklého řešení mnozí odrazovali, Paul byl přesvědčený, že 3D tisk je budoucnost. „Byli jsme netrpěliví a nechtěli jsme pár let čekat, než na trh přijde evoluce v podobě elektrokol a samotných 3D tiskáren. Tak jsme s tiskem začali experimentovat už v roce 2010,“ řekl při přednášce na svých raňajkách.

„Osobně věřím, že 3D tisk je budoucnost. Myslím si, že se ještě dožijeme toho, že bude absolutně běžné, že se bude tisknout téměř všechno.“

Start však nebyl tak snadný, jak si Paul představoval. „Zkoušky a omyly nás provázely celou cestou,“ říká s úsměvem Paul, když popisuje, jak pod ním první 3D tiskem vytištěný rám kola rupl. I přes počáteční neúspěch však 3D tisku tým věřit nepřestal. Imponovala jim flexibilita výroby nabízející tvůrčí svobodu, minimum odpadu a okamžitá možnost úpravy designu.

Najlepší dizajnér je Stvoriteľ

Přečtěte si rozhovor Jána Košturiaka, garanta slovenských Brain&Breakfast, který vnikl při příležitosti poslední snídaně, na níž byl právě Patrik Paul hostem →

Úspěch přišel až po pár letech, kdy jejich kola vydržela i extrémní zacházení profesionálů a poloprofesionálů. Těm, stejně jako běžným zákazníkům, KINAZO vyrábí kola na míru a podle jejich individuálních potřeb. Kromě barvy a vybavení je kolo zákazníkovi navrženo přesně na jeho výšku, váhu nebo třeba také podle toho, na jakém sedadle se mu nejlépe sedí.

„Mnoho lidí si myslí, že to je zbytečné, stejně jako si myslíme, že je zbytečné nechávat si šít boty a obleky na míru. Ale ve skutečnosti, když si člověk takový oblek obleče, cítí se jinak, než když si koupí oblek v konfekci. To stejné platí při ježdění na kole.“ A to vše proto, aby vzniklo něco výjimečného.

„Základní vizí bylo vytvoření něčeho výjimečného, nejenom dalšího projektu v pořadí. Chtěli jsme vytvořit něco jako Apple, Tesla nebo Ferrari.“

Ačkoliv Patrik Paul představuje KINAZO sám, zdůrazňuje, že by nikam nedošel bez svého týmu. „Mám v týmu schopnější lidi, než jsem já, jen tak je možné růst dopředu,“ říká s pokorou. Svou vděčnost projevuje například i tím, že každému svému kolegovi v přednášce věnuje jeden slide…

Zaujalo?

Pusťte si celou snídani s Patrikem Paulem, buď jako podcast, nebo videozáznam:


Kam dál?

Brain&Breakfast, inspirace do všech koutů republiky

Každý měsíc si pozveme zajímavého hosta, který něco zažil, něco dokázal, něčemu rozumí nebo se za svůj život něčemu naučil. Prostě hosta, který má co sdílet. Jeho přednášku a následnou diskuzi natáčím…

O čem byla B&B s Petrem Rokůskem? Skoky do prázdna a život v tunelu

Petr Rokůsek má za sebou 6 rozjetých projektů a v hlavě stále nové, inovativní nápady. Co ale taková cesta obnáší? V čem mají mladí podnikatelé výhodu a co člověku může přinést meditace? Právě o tom m…

Nepřehlédněte

PeopleOps: Jdete na akci? Využijte eventy naplno!

Dita Formánková - 3 klíčové dovednosti skvělých lídrů

Data Talk: Petr Nemeth (Dataddo)

Data Talk: Martina Gelnerová (Apify)