TIP Davida Vrby #045: Pomalu, nebo rychle?

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Pomalu, nebo rychle?

Už jste určitě slyšeli o pravidle „hire slow, fire fast“, tedy: najímejte pomalu a propouštějte rychle. Ustavičně si ověřuji, jak je toto pravidlo pravdivé. Ustavičně také sleduji, jak ho nedodržujeme.

Na poslední „štaci“ jsem se nerozloučil včas s dámou, u které jsem od začátku věděl, že je na místě (podotýkám najímal ji majitel), na kterém by být neměla, že její hodnoty nejsou slučitelné s těmi, na kterých chceme budovat nový tým. Účet za nekonání se dostavil.

Sám nevím, co je důležitější. Jestli ta první, nebo ta druhá část pravidla. V každém případě vždy jde hlavně o to, zda člověk ladí s hodnotami firmy. V té souvislosti jste možná slyšeli „hire for culture“. Ale ono platí i „fire for culture“ . Pokud poprvé vyhodíte člověka pro jeho neslučitelnost s hodnotami, něco (dobrého) to o firmě říká. A to především, jde-li o někoho, kdo podává skvělé výsledky.

Na školení Zappos jsem slyšel zajímavý příběh o dlouholetém úspěšném zaměstnanci jejich zákaznického centra. Ten po náročném rozhovoru práskl telefonem a řekl něco ostrého na adresu zákazníka. Slušně a s respektem mu bylo sděleno, že to byl jeho poslední rozhovor v triku Zappos. Porušil základní hodnotu firmy, která vděčí zákaznickému servisu za svůj úspěch.

Rozumím, že v době nezaměstnanosti na úrovni 1,8% se mi to jednoduše říká, a trochu hůře se toto realizuje, ale i přesto nedělejte kompromisy.

David