Irena Zatloukalová - Základní pravidla práce s lidmi

Soft Skills do techu patří

Na letošním FrontKonu jsem dostala příležitost přednášet. Základní pravidla práce s lidmi se můj talk jmenoval. A první otázka, co mi ráno ve foyer Riki Fridrich položil? Myslíš, že to tady bude někoho zajímat? A hned vzápětí dodal: “Možná je to nebude tolik lidí zajímat, ale potřebují to jako sůl.” Přesně tak to vidím já. Funguju tak, že když vidím, že je něco třeba, nebo je to užitečný udělat, nevydržím s rukama založenýma, vyhrnuju rukávy a vrhám se na téma, příležitost něco zařídit, někde pomoci. A moje poselství bylo vlastně super jednoduché: Soft skills patří i do techu! Lepší kolegy a spolupracovníky si zaslouží každý z nás.

Větší hodnota pro tým i firmu = snazší povýšení i vyšší peníze

Moje oblíbená teze z newsletteru Georga Ojsterska je, že i vývoj softwaru je týmová práce. Proto se zkrátka vyplatí být tím, s kým se druhým dobře spolupracuje. A to jen skrz nabušené technické skills nezařídíte. Potřebujete s druhými umět mluvit, musí na vás být spoleh, hodí se i kapka emoční inteligence, flexibility a skepticismus alespoň občas vyměnit za podporující pozitivní přístup. Takhle si můžete zařídit, že vám druzí začnou věřit, budou za vámi chodit a chtít být ve vašich týmech. A Vaše formální i neformální autorita může růst.

I inženýři mají emoce!

I ten nejvíc logicky uvažující developer je taky člověk. A i když si to nemyslíte, emoce nás ovládají všechny. Když často uslyšíte jenom kritiku sebe jako osoby, tak se vám s těmi, kdo vám jí říkají bude pracovat o fous hůř. Když na vás pořád někdo bude ukazovat (ve smyslu, že vy musíte něco vymyslet, vy jste něco nedodali, nezvládli a nebo neumíte), těšit se s ním či s ní na další spolupráci nebudete. A přitom by stačilo ono ukazující TY vyměnit za týmové “MY”.

 

Neříkám, že máte mlčet, když někdo něco neumí, pokazí, nebo obecně když spolu nefungujete. Říkám ale, že i upřímní můžeme bát aniž bychom ubližovali. Ukázat respekt druhému není slabost, je to velké umění. Pokud byste chtěli další tipy, jak na respektující zpětnou vazbu, tak doporučuju kouknout na principy nenásilné komunikace. Naučit se říkat věci, které vidíte, aniž byste k nim přidávali hodnotově zabarvená hodnocení, je umění, které oceníte i mimo pracovní prostředí! Ale vlastně vám bohatě postačí jen v lidech předpokládat ty nejlepší možné úmysly a kdykoliv řešíte problém, tak ho věcně pojmenovat a soustředit se na budoucnost. Tedy na to, jak to zařídit, aby se vám ta či ona věc v budoucnu neopakovala.

Přednášku si můžete pustit na YouTube.