Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.
Tak se zeptej!
Často se dostávám do situací, že něco nevím, nechápu, něčemu nerozumím. Svět je komplexnější. Čelíme složitějším problémům. Jak podobné situace řešíte? Já se docela rád ptám. Myslím, že jsem poměrně zvídavý člověk.
Ptám se rád všech, ale v průběhu času jsem si oblíbil dvě specifické skupiny, kterých se ptám - odborníky a nepřátele. Začnu u těch prvních.
Mnoho lidí si myslí, že odborníky dotazováním ruší, že to není patřičné. Mýlka! Pro odborníka je to dárek. Ptáte se na něco, co miluje. A když to miluje, rád o tom mluví, i kdyby někam spěchal. Nedávno jsem se potkal se zakladatelem firmy Rekola. Stačily dvě otázky, můj autentický zájem a dozvěděl jsem tolik, kolik bych jistě v žádném článku neobjevil. A energie zakladatele k tomu!
Specifickou skupinou jsou nepřátelé (pomyslní). Vzpomeňte si na některé ve firmě nebo nespokojené zákazníky. Zkuste se ptát i jich. Projevte o ně opravdový zájem. Ukažte, že stojíte o jejich názor. Pokud je rozmluvíte, určitě vám poví, co nevíte.
Co jsem tedy chtěl říci? Myslím, že se málo ptáme. Vidím to kolem dnes a denně. Často si sám pro sebe řeknu, proč jsem se, sakra, vlastně nezeptal?
Ptejte se. Ptejte se víc. Odborníků, nepřátel, ale taky vašich zaměstnanců, kolegů, šéfů a partnerů. Je to absolutní win/win. Vy se něco dozvíte a zároveň svým zájmem a empatií uděláte někomu radost. Krása, že jo?
— David